Een échte Buick in een RRC

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
buick 340

Een échte Buick in een RRC

Berichtdoor buick 340 » 06 Sep 2013, 19:10

Hallo landrover liefhebbers,
Bij deze even een kort verhaaltje over een conversie van een RRC `91 met een 3.9 efi motor naar een échte Buick motor. Ik kwam een Buick 340 (5.6 liter) motor tegen en vroeg mij af of dit ook in een RRC paste. Omdat ik wel wat meer pk`s maar niet een 4.6 motor in de classic wilde heb ik de motor gekocht en ben met héél véél enthousiasme aan dit project begonnen. :D :D

Als eerste wilde ik de originele aandrijflijn behouden. Maar het bouten patroon van een rover motor is verschillend dan die van een Buick dus dat betekende dat er een zogenaamde pas-plaat tussen de motor en de versnellingsbak moest komen. Na heel veel google’en ben ik achter de originele maten van beide motoren gekomen. Hier heb ik in autocad een gecombineerde tekening van gemaakt en naar een freesbedrijf gebracht. Tevens het originele vliegwiel afgedraaid en aangepast en de starterskrans gemonteerd van de buick motor zelf. Dit alles buiten de auto met een oude bak gemonteerd en alles paste werkelijk precies!! Ondertussen had ik de motor al even laten draaien op een bok en dit liep als een zonnetje dus erin met die hele handel. :mrgreen: :mrgreen:

Tja, de motor paste maar daar was ook alles mee gezegd. De motorsteunen, ophangbeugel voor de stuurbekrachtiginspomp, uitlaatspruitstukken, en natuurlijk het elektrische gedeelte moest allemaal worden aangepast. Omdat ik niet meer op benzine wilde rijden heb ik de carburateur eraf gehaald en hier een impco gasmengstuk meteen op het inlaatspruitstuk gemonteerd.
Na een aantal kleine storinkjes verholpen te hebben deed de motor het eindelijk. Dit was al om 22:00 en omdat ik nog geen uitlaat had en de buren niet wilde wakker maken kon ik helaas geen proefrit maken maar in de schuur deed alles het, koppeling, schakelen (oké, de 1 en de achteruit maar toch)
Nu nog een uitlaat dus. Omdat ik voor mijn werk veel met roestvrijstaal in aanraking kom heb ik samen met een vriend deze zelf gemaakt.
Ik ben nu zo`n 3000 kilometer verder en tot nu toe rijdt, schakelt, en snort het buickje mooi. Wel moet ik nog zwaardere voorveren monteren wat deze motor is significant zwaarder en dat komt de rij eigenschappen zeker niet ten goede.

Groet,

Otto.

En hier een aantal foto`s.

http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z
https://www.youtube.com/watch?v=-8_JM5l8XZ0
https://www.youtube.com/watch?v=zX1Abh0O3Z4
Laatst gewijzigd door buick 340 op 07 Sep 2013, 14:43, 3 keer totaal gewijzigd.

Roger72

Re: Een échte Buick in een RRC

Berichtdoor Roger72 » 06 Sep 2013, 19:51

Welkom,

ondanks dat het over techniek gaat vind ik het meer een voorstel-verhaal... dus naar "nieuw op het forum" verplaatst.

Komt dus heel wat bij kijken om zo'n in de eerste gedachte "zelfde"motor in een landrover te lepelen
Ik ben moderator-af.

sjakie

Berichtdoor sjakie » 09 Okt 2013, 16:26

dus straks nog even langs de rdw? neem aan dat je niet meer zelfde aantal pk's hebt :D

maar mooi en netjes gedaan

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 09 Okt 2013, 20:06

geniaal hoe je van een heftruck mast een brug maakt en daar de rrc opzet
leuk dat die foto's erbij stonden
groet jelle

Terug naar “Nieuw op het forum”