Trots als een aap!

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Roger B.

Re: Trots als een aap!

Berichtdoor Roger B. » 30 Dec 2014, 23:00

zeker, al is uitschakelbaar ook wel erg prettig, zodat die hydrauliekpomp niet continu hoeft te lopen voor iets wat je niet gebruikt........ maar ook dat is op de motor ook te maken
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Dec 2014, 23:47

Niet mee eens. Een pomp op de motor, ofwel met een v snaar, levert wel de druk maar kan nooit genoeg olie leveren voor een snel lopende lier. Dat vermogen krijg je gewoon niet overgebracht met een snaar.

Een pomp op de tussenbak kan niet alleen de benodigde druk leveren maar ook nog eens voldoende liters.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Dec 2014, 23:53

zit zo'n pomp bij (kleinere) traktoren dan niet ook op een (multi)vsnaar? anders is er nog een optie om met getande riem aan te drijven (wat lastiger pulleys te vinden enzo, maar technisch een mogelijkheid natuurlijk..... pto blijft het nadeel dat je pomptoerental en wielsnelheid gekoppeld zijn en je daar dus mee moet opletten/meer handelingen moet uitvoeren (tussenbak in vrij of versnelling anders kiezen)
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Dec 2014, 23:56

Roger B. schreef:zit zo'n pomp bij (kleinere) traktoren dan niet ook op een (multi)vsnaar? anders is er nog een optie om met getande riem aan te drijven (wat lastiger pulleys te vinden enzo, maar technisch een mogelijkheid natuurlijk..... pto blijft het nadeel dat je pomptoerental en wielsnelheid gekoppeld zijn en je daar dus mee moet opletten/meer handelingen moet uitvoeren (tussenbak in vrij of versnelling anders kiezen)

Ik heb nog NOOIT een trekker gezien anders dan met een direct tandwiel aangedreven pomp. ;)

Een pomp op een PTO levert zoveel olie en druk dat het toerental niet optimaal hoeft te zijn. Degene die ik ooit gezien heb had gewoon een Bosch pomp zoals ie ook op menig Fendt en Deutz zit. ;)
Laatst gewijzigd door Edward op 31 Dec 2014, 00:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 31 Dec 2014, 00:40

kee, ben geen trekker of hydro monteur... leer graag bij, zal volgend jaar eens kijken als ik weer een trekker van dichtbij zie ;-) al zijn dat vaak van die monsters met zo veel hydrauliek dat ik het wel begrijp dat er vermogen gevraagd wordt van de aandrijving....

maar toerenbereik op de pto (stel je vergeet de pto uit te zetten) is geen punt dan? van 1 stationair tot 120 in de 5e zit nogal een aardig toerenverschil van de uitgaande hoofdbakas in ....
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 31 Dec 2014, 08:02

Edward schreef:Ik heb nog NOOIT een trekker gezien anders dan met een direct tandwiel aangedreven pomp. ;)

Ik ook niet, meestal rechtstreeks vanaf de tandwiel aangedreven distributie soms vanaf de starterkrans en bij de grotere 'monsters' die veel hydraulisch vermogen moeten kunnen leveren (ook voor de transmissie) ergens in de achterbrug, rechtstreeks vanaf de motor aangedreven.
Een trekkermotor draait doorgaans maximaal 2500 toeren per minuut. En de hydrauliek levert als de pomp goed is zo'n 180 bar (en tegenwoordig soms wel meer). Het aantal liters per minuut wisselt afhankelijk van type en grootte van pomp.

Dus misschien zo'n ZEUS distributie en daar dan wat bij aan freubelen?? :ugeek:

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Scratch

Berichtdoor Scratch » 31 Dec 2014, 08:16

Alle maaiers die ik hier heb staan hebben de pomp aangedreven met een multi riem. Zelfs een 5 delige met hydro aangedreven wielen. Kan dus makkelijk. Op de Land Rover zou ik hem met een ketting van de krukas pakken.

Voor een PTO zou je de snelheid kunnen aanpassen door er een automaat tussen te bouwen. Filmpjes zat op Internet.
Gr Eric

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 31 Dec 2014, 09:42

Echt veel olie vragende toepassingen in landbouw hebben een eigen olie pomp en voorziening die aan gedreven wordt door aftak as. Zoals maaiers en zelfs de grote kippers hebben tegenwoordig een eigen olie reservoir met eigen pomp. Omdat de iegen olie voorziening van de trekker zelf niet voldoende meer is.

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Terug naar “Nieuw op het forum”