Even voorstellen

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Festina lente

Even voorstellen

Berichtdoor Festina lente » 19 Mar 2014, 21:33

Hoi allemaal,

Net een account aangemaakt op het forum en wie weet voor lange tijd :D

Ik ben Geert en woon in de provincie waar niets boven gaat. Groningen dus :)

Op dit moment ben ik op zoek naar een grote suv. Mijn Espace IV is op sterven na dood vanwege cilinder/zuigerschade. Dus naast dat ze zuipt rookt ze er nu ook nog bij :P
Nu zit ik aan een bijtellingvriendelijke Range Rover (4.6) uit '98 '99 te denken. Dan kan ik de RR op mijn zaak rijden. Ik heb echter wel 7 zitplaatsen nodig en dacht eraan om de rails en stoelen van mij Espace daarvoor te gebruiken. Volgens mij moet dat toch gaan. Een beetje sleutelen is mij niet vreemd en gelukkig ben ik gezegend met twee rechterhanden en technisch inzicht. Mijn motto is bij het sleutelen "monteren in omgekeerde volgorde". Dan kan er toch weinig fout gaan.

Maar voor ik een RR aanschaf toch even vragen hoe het met de betrouwbaarheid staat. Ik lees over de RR toch net zulke horror verhalen als over de Espace IV. En mijn spas heeft toch echt in de fik gestaan....turbo kapot gehad, nieuwe kat (motor er voor de derde keer uit want kat zit aan spruitstuk) en nu dus motorschade waarschijnlijk veroorzaakt doordat 2 jaar geleden de turbo de geest gaf.
Hopelijk hebben jullie goede berichten maar eerlijkheid stel ik ook op prijs :mrgreen:

Groetjes, Geert

Roger B.

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Roger B. » 19 Mar 2014, 22:14

welkom...

je kunt er geluk mee hebben, en pech....

ik zou voor modeljaar 99 en later gaan, de Thor motor is wat betrouwbaarder dan de gems

7 zitplaatsen zal niet makkelijk zijn ook ivm instappen, de auto is er niet voor ontworpen... al eens aan een Disco 2 V8 gedacht, zijn er sinds 1998 (modeljaar 99) en is beschikbaar in 7 zits uitvoering
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 19 Mar 2014, 22:15

Met een Range 38a moet je gewoon mazzel hebben. Ik heb de mijne (een diesel) ruim anderhalve ton gereden zonder noemenswaardige problemen, maar een kennis heeft het ding net de deur uitgetrapt omdat er telkens wel iets was waardoor ie stil stond. :roll: :roll:

Extra zitplaatsen in de Range maken kun je wel vergeten, dat krijg je never nooit goedgekeurd. En het zomaar doen is een heule gevaarlijke loterij spelen.

Kijk dan naar een vroege Disco 2, die zijn inmiddels ook 15 jaar oud. Met 7 zitplaatsen op kenteken en ook met een matige V8 te verkrijgen. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Festina lente

Berichtdoor Festina lente » 20 Mar 2014, 16:38

Hoi,

Een Discovery 2 had ik nog niet aan gedacht. Net even gekeken, het aanbod is daar wel een heel stuk minder van dan van de Range Rover. Maar als zevenzitter wel een goede optie. Die richting duik ik zeker in. Ik begrijp dat de V8 maar een matige machine is? Waar moet ik op letten bij aanschaf van een Disco 2 V8?
Thanxx voor het meedenken! :D

Groetjes

Edward

Berichtdoor Edward » 20 Mar 2014, 18:12

Nou, ik denk dat het te kort door de bocht is om de V8 matig te noemen. Ik heb er alleen de ballen verstand van en ben een dieselaar. Wel is in mijn ervaring het onderhoud essentieel bij een V8. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 20 Mar 2014, 19:51

bij de V8 heb je, als ie warm loopt, kans op een scheurtje in het blok achter de cilinderbus, dan is er kans dat je cilinderbus zakt en gaat ie water verbruiken.

Bij de GEMS blokken is dat een wat vaker voorkomend probleem als bij de THOR motoren.
maar het is zeer zeker niet zo dat elke V8 dat probleem krijgt.

Verder, deels gevolg van matig onderhoud, komt het voor dat de nokkenas afgesleten nokken heeft. die is relatief eenvoudig en betaalbaar te vervangen.

wat heel belangrijk is is dat de motor de juiste olie krijgt en dat ie tijdig vervangen wordt. de V8 is erg gevoelig voor slechte olie.

verder is het een motor met veel inhoud en relatief weinig vermogen, dat is doorgaans een combinatie die een motor een lang leven gunt
gone

Terug naar “Nieuw op het forum”