Dutchie in Oz -- nieuw lid

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Dutchie in Oz

Dutchie in Oz -- nieuw lid

Berichtdoor Dutchie in Oz » 05 Jan 2015, 10:03

Hi,

Ik woon ruime tijd in Perth (West Australie) en heb een Discovery 4 uitgedost met alle accessoires om de Australische outback te bereizen. Ik zal naar alle waarschijnlijkheid in eind 2015 / begin 2016 terug moeten naar NL omdat mn werk er hier op zit. Planning is om met de disco via de Silk route terug naar NL te rijden en dan om te zetten naar een NL kenteken. BPM en invoerrechten is relatief straight forward.

Mijn vraag aan dit forum is of er iemand is met ervaring die weet welke accessoires wel en niet door het RDW door de ogen worden gezien, bijvoorbeeld een bull-bar (roo-bar in Oz), winch, long-range fuel tank, dual wheel carrier? Is er iemand die een uitgeruste Disco uit de UK heeft gehaald met deze accescoires?

Thanks en groetjes uit een heet Perth
Herman

tim

Re: Dutchie in Oz -- nieuw lid

Berichtdoor tim » 05 Jan 2015, 10:29

Mooi avontuur voor de boeg!

Ik denk dat je een probleem gaat krijgen met je bullbar.
Daar is eea aan wetgeving over in Nederland, en vanaf een bepaald bouwjaar zijn die dingen verboden.
Wel is het afhankelijk wat wat voor'n ding erop zit, een kunstof lookalike ding mag weer wel, bv voor montage van verstralers oid.
Maar een echte bullbar als een zware metalen, das ws een probleem.
Tijdelijk demonteren dus.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 05 Jan 2015, 11:03

Ha Herman,

Er heersen weer heerlijke zomerse temperaturen bij jullie, heb ik in ieder geval begrepen van mijn zwagert.

Zoals Floris al zegt Bullbar van metaal is niet toegestaan, Originele spullen dus mee met het verhuisgoed.

Valt de auto dan niet gewoon onder het verhuisgoed? als ik het altijd goed heb begrepen hoef je dan geen invoer en Bpm te betalen.
Vraag ook even na hoe het zit met de slurptax, deze wordt geheven op de geel kenteken uitvoeringen en niet op de grijs kenteken uitvoering. Ook handig om tegen die tijd zoveel mogelijk overtollig te verwijderen bij de keuring, de auto wordt gewogen dus het kan je een hoop maandelijkse bijdrage schelen.

Groet Ron
Laatst gewijzigd door Ron63 op 05 Jan 2015, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
110-Td5 X-tech 2006

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Jan 2015, 11:25

tim schreef:Maar een echte bullbar als een zware metalen, das ws een probleem.
Tijdelijk demonteren dus.

ook na de keuring niet toegestaan, en geen idee hoe justitie en verzekering hier mee om gaan in geval je een voetganger aanrijdt..... een advies om voorzichtig mee om te gaan dus.....

zo op straat zul je niet snel bekeurd worden voor het hebben van een stevige bullbar, ook niet op een auto van 2007en jonger..... maar legaal is ie strikt genomen niet
gone

Dutchie in Oz

Berichtdoor Dutchie in Oz » 05 Jan 2015, 14:43

Thanks gents,

Ik zal eens bij ARB kijken of ze nog een orginele bumper hebben liggen want die heb ik natuurlijk niet meer. Ik heb een ARB bull bar, i.d.d. zo'n stalen zwarte ... kunstof heeft niet veel zin als je met 80km/u tegen een 100kg kangaroo aanrijdt ... maar ja die hebben jullie niet in Nederland. Zover als ik heb kunnen nagaan zijn alle landen op de Silk route OK met een bull bar, vanaf de europese unie, met name west europa regels en restricties voor de bull bar ... schrik wel een beetje van het idee dat je verzekering technisch een probleem hebt als je een voetganger/fietser aanrijdt ... gelukkig heb ik tijdens de reis naar NL nog een Australishe verzekering en ben if officeel nog Australier en geen Nederlander totdat ik een vaste woonplaats in NL heb ...

Nog mensen die toevallig de silk route gereden hebben? Ik wil in navolging van Land Rover met hun promo tour met die nieuwe Range Rover Hybrid dezelfde route nemen via India, Nepal, China, Rusland ... Europa.

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Jan 2015, 15:31

Ik neem aan dat de je de wagen op het Australische kenteken naar Nederland rijdt en hem hier pas gaat invoeren en een NL kenteken regelt. Dan heb je geen problemen met je bumper.

Voor het meenemen van je eigen wagen zijn er idd aparte regels. Neem even contact op met de belastingdienst.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Jan 2015, 20:23

uiteraard is dat verzekeringsverhaal van toepassing op voertuigen die onder de wetgeving vallen dat vanaf 2007 die voetgangersveilige bullbars alleen toegestaan zijn. dus gekentekend in een land waar die regel geldt. als jij zoals Edwardzegt op australisch kenteken rijdt, dan gelden voor die auto uiteraard de uitrustingsregels van Australie en niet die van het land waar je doorheen rijdt (tenminste, zo werkt het in west europa volgens mij)
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Jan 2015, 22:29

Of het helpt is zeer de vraag, maar je kan ook nog eens informeren of ARB de bullbar op voetgangerveiligheid heeft getest, en zo ja de test-resultaten meenemen.

Het is nl net iets genuanceerder: Een bullbar mag niet tenzij ... alleen zal de RDW liever een EU-test zien als een AU-test.
Bij een Defender is het heel raar gesteld: Het front wordt niet voetganger-onvriendelijker door een dikke afgeronde bull-bar, het front met de hoekige plastic grill etc is al weinig vriendelijk (zeker als je aan de scherven van die plastic grill denkt). En nog gekker: Lierbumpers mogen wel, en licht-balken ook (daarvoor gelden dan weer wel afrondings eisen -- als ik me niet vergis een afrondigsstraal van 5 mm).

Groeten MarcS

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 05 Jan 2015, 22:50

welkom op het forum herman :D
groet jelle

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 06 Jan 2015, 21:47

Welkom hier en natuurlijk welkom terug in Nederland :D

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Terug naar “Nieuw op het forum”