Voorstellen

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
panadero

Voorstellen

Berichtdoor panadero » 15 Feb 2013, 12:36

Hallo allemaal. Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb gisteren na lang zoeken een Discovery TD5 van 2000 gekocht. De auto heeft 139.000 km gelopen en ziet er prima uit. Ik heb er redelijk wat onderhouds historie bij. Bij het kopen van de auto was ik me ervan bewust dat deze een licht krakend geluid maakte als de koppeling geheel wordt ingetrapt. (het is een handgeschakelde versie)
Overigens heb ik op vele zaken gelet die op dit forum zijn besproken en heb ik goede hoop dat de auto redelijk in orde is.
Ik woon in zuid Spanje en wil de auto gebruiken voor zowel werk (voornamelijk op normale wegen en af en toe het verplaatsen van boten op trailers) als privé. Ik zou ook off road willen gaan zowel hier in Spanje als in Marokko. Ik heb gekeken naar Old Man Emu schokbrekers en een stabilisator. De hydraulische achtervering werkt op dit moment prima. Is het raadzaam deze gewoon te behouden of ook achter de auto voorzien van Old Man Emu schokbrekers en iets verhogen?
De remschijven zijn niet al te best meer. Wat zouden jullie me kunnen aanbevelen voor schijven gezien de wijze waarop ik de auto ga gebruiken? En kan iemand me zeggen waar ik de beste onderdelen kan kopen? In Engeland? Of gewoon op het europese vasteland?
Ik wil graag stukje bij beetje de auto naar mijn wensen maken met gebruik van goede en duurzame onderdelen. Uiteraard wil ik niet teveel betalen maar betaal liever iets meer voor kwaliteit en duurzaamheid dan weinig uitgeven en later weer van voren af aan beginnen..
Ik ben redelijk nieuw in het gehele thema en jullie commentaren en suggesties worden zeer op prijs gesteld.

Edward

Re: Voorstellen

Berichtdoor Edward » 15 Feb 2013, 15:06

He vering achter is pneumatisch en niet hydraulisch. Gewoon laten zitten, is een redelijk foolproof system. Na een jaar of 7 à 8 zijn de balgen poreus aan het worden en dat zorgt voor klachten. Vervangen is 10 minuten werk en de kosten niet.

De koppeling zal wel een van de lagers zijn en dat is best veel werk aangezien de bakken er dan af moeten. Meteen alles vervangen dan, platen drukgroep, lagers, etc.

Ome zijn prima veren en schokdempers! Verhogen is alleen nodig als je echt stevig off road wilt in combinatie met grotere banden. Ik zou hem lekker origineel laten.

Remmerij gewoon standaard onderdelen gebruiken. Ik koop het meeste bij http://www.Paddockspares.com

Veel plezier met je nieuwe wagen! :) :)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

panadero

Berichtdoor panadero » 15 Feb 2013, 16:41

Dank je wel voor je reactie!!
Wat de achtervering betreft alles duidelijk... ;)
Mocht ik inderdaad wel wat meer en in ruiger terrein willen gaan dan zal ik dus de pneumatische achtervering op moeten geven en dan verhogen, begrijp ik dat goed? Want met de pneumatische achtervering is dit niet mogelijk toch?
Ik zou het wel leuk vinden als de auto ook wat beter gaat "smoelen". :)
Die koppeling ga ik dan denk ik maar helemaal aanpakken, dan heb ik de minste kans op problemen in de nabije toekomst. Gewoon bij Paddock Spares bestellen dan maar denk ik..?
Mocht je nog andere tips of ideetjes hebben dan zou ik dat heel leuk vinden.
De auto gaat naast privé zoals gezegd ook voor werk gebruikt worden met wat reklame etc dus ik zou het ook leuk vinden als het een beetje opvallende auto wordt..
Nogmaals dank!!

Edward

Berichtdoor Edward » 15 Feb 2013, 16:58

Mijn D2 had standaard vering, maar met 235er muds kwam ik eigenlijk overal wel doorheen.

Maar als je wilt verhogen kun je gewoon een spacer tussen de balgen en de as monteren en de hoogtesensoren iets bij stellen, dan staat ie 2 inch hoger. icm met 2 inch hogere voorveren en schokbrekers staat ie dan weer mooi vlak.

Een snorkel (ik had een Mantec), rocklsiders, een stalen achterbumper en een lierbumper maken het plaatje compleet. :) :)
Edward van Vugt

panadero

Berichtdoor panadero » 15 Feb 2013, 17:05

Dat klinkt heel interessant! Dan blijft het financieel ook nog een beetje binnen de perken omdat ik achter alleen spacers hoef te plaatsen. Mocht het systeem achter het dan ooit begeven dan kan ik ofwel gewoon nieuwe balgen plaatsen (als ik tenminste geen problemen krijg met de compressor oid..) of achter alsnog op veren en schokbrekers overgaan toch?
En die bumpers je, dat klinkt super! Ga ik mee aan de gang!
Ik laat je zeker weten en zien hoe het eruit gaat zien. Moet alleenn og even uitvogelen hoe ik hier foto´s kan uploaden.. :shock:
Nogmaals hartelijk dank en ik hoop dat je het niet erg vindt als ik je nog eens een vraag stel?
Groet vanuit een zonnig Spanje!

TMW

Berichtdoor TMW » 16 Feb 2013, 14:58

Hi Panandero,

Leuke auto om aan te werken (al stellen sommige het allemaal wat makkelijker voor, zeker als het de eerste keer is dat je bepaalde onderdelen vervangt).
Mijn Disco is met spacers verhoogd (2"), voor met OldMan EMU, zowel veren als dempers.
Bumpers vervangen en lier gemonteerd, mantec snorkel en rock/treesliders (zeker deze laatste zijn in de bossen in NL erg handig).
Een mooie site vind ik: http://www.extreme4x4.co.uk/
Discovery2
Sankey/StormTrailer

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Feb 2013, 16:03

heb je het nou over de luchtbalgen wat moeilijker is??

wat is er nou lastig aan:

opkrikken tot de auto volledig uit de veren hangt
slang vlak naast koppeling aan de balg afsnijden
clips verwijderen waarmee de balg boven vast zit
balg iets naar benee trekken en stukje draaien om beneden uit de bevestiging te komen en wegnemen
nieuwe balg beneden inhaken en draaien
boven inhaken en clips monteren
slang eventueel recht snijden en in de koppeling op de nieuwe balg steken
auto van de krik halen en motor starten met alle deuren dicht.......???

ik had er op mijn dooie akkertje hooguit 45 minuten voor nodig en dan heb ik nog volledig overbodig de slangetjes bij het kleppenblok losgemaakt om druk eraf te laten....

en mijn balgen waren met wartel en de nieuwe ook met insteek.....
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Feb 2013, 19:44

Precies Roger, die 45 minuten is dan inclusief koffie neem ik aan ?

Schokbrekers is boutje boven en boutje onder, bumper is 4 bouten, snorkel is een hapje uit scherm, paar boutjes, klemmen en veel kit.

Waar zit de moeilijkheid?? :lol: :lol:
Edward van Vugt

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 16 Feb 2013, 20:04

Edward schreef:Precies Roger, die 45 minuten is dan inclusief koffie neem ik aan ?

I wondered what the other 40 minutes was for, I never thought of having a coffee while changing both air bags :(

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Feb 2013, 21:21

koffie, en kletsen en kijken hoe de boel eigenlijk in elkaar zit, en ik ben eerlijk.... die 5 minuten van rob ben je al kwijt met auto binnenrijden en opkrikken.....

maar het is geen klus waar je uren of zelfs een dag voor nodig hoeft te hebben
gone

Terug naar “Nieuw op het forum”