even voorstellen met meteen een probleem!!

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
sleen42

Re: even voorstellen met meteen een probleem!!

Berichtdoor sleen42 » 11 Dec 2014, 22:45

euro 2 op lpg =338 per jaar,

euro 2 diesel =401 per jaar,

en och met 680 per jaar heb ik ook geen moeite :mrgreen:
Discovery Td5 werk auto:-)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 11 Dec 2014, 23:40

weet ik hoe het zit...mijn auto heeft "gelbe plakette" en kost 680of iets in die buurt per jaar...

motor is blijkbaar net zo "vervuilend" als een D2 voor de facelift, want mijn D2 Td5 kostte hetzelfde ;-)

maar voor nederlandse begrippen blijft het ook in het dure tarief een scheintje tov wat er in NL voor gelapt moet worden..

Maar lees je eerst even goed in over de P38...... het is een heerlijke auto maar kost wel wat aan aandacht en onderhoud om het zo te houden. Als je er een treft die minder goed onderhouden is kan het echt een ergernis zijn van kleine dingetjes die veel tijd kosten om op te sporen en te verhelpen
gone

sleen42

Berichtdoor sleen42 » 11 Dec 2014, 23:47

Zal wel eens googlen naar problemen met een P38 :mrgreen:

Dan heb ik vast wel even leesvoer :twisted:

Ga eerst maar eens zien hoe deze bak zig houd en dan zien we wel verder.Eerst weer war proberen te verdienen om de kosten weer te dekken :|

Jeroen
Discovery Td5 werk auto:-)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Dec 2014, 00:05

Roger B. schreef:....
het schakelmoment is gekozen bij de koppel- en vermogenscurve van de motor.... een Td5 is een vrij hoogtoerige diesel, de turbo begint pas fatsoenlijk zijn werk te doen bij 1900 a 2000 toeren. Dus eerder schakelen is op het verkeerde deel van de koppelcurve rijden, en zeker belast is dat slechter voor je motor dan iets meer toeren, ook koud.... misschien wel ZEKER koud.
.....

Het schakelmoment is nogal laat voor als je rustig wilt rijden en/of niks te trekken hebt.
Het maximum-koppel zit meen ik nabij de 1900 rpm, en de curve is redelijk vlak rond die 1900 rpm.
De vermogenstoename boven de 3000 rpm is verwaarloosbaar en vanaf de 2000 rpm is de verdere winst tot die 3000 rpm ook niet geweldig.
Als je dus echt veel haast hebt of echt zwaar moet werken dan loont het om door te trekken richting 2500-2800 rpm, dan blijf je optimaal in de hogere koppel en vermogens-regionen. Heb je minder haast dan kan de Td5 ook goed met minder toeren werken. Een "vrij hoogtoerige" motor zou ik de Td5 dan ook niet noemen

Er zijn meer mensen die wanneer zij de motor rustig willen laten opwarmen liever een eerder schakelende bak hadden gehad (en er was wel iets aan te doen, maar niet heel veel). De oplossing is een handbak, dan ben je geheel eigen-baas. (Overigens: de motor koud met lage toeren zwaar laten werken, de diesel door zijn strot douwen .... dat is beslist géén aanbeveling, echter licht belast met hogere toeren, dat klinkt ook in mijn oren gewoon niet lekker.)

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 12 Dec 2014, 00:30

er zijn wel meer mensen die denken dat een koude motor geen toeren mag maken... algemeen misverstand.... het is veel beter voor de motor om een x kracht te leveren met iets meer toeren dat dat ie afgewurgd wordt om toch vooral in die hogere versnelling te werken. Zeker als ie koud is, je oliepomp levert ook makkelijker meer smering bij iets meer toeren (en nee ik zeg niet dat je met 4500 toeren de straat uit moet blazen...)

de koppelcurve is vrijwel vlak van ergens rond de 1900 tot ergens boven de 2500 toeren.... als je bij 1900 al schakelt val je dus terug in het toerengebied waar je drastisch minder koppel hebt. hoe verkeerd het ook voelt, je kunt beter niet lager dan 2100 toeren schakelen.

maar op het groene forum was ook zo'n topic van iemand die vond dat hij er meer verstand van heeft dan de ontwerpers van de motor en wilde dat zijn Td5 automaat onder de 2000 toeren al schakelt..... die jongens die die motor en auto ontwierpen zijn echt niet achterlijk...die 2100 is niet uit de lucht gegrepen
gone

Terug naar “Nieuw op het forum”