Hallo ik ben Hans.

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Gebruikersavatar
Hans Laro 88
Berichten: 78
Lid geworden op: 24 Feb 2013, 15:06
Locatie: Heerlen

Hallo ik ben Hans.

Berichtdoor Hans Laro 88 » 24 Feb 2013, 19:54

Sinds dit weekend in het bezit van een bijzondere 88. Het is een softtop uit het Belgisch leger. 2WD echter wel met een (niet aangesloten) vooras met differntieel. Kan dit kwaad? Er zit geen tussenbak en geen aandrijf as op. Remmen en stuur niet zo best, denk ik? Maar chassis en plaatwerk is gaaf. Ik kan er zo mee rijden en kan hem dus rustig aan opknappen ik ben benieuwd wat ik nog allemaal tegenkom en reken op jullie allemaal. :D
Groet,
Hans
Series 3 88 2 1/4 softtop 1975

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Hallo ik ben Hans.

Berichtdoor Roger B. » 24 Feb 2013, 20:13

welkom

op zich kan rijden met een afgekoppelde vooras geen kwaad. Ik meen dat er origineel een niet aandrijfbare as onder hoort, wellicht is (een van) de vorige eigenaar(s) ooit begonnen om er een 4wd van te maken.
gone

Gebruikersavatar
Chrsitiaan
Berichten: 216
Lid geworden op: 23 Feb 2010, 23:32

Re: Hallo ik ben Hans.

Berichtdoor Chrsitiaan » 24 Feb 2013, 20:25

Roger B. schreef:welkom

Ik meen dat er origineel een niet aandrijfbare as onder hoort


Klopt!
Nu nog een tussenbak en cardans plaatsen en je hebt een 4x4.
Indien de achteras nog orignieel is, zit daar een limited slip differentieel met frictieplaten in ...een voordeel in het terrein (wanneer het nog werkt).
Die ex-ABL series hebben doorgaans een beter châssis dan de burgelijke versies.

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Hallo ik ben Hans.

Berichtdoor RobStewart » 24 Feb 2013, 20:57

Welkom Hans,

As Roger says, it's possible the previous owners started to convert it to 4x4 as your's would originally have had a tubular front axle.

The only real difference, as Chrsitiaan says, is that the 4x2's had the Salisbury Powr-Lock rear differential fitted. I have attached the details (from the 4x2 Workshop Manual) below.
Salisbury Powr-Lock.pdf
(991.58 KiB) 263 keer gedownload


Is your's still 24 volt by the way?

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Hans Laro 88
Berichten: 78
Lid geworden op: 24 Feb 2013, 15:06
Locatie: Heerlen

Re: Hallo ik ben Hans.

Berichtdoor Hans Laro 88 » 24 Feb 2013, 21:23

De vorige eigenaar wilde er inderdaad een 4x4 van maken maar hij is nu tegen een 109 aangelopen. Hij heeft de mijne 10 jaar gehad en alleen op zondagmiddag gebruikt !

Ik weet niet of er een limited slip opzit achter, dat moet ik nog uitproberen, schijnt te kunnen door de as op te tillen en kijken hoe de wielen draaien.

Hij is inderdaad nog volledig 24V. Ik wil hem zoveel mogelijk origineel laten maar heb er inmiddels wel drie punts gordels ingezet.

Het sturen gaat vrij wazig rond de middenstand. Ik weet dat hij niet stuurt als een moderne auto maar volgens mij kan het beter dan het nu is. Er schijnt een afstelbout op het stuurhuis te zitten waar je iets mee kunt.
Maar eerst ga ik naar de remmen kijken. Kwa kracht lijkt het ok maar hij gaat van links naar rechts en weer terug.....
Ook de swivelbollen hebben pitten maar ze lekken niet, volgende week maar eens kijken of er nog wat in zit...

Bedankt alvast voor de reacties, zo veel en zo snel, erg actief forum.

Groet,
Hans
Groet,
Hans
Series 3 88 2 1/4 softtop 1975

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Hallo ik ben Hans.

Berichtdoor RobStewart » 24 Feb 2013, 21:45

Hans Laro 88 schreef:Ik weet niet of er een limited slip opzit achter, dat moet ik nog uitproberen, schijnt te kunnen door de as op te tillen en kijken hoe de wielen draaien


All you have to do is ask ... and we'll try and help :lol:
Salisbury Powr-Lock Testing.pdf
(400.6 KiB) 241 keer gedownload


Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:


Terug naar “Nieuw op het forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten