Even voorstellen

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Donkervoort

Even voorstellen

Berichtdoor Donkervoort » 24 Mar 2014, 16:17

Even voorstellen,
Ben nu een jaar lid en nu moet het maar is van komen, je even voostellen. Mijn naam is Bart Bouma en een auto liefhebber. Ik heb deze ziekte al mijn hele leven en is niet te genezen. Mijn interesse in auto’s is divers. Het ontwerp door Dante Giacosa van de Fiat 500 is zo fraai en heeft Italië zijn welvaart gebracht. De legendarische autojournalist Fred van der Vlugt zei destijds tijdens de acceleratietest: om dit te meten heb je geen stopwatch nodig maar een kalender. Ik heb de 500 al meer dan 25 jaar en kan er naar blijven kijken.
Mijn dochter is helemaal verliefd op haar Mini. Samen hebben we de Engelse vlag op het dak geplakt en ze krijgt overal hele leuke reacties. Het ontwerp van Alec Issigonis is dan ook volstrekt tijdloos en voor die tijd heel vooruitstrevend gemaakt.
Auto’s waren in de zestiger jaren duidelijk herkenbaar. Een VW kever, een Lelijke eend of een Mini waren vanaf grote afstand herkenbaar, het gaf je een eigen identiteit. Je reed Frans, Duits of Engels. Je garagist was destijds je steun en toeverlaat, hij hield je rijdende.
Ik heb al mijn hele leven in de autobranche gewerkt maar kan van de huidige generatie auto’s niet meer echt opgewonden raken, het lijkt allemaal op elkaar en iedereen belooft hetzelfde en na zes maanden is het al een oud model.
Hoe anders is het dan ook met zo’n icoon als de Defender. Altijd verliefd op geweest en nu in mijn bezit. Duidelijk herkenbaar, je hoeft nooit te zoeken waar hij staat behalve op Land Rover Clubdagen. Gedurende mijn carrière in de autobranche heb ik heel veel auto’s voor de deur gehad, ook in het hogere en exclusieve segment. Het viel de buren niet op als er een voor de deur stond. Toen kwam ik met mijn Defender 90 de straat in rijden. Alle buurtjes kwamen een praatje maken en wilden de auto van binnen en buiten bekijken. Allemaal verliefd op een model dat 50 jaar oud is!
Puur, degelijk en gemaakt om jaren mee te gaan, wat is het genieten met die auto. Vroeger zwaaide je ook naar een collega-lid van de wegenwacht, duidelijk herkenbaar aan het gele wegenwacht plaatje op de grille. Nu na vijftig jaar, zwaaien we weer, maar nu naar collega Defender rijders. Dat is leuk dat geef weer dat gevoel van saamhorigheid en ergens bij te horen. Dit is zoals autorijden moet zijn.
Aangezien ik nu werkzoekende ben heb ik de tijd om het wagenpark te onderhouden want ik sleutel nog steeds graag. Als ik dan buiten naar de Defender kijk dan denk ik waarom willen ze hem nu wel en mij niet. Ik kijk dan in de spiegel en dan weet ik het, het is het design!

Bart Bouma
Bijlagen
IMG_8195 kleiner.jpg

ikke jelle

Re: Even voorstellen

Berichtdoor ikke jelle » 24 Mar 2014, 19:45

leuk om te lezen en heel herkenbaar

welkom op het forum bart :D
groet jelle

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 24 Mar 2014, 20:25

Welkom op het forum Bart. veel plezier met en van je Defender.

Wat is er herkenbaar Jelle? de onterechte aanname dat een Defender degelijk en gemaakt om jaren mee te gaan is?

Maat van me heeft er een van dik 6 jaar oud en daar zit akelig veel roest aan en je wil niet weten wat er allemaal stuk en lek is en geweest is en de 100.000km moet ie nog aantikken.... hij klaagt regelmatig over de erbarmelijke (bouw)kwaliteit van het ding... maar het is een van de weinige auto's waar ie iets mee heeft
gone

ErwinD90

Berichtdoor ErwinD90 » 24 Mar 2014, 20:33

Welkom Bart.

Wat een wereld van verschil he, de ontwerptaal van vandaag en die van toen. Zelf kan ik ook heel enthousiast worden van klassiekers met een heel eigen karakter en voorkomen. Maar dat mag voor zich spreken als je een (nagenoeg) niet aangepaste Defender rijdt en vrije tijd doodt met het restaureren van een 1957 88" Soft Top Series I. De V60 Hybrid Plug In van mijn beste vriend is een indrukwekkende machine. Echt heel erg vrolijk word ik pas in een SM, P1800, Fiat 500, Peugeot 204 of Spitfire MK II. Om maar even wat te noemen. Dat is pas sturen!
8-)
Met vriendelijke groeten uit het gezellige Brabant!

Defender 90", 2001
Projectje: 88" Series 1, 1957, Soft Top

ErwinD90

Berichtdoor ErwinD90 » 24 Mar 2014, 20:37

Roger B. schreef:Welkom op het forum Bart. veel plezier met en van je Defender.

Wat is er herkenbaar Jelle? de onterechte aanname dat een Defender degelijk en gemaakt om jaren mee te gaan is?

Maat van me heeft er een van dik 6 jaar oud en daar zit akelig veel roest aan en je wil niet weten wat er allemaal stuk en lek is en geweest is en de 100.000km moet ie nog aantikken.... hij klaagt regelmatig over de erbarmelijke (bouw)kwaliteit van het ding... maar het is een van de weinige auto's waar ie iets mee heeft

Dat is natuurlijk heel erg zuur. Maar volgens mij gaat het over de 'looks' en niet over de kwaliteit. En dat typ ik terwijl ik even afklop. Geen echte problemen tot nog toe. Maar dat ze komen gaan, daar reken ik op!
;)
Met vriendelijke groeten uit het gezellige Brabant!

Defender 90", 2001
Projectje: 88" Series 1, 1957, Soft Top

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 24 Mar 2014, 21:22

Auto’s waren in de zestiger jaren duidelijk herkenbaar. Een VW kever, een Lelijke eend of een Mini waren vanaf grote afstand herkenbaar, het gaf je een eigen identiteit. Je reed Frans, Duits of Engels. Je garagist was destijds je steun en toeverlaat, hij hield je rijdende.

maar het is een van de weinige auto's waar ie iets mee heeft

Zelf kan ik ook heel enthousiast worden van klassiekers met een heel eigen karakter en voorkomen.

dat bedoel ik het gevoel van dit ben ik met me laro of eend of mischien golfje 1 ofzo 8-)
je hand opsteken naar iemand die net zo gek is als jij om zo'n barrel te rijden.

niks mis hoor met anoniem in je bora zitten en de buren denken dat je seat rijdt :roll:
groet jelle

ernsts

Berichtdoor ernsts » 26 Mar 2014, 11:30

Leuk verhaal! Welkom Bart!

En inderdaad herkenbaar vanaf waar het gaat over de Defender. Ik rij sinds m'n 18 (eigenlijk al wat eerder :oops: ) en dat is dus nu toch al 35 jaar geleden :shock: . En ik had helemaal niks met auto's, als ie maar reed. Merk/herkomst, uitvoering, allemaal boeien, als hij maar praktisch was en voldeed aan de wensen van dat moment qua grootte etc.

Tot dus nu anderhalf jaar geleden, na een tijdje geroepen te hebben dat ik ooit een Defender wilde,het roepen omgezet in daden en sindsdien een mooie donkergroene Defender 90 voor de deur. En nu heb ik wat met auto's, dat wil zeggen met déze auto. :D

Het is gewoon heerlijk om hem langzaam te leren kennen, ook de techniek, er met iemand die er verstand van heeft aan te sleutelen. En hem lekker naar je zin te maken (nu klaar aan het stomen voor een overland-trip naar Kazachstan deze zomer).
Heerlijk, een gevoel dat tot geen enkele andere auto bij mij heeft losgemaakt. En mooi ook om te zien hoeveel mensen dat gevoel delen en de hulpvaardigheid die er is om je verder te helpen.

Dus Bart, geniet ze!
Defender 90 Td5 CSW 2002

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Mar 2014, 20:32

ErwinD90 schreef:
Roger B. schreef:Welkom op het forum Bart. veel plezier met en van je Defender.

Dat is natuurlijk heel erg zuur. Maar volgens mij gaat het over de 'looks' en niet over de kwaliteit. En dat typ ik terwijl ik even afklop. Geen echte problemen tot nog toe. Maar dat ze komen gaan, daar reken ik op!

Ach ... d'r zijn ook Renaults die niet roesten, Golfjes die van roest aan elkaar zitten, en Defenders die met + 12 jaar er nog bijna als nieuw uitzien (en hun baasje overleven). Behalve de wat slordige "Build-Quality" (eigenlijk het ontbreken van "Build-Quality") is er niet veel mis met een Defender, zeker niet meer als met een willekeurige andere auto.

Ik had ruim 10 jaar lang een 110Td5 en nauwelijks klachten (anders dan dat ie niet van het op de gepoetste kant in een greppel liggen hield). Vanaf nieuw gehad en erg weinig rare/extra klachten gehad en nooit liet ie me staan (tot die laatste keer).
Nu een 110TD2,4 3,5 jaar en ook weinig gekkigheid (behalve dan het Black&Decker-geluid).

Groeten MarcS

timvw

Berichtdoor timvw » 09 Apr 2014, 17:51

Hoi! En welkom. Misschien is schrijver wat voor je. Ik had er een glimlach van... veel plezier met je auto(‘s). Geniet en laat hem / haar nog lang leven...

Tim

Terug naar “Nieuw op het forum”