voorstellen Jasper de Haas

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
dehaas

voorstellen Jasper de Haas

Berichtdoor dehaas » 04 Jun 2013, 12:25

Hallo Allemaal

Ik ben Jasper de Haas, ik ben afgelopen weekend eigenaar geworden van een LandRover Defender uit 1972. Het is geen Defender in originele staat, het chassis is van een 109 waarop de meeste onderdelen afkomstig zijn van een 110. Zo heeft hij bijvoorbeeld stuurbekrachtiging, en schroefveren i.p.v. bladvering. Het koetswerk is helemaal gaaf. het chassis in prima staat, wel hier en daar wat oppervlakkige plekjes die ik even moet behandelen.

Echter naast het goede chassis en het gave koetswerk zijn er wel een paar slijtage delen aan het motorisch/technische gedeelte van de auto. Er zullen wellicht ergens wat keerringen versleten zijn en/of rubbers of dopjes vervangen moeten worden, en ik denk dat veel onderdelen moeten worden voorzien van nieuw vet/smeermiddel.
Dit is voor mij dus nieuw bij deze auto. ik weet nog niet zoveel van onderhoud aan een 4x4, ik hoop hier op dit forum wat op te kunnen steken over onderhoud, en hoe ik bepaalde dingen het best kan aanpakken.

groeten
Jasper

arjan_de_jong

Re: voorstellen Jasper de Haas

Berichtdoor arjan_de_jong » 04 Jun 2013, 12:52

Hoi welkom hier,

Heb je nog een originele serie motor of is deze ook van de defender?

In de kennisbank van de site kan je vinden welke olie en vetten je nodig hebt.

Als je nieuw in Landrover wereld bent gewoon lekker veel vragen. :D
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 04 Jun 2013, 14:07

Welkom!

je leert het meest van doen en niet bang zijn om te vragen! dus wees niet bang om vragen te stellen. In jouw geval lastig te bepalen welke werkplaatshandboeken voor jouw auto van toepassing zijn, maar de aanschaf van goede werkplaatshandboeken is een investering die de moeite waard is.

een 109 chassis heeft bladveren.... daar heeft iemand moeite gedaan om dat om te lassen naar schroefveren.....

in 72 waren er nog geen defenders of 110's maar ben toch erg benieuwd of iemand zich goed moe gemaakt heeft aan een ombouw of dat dit niet een nieuwer chassis met ouder kenteken is ben (niet alleen daarom, maar vooral uit interesse) erg benieuwd naar foto's van je auto en ook naar detailfoto's

welke assen, welke motor, welke versnellingsbak etc ect..
gone

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 04 Jun 2013, 15:13

Tijdje geleden stond er zoiets ook op mp. Beweerde dat het idd een 109 was met een front en dash van een defender. En dat hij omgebouwd was naar spring veren.

Iemand van het prikbord wilde kijken aankoopkeuring was toen toegestaan maar enkel niet bij de RDW.

Zitten er nu ook schijfremmen op?
Ben ook erg benieuwd naar foto's
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 04 Jun 2013, 17:28

arjan_de_jong schreef:Iemand van het prikbord wilde kijken aankoopkeuring was toen toegestaan maar enkel niet bij de RDW.

merkwaardig..... waarom niet bij RDW vraag je je dan af.....
gone

dehaas

Berichtdoor dehaas » 04 Jun 2013, 17:36

ja ik heb bij aankoop ook goed het chassis nummer gecontroleerd heb verder het chassis goed bekeken en ik heb de oude bevestigingen van de bladveren zien zitten, ook de wielbasis afmetingen kloppen met de 109 specificaties. ik was dus ook blij te constateren dat het geen omgekatte defender betrof:D

ja hij is ook uitgerust met schijfremmen.
ik zal snel eens wat foto's posten.

wat het motorblok betreft zit er een 2.5 liter diesel in, de uitvoering zonder turbo. ik ben er nog niet achter welk type motor dit precies is. volgens mij met een LT77 versnellingsbak.

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 04 Jun 2013, 21:25

De 2.5 NA ,zonder turbo dus, is motornummer 19J als ik me niet vergis.

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 04 Jun 2013, 21:44

of, aangezien het al een verbouwde auto is....enig ander blok met 2,5 liter en geen turbo (meer)
gone

Marcel.S

Berichtdoor Marcel.S » 04 Jun 2013, 22:23

welkom hier , tja .foto's ? :mrgreen:

piet_g

Berichtdoor piet_g » 05 Jun 2013, 07:58

marcenvon schreef:De 2.5 NA ,zonder turbo dus, is motornummer 19J als ik me niet vergis.

Marc

19J is de turbo versie. 12J is de NA. 11J is de ombouw voor het engelse leger ;).

Maar ben idd benieuwd naar de foto's. wel apart dat er gekozen is om een LT77 te steken en toch maar een 2.5NA blok. Dat zou ook moeten betekenen dat men ofwel een andere vooras gestoken heeft (stage 1 ofzo) of vrijloopnaven aan de voorkant. of er is iets in de bak veranderd, ik weet dat er ombouwsetjes geweest zijn hiervoor, maar die waren behoorlijk duur.

Maar goed, mooi om te horen dat er weer een flinke mecanodoos actie is uitgevoerd :P. voordeel is wel dat je door je chassis goed.

Dat andere verhaal dat die auto niet naar de RDW zou mogen voor een aankoop keuring klinkt mij ook behoorlijk vaag in de oren. bijna als wanneer dat je die laro dan hebt dat je dan nooit in zo'n gezamelijke fuik van politie en RDW mag rijden omdat je dan gewoon de sjaak bent.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Terug naar “Nieuw op het forum”