Ik zal mij eerst even voorstellen, ik ben John. We hebben reeds een 4x4 maar we willen er meer mee. Op een aantal punten, ik durf het hardop te zeggen is de huidige 4x4 VEEL beter dan de LR, het is een panda uit 2006, haha.
Even serieus we willen de panda inruilen of verkopen en er een freelander voor in de plaats. Omdat tevens mijn oude bedrijfsauto, met wat kosten wederom door de apk gekomen is is deze eigenlijk ook aan vervanging toe.
Dus de bedoeling is om een freelander diesel met grijskenteken te kopen ter vervanging van beiden. Ik woon in de Eifel met nogal veel sneeuw, gebruik de auto verder zakelijk voor mijn bedrijf in Nederland. Daarnaast huur ik 2-3 maal per jaar een bus om een zware aanhanger te trekken ca 2 ton totaalgewicht, incl lading dus.
Nu horen we allerlei verhalen, over de freelander. Dus vandaar nu aangemeld bij dit forum, beter eerst informeren en dan kopen... Of misschien er vanaf zien. Opmerkingen als " geld rover" zijn weliswaar leuk gevonden, maar niet als het jou auto betreft.
Op weg naar een 4x4
-
Dennis Crusio
Re: Op weg naar een 4x4
aller eerst welkom op het forum Jhon,
mijn persoonlijke ervaringen met een freelander zijn niet erg positief te noemen, maar dit is voor iedereen weer anders.
ik zelf heb goede ervaringen met een defender 5x zoveel plezier en op grijs kan je met zijn drieën voorin. de discovery doet het op grijs ook er goed!
kortom ga voor de defender of een disco.
groeten Dennis
mijn persoonlijke ervaringen met een freelander zijn niet erg positief te noemen, maar dit is voor iedereen weer anders.
ik zelf heb goede ervaringen met een defender 5x zoveel plezier en op grijs kan je met zijn drieën voorin. de discovery doet het op grijs ook er goed!
groeten Dennis
-
Lucas van Lierop
Welkom en lees http://landrover.startpagina.nl/prikbord/16679111/is-er-wat-mis-met-een-freelander-#msg-16679111 eens even door. Richard 78 kan je er alles over vertellen (hij is dus wel fan!)
Groeten
Groeten
zoek je mij? lucas at vanlierop punt org
-
Landmarcs
Dennis Crusio schreef:aller eerst welkom op het forum Jhon,
En als je 2 ton aanhanger wilt trekken dan kan dat (net aan) met een Freelander maar met een Defender (of Discovery) heb je wel een stuk meer reserve. Er is dus ook een praktisch argument (naast het onpraktische, maar zeer navolgbare dat Dennis noemt).
Gropeten MarcS
-
Roger B.
wel in de gordijnen voor een paar tientjes MRB verschil tussen defender en P38, maar een freelander die veel meer onder de gewichtsklassen van de defender en disco zit en dus meer in MRB scheelt die klakkeloos laten staan voor een defender of disco?
ligt er maar geheel aan wat je met die 2 ton aan de haak wil doen..... de alpen in? dat wil een Td5 ook al niet lekker, maar zou ik met een freeby zeker niet willen.... in nederland korte stukken... kan het best met een freelander, zeker met een diesel. je moet alleen je rijgedrag aanpassen aan het gewicht dat je er achter hebt geknoopt
ligt er maar geheel aan wat je met die 2 ton aan de haak wil doen..... de alpen in? dat wil een Td5 ook al niet lekker, maar zou ik met een freeby zeker niet willen.... in nederland korte stukken... kan het best met een freelander, zeker met een diesel. je moet alleen je rijgedrag aanpassen aan het gewicht dat je er achter hebt geknoopt
gone
-
Landmarcs
Roger B. schreef:wel in de gordijnen voor een paar tientjes MRB verschil tussen defender en P38, maar een freelander die veel meer onder de gewichtsklassen van de defender en disco zit en dus meer in MRB scheelt die klakkeloos laten staan voor een defender of disco?
Roger B.,
Vlgs mij zit één van ons in de gordijnen, en ik ben het niet.
Mbt de MRB heb ik dacht ik (in bedekte bewoordingen) toegegeven dat een P38 lichter was als ik dacht.
Wat betreft het (grijze) MRB tarief voor een Freelander <=> heb ik hier geen uitspraak gedaan, net zo min als over de onderhoudskosten.
Ik zou me kunnen voorstellen dat een Freelander eventueel ook wat duurder uitpakt (maar niet zo duur als een P38), de onderhoudskosten van een Defender zijn mij - tot nog toe - steeds redelijk meegevallen (daartegenover kent de Freelander 1 een paar verraderlijke "kaskrakers").
Anyway: Je kan een kar van 2 ton trekken met een Freelander (ik zocht er ééntje op en daarbij was 2 ton direct de limiet), met een Defender heb je in ieder geval op papier meer speelruimte (en zo'n 500 kilo meer leeg-voertuig-massa - ja ja dat weegt mee in de MRB). En het lijkt mij wat overdreven te stellen dat je met een Defender de Alpen niet (makkelijk) over komt, 't zal wel langzamer gaan, maar om daarvoor de rest van het jaar een overkill aan PK's te verkiezen. (O ja, ik kom zelfs op de fiets de Alpen over.)
Groeten MarcS
-
Roger B.
tuurlijk komt die defender de alpen over, maar als je er 2 ton achter hangt als je dat doet wordt je door de vrachtauto's ingehaald...
bedoelde alleen te zeggen dat er nu ineens aan het (hier wel vrij forse) verschil in gewicht voorbij gegaan werd, een verschil dat een freelander weldegelijk duidelijk lagere vaste lasten geeft.
Volgens mij heeft een freeby diesel eigenlijk maar één echt probleem en dat is de gevolgen van een defecte visco... kwestie van tijdig vervangen als dat nodig is en dan vallen de kosten ook nog wel mee.....
bedoelde alleen te zeggen dat er nu ineens aan het (hier wel vrij forse) verschil in gewicht voorbij gegaan werd, een verschil dat een freelander weldegelijk duidelijk lagere vaste lasten geeft.
Volgens mij heeft een freeby diesel eigenlijk maar één echt probleem en dat is de gevolgen van een defecte visco... kwestie van tijdig vervangen als dat nodig is en dan vallen de kosten ook nog wel mee.....
gone
Terug naar “Nieuw op het forum”