Wie weet?....

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Wouter1973

Wie weet?....

Berichtdoor Wouter1973 » 17 Nov 2013, 09:54

Hallo,

Ik ben Wouter en -laat ik meteen met de deur in huis vallen- een totale leek op het gebied van Landrovers. Van huis uit ben ik een echte Volvo liefhebber. Onder andere diverse 740's, 140's, 940's in het bezit gehad, en nu een full option 850 T-5 (lpg G3). Helemaal onbekend met 'Brits spul' ben ik ook weer niet, want ik heb ook ooit een Austin Mini gehad, en een tijdje gecampeerd in een oude Commer Walk-Thru van 1973 (bekend van de oude Van Gendt en Loos bedrijfswagens).
Wat ik hier dan doe? De situatie doet zich voor dat iemand zijn (of liever gezegd: haar) Laro series II van 1972 met mijn Volvo 850 T-5 wil ruilen. Ik heb overigens wel ervaring met ruilen van voertuigen, vind dat een leuke manier om zo nu en dan me in wat anders van A naar B te begeven.
Hoe dan ook, ik ben nooit op zoek geweest naar een bepaald type Laro, maar ben me nu aan het verdiepen in het specifieke type dat nu dus mogelijk als ruilobject wordt aangeboden. Wat ik van de betreffende Laro weet is dat het een 88 uit 1972 is. Series 2 werd me daar bij verteld. Van oorsprong een pick-up, maar 9 jaar geleden totaal opnieuw opgebouwd met hardtop. Wat ik er vooral interessant aan vind is dat er een jaar terug lpg is ingebouwd. Het betreft dus een benzine uitvoering, ik neem aan dat het om een 4-cilinder Rover motor gaat, maar ben totaal niet thuis in dit type motoren.
De uitdaging is nu om er in korte tijd achter te komen waar ik bij dit type op moet letten. Zijn er ervaringsdeskundigen met het rijden op lpg? Ik weet dat bepaalde merken niet zo goed combineren met lpg (Renault) en ik weet dat andere merken het er perfect op doen (Volvo, Mercedes). Hoe zit dat met een Laro? Hoe is het over het algemeen met de bedrijfszekerheid en duurzaamheid gesteld? Ik heb wel sleutelervaring, dus voor de meeste kleine dingetjes (startmotortje inbouwen, kleppen stellen, ontsteking stellen, remblokjes etc) komt het wel goed.
De betreffende Laro staat overigens bij de RDW als bedrijfsauto te boek. Hoe lastig is een omkeuring naar personenauto? De bedoeling is namelijk wel om een min of meer dagelijks inzetbaar voertuig tot mijn beschikking te hebben.
Hopelijk krijg ik hier wat goede tips, zodat ik me wat beter kan voorbereiden op een bezichtiging.
En wie weet, meld ik me dan op zeker moment wel weer als eigenaar..... ;)

piet_g

Re: Wie weet?....

Berichtdoor piet_g » 18 Nov 2013, 08:47

dat is een interesante ruil :D..

over het grijs kenteken moet je even kijken. grijs kenteken is een belasting maatregel en een auto uit 72 is belansting vrij. enige wat kan zijn is dat verzekeringen moeilijker doen over het grijs kenteken.

nu ben ik geen expert in de jaartallen, maar ik meen dat ergens in 71 de series 3 begonnen is. dus vond het wel even apart om te lezen dat het dus gaat om een series 2 (zou dus al minimaal een series 2A moeten zijn) van dat jaartal. maar ik kan het daar ook verkeerd hebben:
WIKI link

persoonlijk zou ik eens beginnen met het verkrijgen van het chassisnummer van de laro om eens te kunnen kijken wat nu de originele fabrieksconfig moet zijn. dat kan ook bevestigen om welk type het precies gaat en wat de originele motor was. land rover heeft namelijk naast zijn 4 cilinder (2.25) ook een 6 cilinder benzine gehad in de series modellen.

Voor de nodige research is er laatst een nieuwe aankoop gids in de shop gekomen (geen idee wat er precies in staat, maar het kan wel helpen) Link naar gids

Verder is de ombouw van pickup naar hardtop niet zo spannend. de series modellen zijn grote mecano dozen dus dat is een kwestie van boutjes en moertjes. het beste wat je kunt doen met deze laro is er een proefrit mee gaan maken. gewoon even rijden op een verharde weg en op een bospad ofzo ook de vierwiel en de lage gearing testen.

rijden zal in een (series) laro wel heel anders gaan zijn dan in de volvo. buiten het geluid ook gewoon veel logger. houd er ook rekening mee dat als de originele versnellingsbak er in zit dat je minimaal drie poken zult hebben. je normale pook van de hoofdbak met vier versnellingen (zwart), inschakelen van je 4WD (normaal is deze series achterwiel aangedreven en alleen op zachte ondergrond is het verstandig om in 4WD te rijden)(Geel (alleen indrukken) en als laatste je pook om van hoge gearing naar lage gearing te schakelen (of voor het uitschakelen van hoog 4wd door de pook even naar lage gearing te zetten, op te letten dat de gele pook weer omhoog schiet en dan terug in hoge gearing zeten) (Rood).

buiten dat is het ook opletten op roestplekken. het chassis (vooral de outer riggers en de achterbalk), de bulkhead (dat ding waar je voorraam in zit en je stuur aan vast zit gebout) en de deuren. de rest van de auto alu, maar kan dus wel alu occidatie hebben.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Wouter1973

Berichtdoor Wouter1973 » 19 Nov 2013, 09:40

Dank voor de uitgebreide reactie, Piet. Verhelderend wat mij betreft, zij het dat er nog wat vragen open blijven staan. Zijn er ervaringsdeskundigen die iets kunnen vertellen over hoe een Laro het op lpg doet? Is een Laro van dit bouwjaar (series 2 of 3, laten we dat even in het midden houden) als dagelijks vervoersmiddel realistisch, zijn ze duurzaam als er dagelijks langere afstanden mee worden gereden, of is het vragen om problemen? Ik heb geen moeite met wat minder comfort, maar ik lees ook verhalen over het afwezig zijn van kachels, waardoor het in de Laro net zo koud is als buiten. Als je van plan bent ook je kinderen (jongste is net 1 jaar) te vervoeren en het vriest in de auto moet ik me serieus afvragen of deze ruil nog wel zo interessant is voor mij... ;)
Voor de volledigheid, ik ben niet vies van wat sleutelen maar als ik dagelijks onder de auto moet kruipen om 'm aan de praat te houden vind ik dat een minder aantrekkelijke gedachte.

piet_g

Berichtdoor piet_g » 19 Nov 2013, 09:56

graag gedaan. het dagelijks onder de auto moeten liggen om te sleutelen ligt echt aan de status van de auto. dat is lastig zo te zeggen.

de kachel is idd een verhaal apart. er zit een verschil tussen de series 2 en 3 kachel. wij hebben zelf met onze series 3 geen probleem met de kachel. die krijgt de auto snel warm.

de auto is als dagelijkse auto te gebruiken echter haasten zal nooit lukken, want ga er voor de handigheid maar vanuit dat je topsnelheid 80 is en ik weet niet wat er aan geluidsisolatie gedaan is, maar zonder isolatie wil je ook niet harder rijden ;). verder denk ik dat het ook er aan ligt wat voor afstanden je moet afleggen. Het rijden van langere afstanden is geen probleem, dat word vaak gedaan. problemen hebben weer te maken met dat onderhoud en of je op tijd stopt wanneer je iets raars hoort.

het comfort moet je echt even vergelijken door er een keer mee te rijden. wanneer er parabool veren onder zitten dan is het redelijk comfortabel. maar zodra je de oude bladveren hebt dan kan het wat meer stuiterig en stug verend aanvoelen. het heeft zijn charmes, maar ik zou het niet omschrijven als iets minder comfortabel als een volvo ;).
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Marco 109

Berichtdoor Marco 109 » 19 Nov 2013, 10:05

Persoonlijk heb ik het nooit koud in mijn LaRo (bouwjaar 1968) Er zit een kacheltje in, maar echt serieuze warmte komt niet daarvan af om de hele auto te verwarmen.
Persoonlijk zou ik nooit een kind van zo jonge leeftijd dagelijks in zo'n rammelende luidruchtige koude bak willen vervoeren. Maar er zijn voorbeelden van anderen die dat wel met veel genoegen en succes doen. Meer persoonlijk dus.....
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)

Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!

Geniet van het leven, het duurt maar even

Nicogroennl

Berichtdoor Nicogroennl » 19 Nov 2013, 10:20

misschien moet je eens een rondje (mee) rijden met een forum lid in een series 3 of 2 dan krijg je een idee van wat je kan verwachten. er woont vast wel iemand in je buurt die dat wil doen.
zie in je profiel geen woonplaats staan.
Series III 88" 1971 2,25 benzine 4 x 2
1*

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Nov 2013, 13:53

Nicogroennl schreef:misschien moet je eens een rondje (mee) rijden met een forum lid in een series 3 of 2 dan krijg je een idee van wat je kan verwachten. er woont vast wel iemand in je buurt die dat wil doen.
zie in je profiel geen woonplaats staan.

Tja ... afhankelijk van je wensen zou ik ook nog eens een ritje maken met een modernere Defender.
Schroefveren, stuurbekrachtiging, een serieuzere motor en nog zo wat maken een Defender tot een auto waar je eerder het label "alledaags" op zou kunnen plakken ook al is een Defender toch ook niet echt "alledaags" (althans niet in de betekenis van "grijze muis").
D'r zijn ook mensen, zelfs alhier op dit forum, die ook nog hun neus optrekken voor een Defender als ze aan het alledaagse verkeer denken.

En qua "kachel" : D'r zijn altijd oplossingen, maar in ieder geval sommige LandRovers hebben aandacht nodig als je het warm wilt krijgen in de auto.

Groeten MarcS

ppw

Berichtdoor ppw » 19 Nov 2013, 15:18

Wouter1973 schreef:Hallo,

Ik ben Wouter en -laat ik meteen met de deur in huis vallen- een totale leek op het gebied van Landrovers. Van huis uit ben ik een echte Volvo liefhebber. Onder andere diverse 740's, 140's, 940's in het bezit gehad, en nu een full option 850 T-5 (lpg G3). Helemaal onbekend met 'Brits spul' ben ik ook weer niet, want ik heb ook ooit een Austin Mini gehad, en een tijdje gecampeerd in een oude Commer Walk-Thru van 1973 (bekend van de oude Van Gendt en Loos bedrijfswagens).
Wat ik hier dan doe? De situatie doet zich voor dat iemand zijn (of liever gezegd: haar) Laro series II van 1972 met mijn Volvo 850 T-5 wil ruilen. Ik heb overigens wel ervaring met ruilen van voertuigen, vind dat een leuke manier om zo nu en dan me in wat anders van A naar B te begeven.
Hoe dan ook, ik ben nooit op zoek geweest naar een bepaald type Laro, maar ben me nu aan het verdiepen in het specifieke type dat nu dus mogelijk als ruilobject wordt aangeboden. Wat ik van de betreffende Laro weet is dat het een 88 uit 1972 is. Series 2 werd me daar bij verteld. Van oorsprong een pick-up, maar 9 jaar geleden totaal opnieuw opgebouwd met hardtop. Wat ik er vooral interessant aan vind is dat er een jaar terug lpg is ingebouwd. Het betreft dus een benzine uitvoering, ik neem aan dat het om een 4-cilinder Rover motor gaat, maar ben totaal niet thuis in dit type motoren.
De uitdaging is nu om er in korte tijd achter te komen waar ik bij dit type op moet letten. Zijn er ervaringsdeskundigen met het rijden op lpg? Ik weet dat bepaalde merken niet zo goed combineren met lpg (Renault) en ik weet dat andere merken het er perfect op doen (Volvo, Mercedes). Hoe zit dat met een Laro? Hoe is het over het algemeen met de bedrijfszekerheid en duurzaamheid gesteld? Ik heb wel sleutelervaring, dus voor de meeste kleine dingetjes (startmotortje inbouwen, kleppen stellen, ontsteking stellen, remblokjes etc) komt het wel goed.
De betreffende Laro staat overigens bij de RDW als bedrijfsauto te boek. Hoe lastig is een omkeuring naar personenauto? De bedoeling is namelijk wel om een min of meer dagelijks inzetbaar voertuig tot mijn beschikking te hebben.
Hopelijk krijg ik hier wat goede tips, zodat ik me wat beter kan voorbereiden op een bezichtiging.
En wie weet, meld ik me dan op zeker moment wel weer als eigenaar..... ;)

hmmm, mocht jij niet willen/kunnen... ik heb buiten mijn 110 ook een V70 T5 full options, wil ook wel ruilen met een 88" ;)
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Terug naar “Nieuw op het forum”