Trekpaard gevonden

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Luitjes

Trekpaard gevonden

Berichtdoor Luitjes » 21 Apr 2013, 00:05

In de zoektocht naar een extra maar betaalbaar trekpaard (3,5 ton) voor onze boottransport divisie kwam ik op 4 auto's uit. Toyota Landcruiser 120, Mercedes ML, Nissan Patrol en Landrover Discovery II. 2 eerst genoemden vallen gauw buiten het budget, Nissan rijdt als een gedateerde trekken en bleef de Discovery II over.
Met geluk gister middag een degelijke discovery serie II van 2004 zwart, handbak met toch de lekkere luxe en maar 74000km op de teller bemachtigd.
Ik ben zeer verrast hoe lekker de auto rijdt en ben zeer benieuwd hoe hij gaat gedragen met 3,5 ton aan materiaal aan de trekhaak.

Wel de insteek om de auto bruter te laten ogen zoals verhogen, wat grovere banden, roofrack, bullbar, verlichting en dus druk op zoek naar accessoires.

Auto voor een zeer scherpe prijs overgenomen maar daar staat helaas wel een aantal mankementen tegenover :roll:
Het grootste punt waarover ik mij zorgen maak is dat de lampjes (TC) (ABS) rode uitroepteken en gele afdalings lampje branden. Volgens eigenaar vlak na laatste onderhoudsbeurt, iemand enig idee wat de oorzaak of zoekrichting moet zijn?
Aanmelding op het forum om meer kennis te verkrijgen en hopen op een gezellige tijd hier.. :D

Zoals gezegd gebruiken wij onze auto's (Toyota Landcruiser, WV Caravelle, Fiat ducato (2x lang, 2x hoog)) voor boottransport binnen de Europese grenzen tot 3500kg. Andere takken van sport zijn aanhangwagens en boottrailers zoals verkoop/verhuur/onderhoud en reparatie. Bouwen wij met name onze eigen merk boottrailers, overige aanhangwagens kan ook naar wens en dus RDW erkend wagenbouwer. En vanwege onze leveranciers ook breder georiënteerd in de techniek zoals leveren van auto onderdelen, hydrauliek, lucht, elektronica, telefonie en werkplaats met metaal constructie/autobrug tot 7ton en nog genoeg andere dingen.

Met vriendelijke groeten,

Robert Luitjes

Afbeelding

Roger B.

Re: Trekpaard gevonden

Berichtdoor Roger B. » 21 Apr 2013, 00:35

Welkom,

mooie D2a, en met redelijk aparte G4 dakrails, ook mooi.

je lampjes probleem wordt "de drie amigo´s" genoemd, een storing in je ABS systeem, TC en HDC wordt via het ABS geregeld.

Om te weten wat er aan de hand is moet je de auto uitlezen (De D2 is niet OBD2 compatible, veel universele uitleesapparaten kunnen er niet in)

Meest voorkomende oorzaak is een Sensor probleem bij een van de wielen, vaak veroorzaakt door een wiellagerprobleem. Vervang dan de hele naaf inclusief sensor (pakweg 200 euri in Engeland)

Wat ook vaak voorkomt is een probleem in het kleppenblok van de ABS, de shuttlevalve sensor is dan het probleem, op internet uitgebreide reparatie handleidingen te vinden om het foutje te herstellen zonder dure onderdelen te vervangen.

Succes met de storinkjes en veel plezier van je aankoop

(ABS (anti blokkeer systeem) TC(tractie controlle) en HDC (hill descent controll) zijn de drie lampjes)
gone

Mieske74

Berichtdoor Mieske74 » 21 Apr 2013, 09:55

Bij mij lag de oorzaak idd in het ABS blok.
Dit heb ik bij bas4cars in horst naar volle tevredenheid laten repareren.
Repareren is de beste optie een nieuw ABS blok is nogal prijzig.

Luitjes

Berichtdoor Luitjes » 21 Apr 2013, 20:09

ik zal deze week de storing even laten uitlezen wat de oorzaak kan zijn. Mag ik aannemen dat doorrijden geen probleem hoeft te zijn?

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 21 Apr 2013, 20:12

hoeft niet, maar dat is natuurlijk afhankelijk van de oorzaak van je storingsaanduiding.

ik heb 3 maanden met die kerstboom aan gereden ......(wielsensor stuk, vervangen, gelijk weer stuk, complete naaf vervangen opgelost)
gone

Luitjes

Berichtdoor Luitjes » 12 Mei 2014, 21:54

Ondertussen een jaar verder:
verhoging set 2,5" incl zwaardere verenset en luchtbalgen (moeten we nog even aansluiten)
Zelfde 18" velgen maar nu met Cooperbanden van 265/65, dus een extra verhoging van 4cm :D
Al passen ze ook maar net in de wielkasten

Afbeelding

Afbeelding

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 12 Mei 2014, 22:15

en wat weegt zo'n bootje op zo'n 3asser nou ECHT ?? ( dus niet die max 3500 die je mag trekken, maar wat ie echt weegt incl trailer en dergelijke) :mrgreen:
gone

Luitjes

Berichtdoor Luitjes » 12 Mei 2014, 22:53

volgens de weegbrug afgelopen zaterdag 4564kg :twisted:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Mei 2014, 23:29

Luitjes schreef:volgens de weegbrug afgelopen zaterdag 4564kg :twisted:

Gelukkig mag je het gewicht op de trekhaak in mindering brengen .... :oops:

MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 12 Mei 2014, 23:39

nou...... het gaat om aanhangergewicht en volgens mij heb ik oom agent dat zien wegen langs de weg door beide asdrukken PLUS de kogeldruk te meten.......

een tonnetje kogeldruk gaat ook niet goed vrees ik.......

maar wat ik verwachtte klopt dus wel..... die gekke duitsers in april richting NL en in september terug, met hun stationcars met een dergelijk bootje er achter...... da ken nooit nie
gone

Terug naar “Nieuw op het forum”