Nieuw hier!

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Landmarcs

Re: Nieuw hier!

Berichtdoor Landmarcs » 22 Apr 2015, 23:49

StefanLaRo schreef:Boot incl trailer weegt 1300-1400kg
Freelander mag 2000kg trekken dus dat moet lukken.
Series deed ook 2000kg.
Probleem nu is het uit het water trekken. Dat moet met een 4x4 ook wel probleemloos gaan lijkt me.

.....

Dag Stefan,

Met een Series heb je een echt low gear met dan direct een vaste 4x4 (nl geen midden-differentieel), dat is bij het uit het water trekken van een trailer toch echt wel iets anders als de Freelander I waar je voorwiel-aandrijving met hulp-achterwiel-aandrijving hebt.
Boot + trailer is 1300-1400 kg maar je moet 'm uit het water trekken, dat gaat dus de helling op, dus de kilo's "wegen zwaarder".

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 23 Apr 2015, 08:43

Landmarcs schreef:Met een Series heb je een echt low gear met dan direct een vaste 4x4 (nl geen midden-differentieel), dat is bij het uit het water trekken van een trailer toch echt wel iets anders als de Freelander I waar je voorwiel-aandrijving met hulp-achterwiel-aandrijving hebt

En alleen maar een 'iets kortere' eerste versnelling.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Apr 2015, 09:37

Erik Peters schreef:
Landmarcs schreef:Met een Series heb je een echt low gear met dan direct een vaste 4x4 (nl geen midden-differentieel), dat is bij het uit het water trekken van een trailer toch echt wel iets anders als de Freelander I waar je voorwiel-aandrijving met hulp-achterwiel-aandrijving hebt

En alleen maar een 'iets kortere' eerste versnelling.

En in de benzine-versies een motor die het beter doet in een MG.
(Bij een diesel mis je de lagere versnelling minder gauw, een diesel heeft zijn eigen "low".)

Groeten MarcS

StefanLaRo

Berichtdoor StefanLaRo » 23 Apr 2015, 21:52

Ik begrijp dat de series hier enorm veel beter in is dan de Freelander.
Momenteel doe ik hetzelfde klusje met een Seat leon 1.8 Turbo (voorwiel aangedreven)
Ik denk dat de Freelander met de 4x4 hier dus sowieso beter in zal zijn.
Uit het boekje landrover kompas kan ik alleen niet heel goed halen wat nou beter is.
De 1.8 is niet fantastisch maar na alle upgrades moet hij wel oke zijn.
Bij de v6 staat dat hij beter is, maar niet super als trekpaard.
Is de v6 dan voor mijn situatie beter of is de 1.8 beter geschikt?

ps stiekem kijk ik nog lekker verder naar series of vroege defenders..
Groeten Stefan

Land Rover Freelander 2 HSE '07

Landrover verleden
Range Rover Classic '83
+ Range Rover Classic '84

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 23 Apr 2015, 23:54

ook met andere thermostaatconstructie en andere koppakking is de 1,8 gevoelig voor koppakking- en andere koelvloeistofproblemen. De 2,5 zuipt meer, is wel rapper, maar is dezelfde soort motorconstructie, en heeft vaker problemen met de kleppen in het inlaatspruitstuk (variabel inlaattraject)... en alle benzine motoren zijn bij trekken in het nadeel tov diesels omdat ze meer toeren nodig hebben om koppel te leveren.... dat kun je voor een deel oplossen door een automaat te nemen, de kan zonder je koppeling op te roken optrekken met hoger toerental. samen met tractie controlle (standaard op FL1 dacht ik) kom je dan de "tekortkoming" van geen lage gearing wel teboven.
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Apr 2015, 00:00

Roger B. schreef:... en alle benzine motoren zijn bij trekken in het nadeel tov diesels omdat ze meer toeren nodig hebben om koppel te leveren

En daarom is het missen van low-gear bij het lastiger trekken bij de Freelander dus een echt gemis.

En mbt de Seat Leon ... ik vrees dat je daarbij vroeger of later (waarschijnlijk vroeger) de koppelingsplaten op rookt.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 24 Apr 2015, 00:21

Landmarcs schreef:
Roger B. schreef:... en alle benzine motoren zijn bij trekken in het nadeel tov diesels omdat ze meer toeren nodig hebben om koppel te leveren

En daarom is het missen van low-gear bij het lastiger trekken bij de Freelander dus een echt gemis.

Groeten MarcS

bij auto's met low-gear en benzine motor is de benzine motor ook nadelig tov diesels.

als je een automaat neemt trek je makkelijker met hogere toeren op en is dat gemis van de lage versnelling minder, neem een diesel en automaat en je hebt nog meer wegtrek-kracht
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Apr 2015, 09:46

Roger B. schreef:bij auto's met low-gear en benzine motor is de benzine motor ook nadelig tov diesels.

....

Ja, ja, maar de TopicStarter wil benzine vanwege de weinige kilometers/MRB.
Bij benzine compenseert low-gear dan een (groot) deel van het gemis aan torque in de lage toeren omdat je met low-gear meer toeren kan maken.
En duidelijk is dat low-gear + diesel nog weer beter is, en een automaat het allemaal nog makkelijker maakt.

Overigens terug bij de Freelander etc. Een diesel maakt bij een auto als de Freelander (maar bijv ook de Renault RX4) de auto een stuk beter, door het low-down torque van een diesel mis je een lage gearing niet zo snel. Bij het aandrijfconcept van dergelijke auto's sowieso een zekere snelheid nodig, de visco-koppeling voor de aandrijving naar de achterwielen werkt pas als alles met een zekere snelheid draait, dus is er geen reden om echt lage snelheden dwv low-gear mogelijk te maken.

Groeten MarcS

StefanLaRo

Berichtdoor StefanLaRo » 24 Apr 2015, 22:32

Landmarcs schreef:En mbt de Seat Leon ... ik vrees dat je daarbij vroeger of later (waarschijnlijk vroeger) de koppelingsplaten op rookt.

Groeten MarcS

Tja, dat is al aan het gebeuren, na een jaar op deze manier te traileren is de koppeling aan zijn einde.
Durf het eigenlijk met de Seat dit jaar niet meer aan.
Er wordt op de botenforums geadviseerd weg te rijden met wielslip ipv koppelingslip, maar dit lukt niet met de Seat. Ondanks de pk's hebben de banden teveel grip om door te slippen, of de auto slaat af of je komt met koppelingslip boven. Vandaar dus de wens van een 4x4.

Waarschijnlijk heeft mn zwager een freelander 2,5 v6 automaat op voorraad (autobedrijf)
dus ga ik maar eens een proefrit proberen met de boot erachter incl de hellingproef.

en zoals MarcS aan gaf, tuurlijk is diesel nog sterker, maar meer dan 200,- extra wegenbelasting per kwartaal haal ik er echt niet uit tov de benzine versus dieselprijs.
Groeten Stefan

Landrover verleden
Range Rover Classic '83

StefanLaRo

Berichtdoor StefanLaRo » 28 Apr 2015, 23:08

Ik heb nu een Land Rover series Santana 109 bj 1984 op het oog.
Nette auto om te zien.

Wat is hier anders aan dan aan een gewone series 109?
Gebouwd onder licentie in Spanje, als ik me niet vergis.
Zijn deze juist beter of niet?
Groeten Stefan

Landrover verleden
Range Rover Classic '83

Terug naar “Nieuw op het forum”