Nieuw op het forum

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
jurgenvm

Nieuw op het forum

Berichtdoor jurgenvm » 05 Mar 2014, 14:58

Hallo,

Ik zal mezelf even voorstellen. Ik ben Jurgen, 25 jaar oud en woon in brabant.

De reden dat ik me aanmeld is een misschien ietswat ongebruikelijk, wij gebruiken het chassis van een Land Rover series 3 (88") als onderstel voor onze carnvalswagen (vanwege de lage gearing is hij hiervoor super geschikt).

Omdat ik een aantal vragen / technische problemen heb heb ik me hier op het forum aangemeld.

ikke jelle

Re: Nieuw op het forum

Berichtdoor ikke jelle » 05 Mar 2014, 20:44

welkom hier

en hoever is het met carnaval ik dacht al weer over eigenlijk :?:
maarja veluwe he de dubbeldooiers zijn niet zo groot dat het opvalt :lol:
groet jelle

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Mar 2014, 21:50

welneeeeeh, hij is zich ervan bewust dat ie een landrover gekozen heeft.... dit is voor de wagen van 2015 :mrgreen: :lol: :lol: :lol:

Welkom op het forum trouwens.

Als ik goed begrepen heb is de lage gearing bij een series DUS 4wd, en niet geschikt voor gebruik op harde ondergrond (tenzij je alleen rechtdoor gaat)
gone

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 05 Mar 2014, 22:02

rechtdoor is ook ***
maar ik vermoed dat de as er tussenuit is dat is makkelijkste oplossing voor een praalwagen.
groet jelle

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Mar 2014, 22:06

ik gaf het alleen maar even aan.... voordat er weer goede reclame gemaakt wordt voor "ons merk" met een file van praalwagens waarbij achter de voorste een spoor van versnellingsbakonderdelen ligt :lol: :lol:
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 06 Mar 2014, 07:57

Misschien zitten er wel vrijloopnaven op. En met de naven in de vrijloopstand is lage gearing (en dus ingeschakelde voorwielaandrijving) geen probleem op harde ondergrond.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

jurgenvm

Berichtdoor jurgenvm » 06 Mar 2014, 09:18

Hallo,

Bedankt voor de reacties!
Carnaval is net weer voorbij inderdaad, en we hebben dit jaar voor het eerst de "wagen" gebouwd op het land rover chassis.

Ik schrok wel een beetje van jullie opmerking over de lage gearing, de aandrijfas naar de voor-as is er namelijk niet onder uit en we hebben alleen in de lage gear gereden (ik dacht dat de AWD gewoon door dat gele handeltje uitgeschakeld was). :?

Toch maar eens controleren of hij vrijloopnaven heeft dan! We hebben zeker 100 km gereden ermee en geen spoor aan versnellingsbak onderdelen achtergelaten in ieder geval :roll: Wat me de laatste optocht wel opviel was dat hij heel schokkerig reed (leek op een verleten koppeling).

Mijn gebrek aan kennis van 4x4 voortuigen was een van de redenen dat ik me hier heb aangemeld, en het werpt gelijk zijn vruchten af zo te zien.

piet_g

Berichtdoor piet_g » 06 Mar 2014, 10:39

welkom mede brabander

nope, de series 3 heeft alleen maar een 4 wiel waarbij de center dif ontbreekt. dus er is geen krachtverdeling tussen voor en achter. (normaal 2 wiel aangedreven, maar bij de 4x4 hoog (gele knop) en 4x4 laag (rode pook) is het een starre as tussen de voor en achter dif). niet super goed dus om in 4 wiel op de harde ondergrond te rijden. nu zal 100KM wel mee vallen.. maar wanneer je een beetje een springerig gevoel had op de vooras of een heel onrustig stuur (constant links en rechts willen draaien) dan heb je geen vrijloop naven of ze stonden ingeschakeld.

zoals gezegd is de makkelijkste oplossing de aandrijf as van voor of achter er tussen uit gooien. neem even aan dat je voor je karnavals wagen geen 4 wiel aandrijving nodig hebt. gewoon puur de lage snelheid en de kracht van de lage gearing. als je wel die 4 wiel wilt hebben in combinatie met de lage gearing dan kun je beter een defender onderstel pakken. die hebben namelijk wel een center dif.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

jurgenvm

Berichtdoor jurgenvm » 06 Mar 2014, 11:29

Hallo Piet.

Nee 4x4 is voor ons niet belangrijk inderdaad, puur koppel en een lange snelheid zodat je niet constant met de koppeling bezig hoeft in een optocht.

Ook buiten optochten mogen (willen we ook niet) we niet harder dan 30km/h dus opzich is de hoge versnelling zelfs niet eens nodig.

Eingenlijk zoeken / zochten we ook een Defender diesel chassis, Gewoon omdat diesel wat brandveiliger is en de motor geen ontstekingsproblemen kan hebben (lees: ik heb gewoon meer verstand van diesel motoren ;)) Onze series 3 is helaas een benzine versie

piet_g

Berichtdoor piet_g » 07 Mar 2014, 09:24

begrijp ik.. nou dan moet je gewoon die voorste kardan-as er tussen uit gooien en dan ben je klaar.

ik zou zeggen mooi moment om meer te leren over bezine versies.. en anders een dieselblok opzoeken. je kunt makkelijk een 2.5NA of een 2.5TD er in hangen. past tegen de bak en verder wat lassen voor de motor steunen. voordeel is dat jullie minder last hebben van de body die wel eens belemmerend kan werken :P
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Terug naar “Nieuw op het forum”