nieuw

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Hans 61

nieuw

Berichtdoor Hans 61 » 14 Nov 2014, 13:42

Hallo ,
mijn naam is Hans en ik ben nieuw op dit forum.
ik ben op zoek naar een Laro 88 van voor 1975 mag ( ik wil hem gaan gebruiken voor hobby , en voor naar mijn werk te rijden bij slecht weer +/- 10 km ), ik heb hier en daar al wat informatie ingewonnen.
maar toch heb ik een paar vragen .
wat is het beste een diesel of op benzine .
wat is jullie ervaring met lpg , of zijn deze motoren er minder geschikt voor , kleppen , slecht starten enz.
een ex leger of civiel uitvoering .
in geval van leger uitvoering een uit het belgische of nederlandse leger .
4x4 of 4x2
alle info en opmerkingen welkom.
groet Hans .

Roger B.

Re: nieuw

Berichtdoor Roger B. » 14 Nov 2014, 13:57

Welkom Hans,

weinig kennis van de oude types, maar ik zou niet beginnen aan een 4x2 als je ook maar enigszins denkt dat je er ook mee offroad wil gaan.....dan ga je vroeg of laat toch wensen dat ie 4x4 was en de aanpassing van 4x2naar 4x4uitvoeren met alle moeite en kosten die daar bij horen :roll:
gone

Marco 109

Berichtdoor Marco 109 » 14 Nov 2014, 14:52

Een 88' van 1975 is origineel vrijwel altijd een 4x2 met inschakelbare 4x4, tenzij het een originele van het Belgische leger is, die hadden geen inschakelbare 4x4.

uit de vele internetfora begrijp ik dat ondertussen zeer veel 4x2 Belgjes zijn omgebouwd, dus het kan. Of er nog gemakkelijk de benodigde onderdelen te vinden zijn weet ik niet.
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)

Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!

Geniet van het leven, het duurt maar even

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Nov 2014, 15:18

Marco 109 schreef:Een 88' van 1975 is origineel vrijwel altijd een 4x2 met inschakelbare 4x4, tenzij het een originele van het Belgische leger is, die hadden geen inschakelbare 4x4.

uit de vele internetfora begrijp ik dat ondertussen zeer veel 4x2 Belgjes zijn omgebouwd, dus het kan. Of er nog gemakkelijk de benodigde onderdelen te vinden zijn weet ik niet.

Welkom Hans,

Helemaal zeker weet ik het niet, maar ik dacht dat het Belgische leger naast de altijd 4x2 ook de standaard versie met inschakelbare 4x4 had, maar goed, er zijn dus 4x2 "Belgjes".

Een 4x2 Belgje is makkelijk om te bouwen, de 4x2 is nl een "ombouw" van de 4x4 door het weg laten van een aantal standaard-onderdelen.
Maar ... als je een mooie, goeie hebt is ombouwen wel een beetje zonde van het origineel (want er zijn er al veel wel omgebouwd).

Aangezien heel veel Series met vrijloopnaven etc. 99% van de tijd 4x2 rijden is een "Belgje" voor het alledaagse gebruik zo gek nog niet.
Bovendien heb je wel weer - als alles goed is - een limited slip differentieel onder een "Belgje" (let op, moet speciale olie in als ik me niet vergis).

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Nov 2014, 16:26

in mijn optiek is een 4x4 alles waar 4 wielen onder zitten die alle 4 aandrijfbaar zijn, dat hoeft niet persé permanent te zijn.... een landcruiser LJ70 ofzo is ook een 4x4 maar niet permanent... 4x4 is een auto met 2 aangedreven wielen van de 4 wielen....

dus een series is (behoudens die belgische zonder voorwielaandrijving) dus gewoon een 4x4 voor mij....

Ombouwen is makkelijk is een subjectief begrip, naar ik begreep moet er toch aardig wat versleuteld worden.... vooras, bak wat bedieningen..... stiekum veel parts en dito werk
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Nov 2014, 16:55

Roger B. schreef:Ombouwen is makkelijk is een subjectief begrip, naar ik begreep moet er toch aardig wat versleuteld worden.... vooras, bak wat bedieningen..... stiekum veel parts en dito werk

Naar ik begrepen heb zijn er verschillende versies, maar uitgaande van de meest gestripte heb je een andere tussenbak + bediening, cardanas en vooras nodig.

Als je dan in ogenschouw neemt dat men soms ook een hele as wisselt omdat differentieel of swivels aandacht behoeven vind ik het "beperkt".
Ik blijf evenwel van mening dat een mooie originele 4x2 beter 4x2 zou kunnen blijven -- waarschijnlijk is het ook financieel slimmer, en in mijn ogen is een originele 4x2 een leuk stukje "erfgoed" (net als de NL "terrein" Dafjes, de YA66, ook wel bekend als "Jarretel Jeep").

Groeten MarcS

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 14 Nov 2014, 20:49

Welkom hier :D Veel zoek plezier naar een geschikte series.

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Hans 61

Berichtdoor Hans 61 » 14 Nov 2014, 21:16

wat vinden jullie van een landrover Santana .
groet Hans

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Nov 2014, 21:35

iets minder erg als de iveco landrover ;-)

het is geen land rover, het is een door Santana (of iveco) gebouwde auto, in licentie en het is (bijna) een land rover series, en daarna door de licentie bouwer verder ontwikkeld en steeds minder land rover geworden....
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Nov 2014, 21:36

Hans 61 schreef:wat vinden jullie van een landrover Santana .

Tja, d'r zijn heel mooie Santana's.
De oudere zijn (vrijwel) 1:1 licensies, de latere hebben verbeteringen t.o.v. de originele, maar dus soms ook spare-part probleempjes.

Groeten MarcS

P1120283.jpg

Terug naar “Nieuw op het forum”