Ik ben Wouter en -laat ik meteen met de deur in huis vallen- een totale leek op het gebied van Landrovers. Van huis uit ben ik een echte Volvo liefhebber. Onder andere diverse 740's, 140's, 940's in het bezit gehad, en nu een full option 850 T-5 (lpg G3). Helemaal onbekend met 'Brits spul' ben ik ook weer niet, want ik heb ook ooit een Austin Mini gehad, en een tijdje gecampeerd in een oude Commer Walk-Thru van 1973 (bekend van de oude Van Gendt en Loos bedrijfswagens).
Wat ik hier dan doe? De situatie doet zich voor dat iemand zijn (of liever gezegd: haar) Laro series II van 1972 met mijn Volvo 850 T-5 wil ruilen. Ik heb overigens wel ervaring met ruilen van voertuigen, vind dat een leuke manier om zo nu en dan me in wat anders van A naar B te begeven.
Hoe dan ook, ik ben nooit op zoek geweest naar een bepaald type Laro, maar ben me nu aan het verdiepen in het specifieke type dat nu dus mogelijk als ruilobject wordt aangeboden. Wat ik van de betreffende Laro weet is dat het een 88 uit 1972 is. Series 2 werd me daar bij verteld. Van oorsprong een pick-up, maar 9 jaar geleden totaal opnieuw opgebouwd met hardtop. Wat ik er vooral interessant aan vind is dat er een jaar terug lpg is ingebouwd. Het betreft dus een benzine uitvoering, ik neem aan dat het om een 4-cilinder Rover motor gaat, maar ben totaal niet thuis in dit type motoren.
De uitdaging is nu om er in korte tijd achter te komen waar ik bij dit type op moet letten. Zijn er ervaringsdeskundigen met het rijden op lpg? Ik weet dat bepaalde merken niet zo goed combineren met lpg (Renault) en ik weet dat andere merken het er perfect op doen (Volvo, Mercedes). Hoe zit dat met een Laro? Hoe is het over het algemeen met de bedrijfszekerheid en duurzaamheid gesteld? Ik heb wel sleutelervaring, dus voor de meeste kleine dingetjes (startmotortje inbouwen, kleppen stellen, ontsteking stellen, remblokjes etc) komt het wel goed.
De betreffende Laro staat overigens bij de RDW als bedrijfsauto te boek. Hoe lastig is een omkeuring naar personenauto? De bedoeling is namelijk wel om een min of meer dagelijks inzetbaar voertuig tot mijn beschikking te hebben.
Hopelijk krijg ik hier wat goede tips, zodat ik me wat beter kan voorbereiden op een bezichtiging.
En wie weet, meld ik me dan op zeker moment wel weer als eigenaar.....