Hallo allemaal,
Mijn naam is Tim, en ik ben sinds een maand de trotse eigenaar van een laro series 3 109 2.3 benzine. De auto is een ex belgisch leger 24v voertuig welke oorspronkelijk een pick up was maar tegenwoordig een hardtop heeft met raampjes.
Ik ben al enige tijd zeer gecharmeerd van land rovers. Ik vind alleen bij de moderne varianten (lees diesels) de wegenbelasting een groot probleem.
Ik heb wel meteen een paar vragen. Mijn series 3 staat op kenteken als bestelauto particulier en op het kenteken staat bij aantal personen vervoeren - ( blanco dus). Het trekgewicht heb ik aangevraagd bij laro nl en komt op 750kg ongeremd en 2000kg geremd. Krijg ik problemen als ik toch mensen achterin vervoer? En geld er voor moderne defenders ook de term bestelauto particulier waardoor de wegenbelasting veel minder is?
Alvast bedankt
Land rover series 3 1978
Re: Land rover series 3 1978
Welkom hier, veel plezier van de 109 on en off-road
Volgens mij mag je geen mensen achterin vervoeren, alleen met z'n drieën voorin is volgens mij toegestaan bij een bedrijfs auto. Maar er zullen vast anderen zich melden met een één duidiger antwoord. Mocht het zo zijn dat je geen passagiers achter mag vervoeren dan kan een bezoekje aan de RDW een oplossing zijn zodat je een personen kenteken krijgt. Als de auto al mrb vrij is dan maakt geld technisch niet uit voor jou
Groet Jan
Volgens mij mag je geen mensen achterin vervoeren, alleen met z'n drieën voorin is volgens mij toegestaan bij een bedrijfs auto. Maar er zullen vast anderen zich melden met een één duidiger antwoord. Mocht het zo zijn dat je geen passagiers achter mag vervoeren dan kan een bezoekje aan de RDW een oplossing zijn zodat je een personen kenteken krijgt. Als de auto al mrb vrij is dan maakt geld technisch niet uit voor jou
Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
-
Roger B.
Welkom Tim,
een defender is wellicht iets zwaarder en daardoor ies duurder in belasting, maar jouw 36jaar oude diesel is toch ook minimaal de komende 4 jaar nog belastingplichtig?
als je auto "grijs kenteken" is en dus voldoet aan de inrichtingseissen voor grijs kenteken, dan krijg je korting op de wegenbelasting (geen provinciale opcenten betalen) voorwaarde daarvoor is wel dat de inrichting van de auto aan de inrichtingseisen voor grijs kenteken voldoet en je dus ook geen personen in de laadruimte vervoert.
De enige manier om meer zitplaatsen dan de voorste rij te mogen is omkeuren naar geel kenteken. zolang je nog belastingplichtig is (zoals het nu uitziet tot (en met?) 2018) betaal je dan dus ook volledig personenauto tarief belasting. als de auto belastingvrij is maakt het uiteraard niet meer uit (kostentechnisch) maar zal ie nog steeds op geel kenteken gezet moeten worden.
een defender is wellicht iets zwaarder en daardoor ies duurder in belasting, maar jouw 36jaar oude diesel is toch ook minimaal de komende 4 jaar nog belastingplichtig?
als je auto "grijs kenteken" is en dus voldoet aan de inrichtingseissen voor grijs kenteken, dan krijg je korting op de wegenbelasting (geen provinciale opcenten betalen) voorwaarde daarvoor is wel dat de inrichting van de auto aan de inrichtingseisen voor grijs kenteken voldoet en je dus ook geen personen in de laadruimte vervoert.
De enige manier om meer zitplaatsen dan de voorste rij te mogen is omkeuren naar geel kenteken. zolang je nog belastingplichtig is (zoals het nu uitziet tot (en met?) 2018) betaal je dan dus ook volledig personenauto tarief belasting. als de auto belastingvrij is maakt het uiteraard niet meer uit (kostentechnisch) maar zal ie nog steeds op geel kenteken gezet moeten worden.
gone
Bedankt voor de leuke reacties!
Ik rijdt momenteel op benzine, dus de wegenbelasting is op dit moment geen punt behalve het kwarttarief
.. Wel zou ik graag personen op kenteken hebben wat schijnbaar makkelijk op te lossen is door een bezoekje aan een RDW keuringsstation. Ik heb gelezen dat 40cm geteld wordt als 1 zitplaats. Mijn achterbak is echter afgetimmerd met hout, waardoor er in feite 2 lange houten bankjes zijn ontstaan. Zou dit ook tellen als zitplaats of is een zit en rugleuning een vereiste?
Mijn vraag over de moderne defenders op grijs kenteken heeft meer te maken met de kwarttariefregeling van mijn series 3 en het oldtimerkarakter van deze auto. Ik zou namelijk wel het hele jaar in een land rover willen rijden. Deze moet dan wel geschikt zijn als dagelijkse auto, en dan kom je al snel op een modernere defender uit. Kun je als particulier een 130 defender grijs kenteken kopen met de 2e rij passagiers ook nog intact en profiteren van het bestelauto particulier tarief? zou toch 500euro per jaar schelen...
Ik rijdt momenteel op benzine, dus de wegenbelasting is op dit moment geen punt behalve het kwarttarief
Mijn vraag over de moderne defenders op grijs kenteken heeft meer te maken met de kwarttariefregeling van mijn series 3 en het oldtimerkarakter van deze auto. Ik zou namelijk wel het hele jaar in een land rover willen rijden. Deze moet dan wel geschikt zijn als dagelijkse auto, en dan kom je al snel op een modernere defender uit. Kun je als particulier een 130 defender grijs kenteken kopen met de 2e rij passagiers ook nog intact en profiteren van het bestelauto particulier tarief? zou toch 500euro per jaar schelen...
-
Roger B.
je kunt als particulier hetzelfde als een bedrijf kopen. als ie voldoet aan inrichtingseisen grijs kenteken, dan is ie grijs kenteken en voor de particulier excl provinciale opcenten, voor zakelijke rijders grijs kenteken tarief. Een 130 is in principe altijd met achterbank, maar die zit niet echt comfortabel. de enige wijzigingen zitten achter de cabine (hetzij afnembare laadbak en chassis-cabine goedkeuring, hetzij verplaatste achteras, verzaagd voorschot en laadruimte verkleiner op achterklep, en opletten hoe je de bak overdekt)
had even de titel van een ander topic in gedachte en dacht dat het een diesel was maar dan zit je inderdaad in de overgangsregeling met 3 maanden stilstand wel voordelig in belasting
had even de titel van een ander topic in gedachte en dacht dat het een diesel was maar dan zit je inderdaad in de overgangsregeling met 3 maanden stilstand wel voordelig in belasting
gone
Roger B. schreef:
Hey Roger,
Voordelig is het wel, maar leuk niet
-
Roger B.
nu ben ik van mening als je je auto dagelijks wil rijden en gebruiken zoals anderen hun "modernere"auto gebruiken, je ook net als anderen gewoon belasting mag betalen... dus van mij geen sympathie voor je paar maanden stilstand.... 
gone
Roger B. schreef:nu ben ik van mening als je je auto dagelijks wil rijden en gebruiken zoals anderen hun "modernere"auto gebruiken, je ook net als anderen gewoon belasting mag betalen... dus van mij geen sympathie voor je paar maanden stilstand....
Ik hoef en wil mijn oldtimer niet als dagelijks vervoer gebruiken, maar sweekends een rondje om de week zou toch leuk zijn..
- ikke jelle
hoi tim welkom op het forum.
http://www.paddockspares.com/da3059-ben ... vinyl.html
deze bankjes oid 2x achterin zou genoeg moeten zijn.
het moet uiteraard wel ergens op lijken losse kussens op hout mag ook niet.
niet dat het origineel erg vast zit met 2 lusjes
je krijg dan ook een nieuw kenteken nr van de rdw.
en bij de douane langs volgens mij voor de bpm maar dat weet ik niet zeker meer dat regelde de rdw toen voor me het is slechts een formaliteit bedrag is nul.
http://www.paddockspares.com/da3059-ben ... vinyl.html
deze bankjes oid 2x achterin zou genoeg moeten zijn.
het moet uiteraard wel ergens op lijken losse kussens op hout mag ook niet.
niet dat het origineel erg vast zit met 2 lusjes
je krijg dan ook een nieuw kenteken nr van de rdw.
en bij de douane langs volgens mij voor de bpm maar dat weet ik niet zeker meer dat regelde de rdw toen voor me het is slechts een formaliteit bedrag is nul.
groet jelle
Terug naar “Nieuw op het forum”