Voorstellen

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
DefenderGRRL

Voorstellen

Berichtdoor DefenderGRRL » 10 Nov 2014, 15:01

Hoi allemaal,
Ik ben Joy, 20 jaar, heb mn rijbewijs sinds 2 maanden en heb voordat ik hem had een Defender 110 Britse ex-defensie uit 1985 gekocht.
Ik heb er al veel plezier aan, maar wil hem graag ombouwen tot kampeerwagen en bij de RDW laten keuren, zodat ik ermee kan reizen en kwarttarief wegenbelasting zou ook fijn zijn. Ik ben nog niet begonnen met ombouwen maar zodra ik dat doe ga ik hier actief vragen naar onderdelen en andere dingen :)

Ook nog een vraag, gister ben ik een beetje een sukkel geweest, ik heb de auto op slot dichtgegooid met de sleutelbos erin (ik weet het, fucking stom). Dus toen heb ik de cilinder van het slot moeten trekken om zo weinig mogelijk schade aan te richten. Wat nu?
Kan ik gewoon alleen de cilinder vervangen (zo ja, waar kan ik die in godsnaam vinden) of moet de hele slotkast er ook bij.
Ik ben redelijk ervaren met sloten openbreken en vervangen, maar niet met autosloten, en al helemaal geen oude!!

Dankjewel :)

mzzl

Landmarcs

Re: Voorstellen

Berichtdoor Landmarcs » 10 Nov 2014, 16:12

Welkom Joy,

Welkom in de LandRover wereld. Ik dacht dat een LandRover ook wel zonder het slot eruit te trekken open te krijgen is ... er zijn hier vast en zeker mensen die je met de cilinder verder kunnen helpen.
En dan de camper-ombouw: Het is (nog steeds) de vraag of de belastingdienst op grond van de huidige eisen een Defender zal willen/moeten erkennen als camper. Er is iemand die bij de rechter in eerste instantie gelijk kreeg (een camper op basis van een 130), maar er was sprake van een hoger beroep. Vooralsnog zegt de belastingdienst dat een omgebouwde LandRover niet aan de huidige regels kán voldoen.

Echter, deeltijd geschorst bespaar je ook leuk op de MRB. (En over ruim 10 jaar is jouw auto 40 jaar en dus als de regels niet weer wijzigen valt hij dan alsnog in het OldTimer-belastingvrij.

Groeten MarcS

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 10 Nov 2014, 16:51

Welkom!

Vervelend en onnodig. Mijn ervaring (eergisteren nog hetzelfde gehad als jij, sleutels in de auto, auto op slot) is dat je met een sleutel die er een beetje op lijkt (ja het is mij ook helaas eens gebeurd dat ik per ongeluk met mijn fietssleutel de deur open maakte) de deur open kunt krijgen. Hoef je de volgende keer je deur en of cilinder niet te slopen.

Nu je het wel gesloopt hebt; je kunt voor heul weinig in Engeland lock barrels kopen. Moet je ze wel allemaal vervangen, of met meerdere sleutels klungelen.
Bestaande barrel kun je uitboren, je weet nu (aan de hand van foto en link hieronder) hoe het eruit ziet, dus dan kun je enigszins inschatten hoe diep je moet boren. Zelf een keer gedaan, vond het niet makkelijk, maar 't is gelukt.

Succes!
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Nov 2014, 16:52

Welkom,

over campers is al meer geschreven, via de zoekfunktie misschien te vinden (via uitgebreid en dan via google binnen het forum zoeken schijnt beter te werken)

voor een 110 is het bij mijn weten niet meer mogelijk een ombouw naar camperkenteken te doen (ombouwen uiteraard wel, maar kwart tarief krijgen niet) omdat de hoogte van het originele voertuig niet boven het door de belastingdienst gestelde minimum komt (130 binnenmaats meen ik).

Bij een 130 (en voor een 110 pickup lijkt me dat zelfde te gelden) wordt dan de uitvlucht genomen dat de pickupbak geen dak heeft en daarmee oneindige hoogte... maar dat is momenteel een onzeker discussiepunt.

VWB je slot, ook daar is nog niet zo lang geleden een discussie over geweest, hoe makkelijk dat wel niet open te krijgen is... maar daar heb je niet veel meer aan.

losse cilinder die past op je sleutel zal lastig zijn, of ie los van de handgreep geleverd wordt weet ik ook niet zo 1,2,3 uit het hoofd, maar als je een gebruikte koopt en met de cilinder naar een slotenmaker gaat, die kan er dan een passende voor jouw sleutel van maken
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Nov 2014, 17:09

Roger B. schreef:over campers is al meer geschreven, via de zoekfunktie misschien te vinden (via uitgebreid en dan via google binnen het forum zoeken schijnt beter te werken)

voor een 110 is het bij mijn weten niet meer mogelijk een ombouw naar camperkenteken te doen (ombouwen uiteraard wel, maar kwart tarief krijgen niet) omdat de hoogte van het originele voertuig niet boven het door de belastingdienst gestelde minimum komt (130 binnenmaats meen ik).

Bij een 130 (en voor een 110 pickup lijkt me dat zelfde te gelden) wordt dan de uitvlucht genomen dat de pickupbak geen dak heeft en daarmee oneindige hoogte... maar dat is momenteel een onzeker discussiepunt.

....

De crux van de belastingrechtzaak was de definitie van de belastingdienst mbt het "originele voertuig".
De beslist kiene belastingplichtige had dit punt goed uitgespit en het blijkt dat de belastingdienst een rare en soms rekkelijke definitie voor de originele "af-fabriek" binnenhoogte hanteert. Wanneer het gaat om "commercieel" gebouwde import campers hanteert men namelijk het ombouwmoment als het "af-fabriek" moment, wie echter in huisvlijt binnen Nederland de ombouw doet die wordt geconfronteerd met "af-fabriek" in de betekenis "Bij het verlaten van de poorten van Solihull". En dus worden alhier omgebouwde LandRovers gewoonlijk niet (met uitzondering dan van wellicht 130 Ambulance's en vergelijkbaren) geaccepteerd.

Er is dus nog hoop, maar dan moet je wel weten wat er uit de hogerberoepszaak komt (en hopen dat de belastingdienst dan niet acuut de regels aanscherpt, of dus vooruitlopend op de uitslag een gokje wagen en dan dus meeliften met de uitspraak in hoger beroep).

Het is overigens een achterlijke regeling, met speciaal een uitzondering voor de VW-busjes met de motor achterin, misschien wel omdat meneer Pon op het juiste moment zielig bij de belastingman gedaan heeft. Ook achterlijk is bijv. dat je allerlei niemendallerige busjes - mbt een Fiat Scudo/Citroen Jumpy - met een beperkt hefdak binnen de regels kan krijgen, en bijv een 130 niet.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Nov 2014, 17:26

commercieel gebouwde campers zijn over het algemeen op basis van voertuigen die wel aan de minimale hoogte voldoen (sprinter, ducato, boxxer, en dat soort) kan me geen commerciele camper voor de geest halen op basis van een lager voertuig die toch campertarief is...
gone

dakie

Berichtdoor dakie » 10 Nov 2014, 17:46

Welkom Joy.
Groetjes Rob en de doggie,s

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Nov 2014, 18:39

Roger B. schreef:commercieel gebouwde campers zijn over het algemeen op basis van voertuigen die wel aan de minimale hoogte voldoen (sprinter, ducato, boxxer, en dat soort) kan me geen commerciele camper voor de geest halen op basis van een lager voertuig die toch campertarief is...

Roger B.,

Is maar goed dat jij geen belastingrechter bent. Ik ken de camperwereld niet goed genoeg, maar dit was in ieder geval de crux: Het feit dat de belastingdienst in minstens een aantal gevallen, beleidsmatig, het moment van ombouw gelijk stelde met het moment van fabricage (wat op zich nog niet zo gek is, op dat moment wordt immers de camper gefabriekt). En er is dus iemand met een 130 die aan alle eisen voldoet behalve dan dus die "extra" af-fabriek eis, en de rechter vond op basis van het hem gepresenteerde, en dus vooral ook het antwoord van de belastingman (die het niet leuker kon maken) dat de belasting bij "commerciele" campers het moment van ombouw als het "af-fabriek" moment neemt. De rechter vond het dus goed/beter om bij die 130 óók het moment van ombouw als het fabricage moment te nemen, en daarmee voldeed deze 130 aan alle eisen, ook aan de 130 cm eis -- want aan de andere was geheel voldaan.
Als deze uitspraak stand houdt betekent dit dat je bijv. een HardTop iets kunt verhogen om aan de vereiste 130 cm binnen hoogte te komen en met een hefdak de stahoogte, als je dan de ook de lengtematen haalt en verder de juiste uitrusting monteert dan moet het kunnen -- ruim is anders, met een 130 is het allemaal net iets makkelijker, en het "corpus delicti" betrof in deze uitspraak dan ook een 130.

Anyway: het geeft dus wel aan hoe het allemaal werkt: Regels worden geschreven, uitzonderingen gemaakt, en tenslotte is er nog de toepassing van de regels.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 10 Nov 2014, 18:51

En wat is de definitie van fabriceren? In motoren land moet je namelijk als fabrikant bij de Rdw en Kvk geregistreerd staan wil je iets fabriceren. :shock: :shock: :shock:

Maar iedereen hier, mijzelf inclusief en vooral, lult maar een eind in de ruimte en weet niet van de hoed noch de rand. :oops: :oops:

Ga naar de Rdw, de belastibgdienst en laat je voorlichten. Vraag belangrijke zaken zwart op wit.

En wil je het op de MarcS manier doen regel dan een goede rechtbijstandsverzekering en informeer van tevoren naar de tarieven van advocaten......

Want gelijk krijgen op die manier is heel heel duur. :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Nov 2014, 20:23

leuk verhaal, heb je daar ook bronvermelding van Marc?

wat ik mis namelijk in dit verhaal is het belang voor sprinters, ducato's en andere busjes met 130+ cm binnenhoogte in "normale" versie voor het "fabrikage moment" ...... of je nu het moment van bouw in stuttgard of bij de camperbouwer neemt.... een sprinter is hoger dan 130cm binnen.....

ik heb altijd begrepen dat de defender uitzondering de pickup was, niet om jouw reden (want dan zou elke defender die ruimte had voor de vereiste inrichting camper kunnen zijn) maar vanwege de dakloze laadruimte die dus die 130cm makkelijk haalde

leuke verhaaltjes met dure woorden vertellen we allemaal, maar niemand komt met de werkelijke bewijzen
gone

Terug naar “Nieuw op het forum”