Hallo Thirza,
Welkom

Of er in jouw buurt een sleutelclub is, kan ik zo niet zeggen. Waar je sowieso wat van kunt leren is meekijken met iemand die nu op dit moment met een project auto bezig is. En voor basis dingetjes maakt het niet eens veel uit wat voor auto dat project is. (zo heb ik een soort van coach die met een oude volkswagen bus bezig is)
Als je een oude landrover wilt, is het wellicht ook verstandig om de oldtimer MRB perikelen wat te volgen, want het lijkt er van te komen dat er voor diesel oldtimers tot 40 jaar binnenkort geen belastingvrijstelling meer is (voor benzine auto's komt er een overgangsregeling met een kwart tarief en mag er in de wintermaanden niet worden gereden). Misschien is het financieel verstandiger om voor een modernere goed rijdende defender te kiezen.
Op het forum staan regelmatig aankondigingen van bijeenkomsten van landroverrijders. Als je daar dan een keer naar toe gaat, heb je best kans dat je op een dag in verschillende types landrover kunt zitten en een stukje meerijden. Dan heb je gelijk ook wat contacten voor helpen sleutelen

Hou bv 'gelre treffen' in de gaten, dat is wel redelijk in jouw buurt.
Zelf ben ik 2 jaar gelden gewoon in het diepe gesprongen en heb een landrover uit 1975 gekocht waar nog veel werk aan was en die ook nog op nederlands kenteken gezet moest worden. Daar heb ik snel een werkplaats handboek bij gezocht en ben begonnen

(overigens ben ik in het verleden op school geweest voor scheepswerktuigkundige)
Als je eens in de buurt van Alkmaar bent, laat het maar even weten. Dan kan ik je mijn project laten zien.
succes en groetjes, Fenna