nieuw hier en een beetje raad gevraagd...

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Rsmk2

nieuw hier en een beetje raad gevraagd...

Berichtdoor Rsmk2 » 05 Okt 2012, 11:08

Beste Land rover vrienden,

Ik zal me even voorstellen, ik ben Jeroen, 35 jaar en woon in het Bourgondische zuiden des lands.
Ben getrouwd en heb 2 kinderen en wat dieren.

Ik ben mijn hele leven al verzot geweest op de Land Rover Defender en nu gaat het hopelijk gebeuren.

Naar mijn werk rij ik elke dag een kilometer of 40 en hiervoor wil ik de landrover ook gaan gebruiken.

Nu wil ik kijken voor een oldtimer defender en het liefst met LPG.

Maar wat raden jullie aan en wat raden jullie af? Is een benzine motor met LPG betrouwbaar?

En is hier veel onderhoud aan? Of kan ik beter een dieselmotor pakken. Misschien is een dieselmotor qua brandstof duurder maar qua onderhoud weer goedkoper?

En welke benzine motoren en welke dieselmotoren zijn goed en welke niet?

Ik woon heel landelijk, dus af en toe zal er een veldweggetje genomen worden, maar verder zal hij niet veel meer off-road gaan zien. Dus qua vermogen maakt het me niet veel uit.

Heb altijd gesleuteld aan 2cv`s en ford oldtimers dus sleutelen, lassen en klein onderhoud zit wel snor.

Vlak bij mij in de buurt staat onderstaande bij een garage te koop en misschien dat ik hier eens wil gaan kijken.

Is deze auto misschien bij iemand van jullie bekend?

Land rover 88 4WD , 2500cc/ LPG bwj 1973

op de foto`s lijkt deze wat plekjes te hebben bij de deur scharnieren, en op het schutboard. dus ik zal hier even goed heen moeten kijken

R1200C

Re:nieuw hier en een beetje raad gevraagd...

Berichtdoor R1200C » 05 Okt 2012, 11:23

Over motoren en brandstof voorkeuren is hier al heel veel geschreven. Dus wat dat betreft kun je je lol op ;-)

Wat eigenlijk direct opvalt aan het plaatje wat je post is dat die er niet uit ziet als een Series uit 1973, ook de motor lijkt me nieuwer dan 1973. Er is dus het een en ander aan veranderd.

Dat maakt het extra lastig om er iets over te zeggen.

In welk deel van het bourgondische zuiden woon je?
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Marco 109

Berichtdoor Marco 109 » 05 Okt 2012, 11:38

Welkom!

Het plaatje is niet echt typisch een LR uit 1973.
Hoeft niet erg te zijn, want deze auto's zijn grote mecanodozen. Maar duidelijk si wel dat het geen standaard 1973 LR is.
Ziet er op de foto wel prima uit trouwens.

Wat betreft de LPG, ik heb een 1968'er 6 cilinder die het prima doet op LPG ondanks dat iedereen die er " verstand" van heeft zegt dat die motor niet op LPG kan, en dat je auto's met die motor sowieso moet laten staan. :silly:

Of de motor in de auto die jij op het oog hebt er goed op werkt zul je bij een proefrit kunnen ervaren denk ik.
Verschil diesel-LPG/benzine is volgens mij een heel persoonlijke, maakt in onderhoud of prijzen van onderdelen volgens mij niet heel veel uit.

Succes met je keuze!
Marco
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)

Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!

Geniet van het leven, het duurt maar even

Dixo

Berichtdoor Dixo » 06 Okt 2012, 08:31

Het fotootje lijkt erg op een Serie 3 88" die graag een Ninety of zelfs Defender 90 zou willen zijn. Dan kun je beter gelijk 1 van die twee kopen.

Ga eens met zowel een Series als een 90/110 rijden, dan zul je duidelijk verschillen merken. En daarin heeft weer ieder zijn voorkeur.

Rsmk2

Berichtdoor Rsmk2 » 07 Okt 2012, 12:29

Bedankt voor de reacties,

Ik woon in Meers, een klein dorpje langs (bijna midden in) de maas en een 15 km boven Maastricht.

verder heb ik het forum al uitgespit maar over de motoren zijn de meningen een beetje verdeeld. Ben bang dat ik iets koop en acheraf krijg te horen dat dat type motor net de slechtste eruit is, of bekend staat om die of die mankementen.

Tevens ben ik een beetje geschrokken over de reacties inzake de kosten en het onderhoud. Ik wil geen laro gaan rijden om zo goedkoop mogelijk te rijden. Maar ik ga/ging ervan uit dat de kosten en onderhoud wel ongeveer gelijk is aan enige andere oldtimers die je met je hart rijd.

Heb jaren 2cvs en fordoldtimers gereden en dit zijn ook niet de goedkoopste autos, je blijft er mee bezig. Maar ik voel er niets voor om elk weekend onder de auto te moeten liggen en hier bakken met geld in te moeten steken. Geld denk ik voor voor iedereen.

Die 88 wat hierboven staat bied mij een aantal voordelen ten op zichte van andere auto's. Zijn de voordelen of het rijgemak van een 90 of 110 dan veel groter. Ik wil hem voornamelijk gebruiken om naar mijn werk te rijden (stukje autoweg)en in en rond het dorp wat rond te toeren.

In het verleden heb ook veel in een eend gereden, en dit bracht me op een of andere manier rust. Je kunt niet anders dat relaxed rijden, inhalen en dergelijke is er niet bij...niks stressen of agressief rijden. denk dat een oude landrover deze zelfde rust brengt. Iedere auto heeft zijn eigen karakter..

Groetjes

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Okt 2012, 12:42

De verschillen tussen een 88 en een (vroege) 90 of 110 liggen qua rijgemak in:
1º De vering – bij een 88 (of 109) is de vering slechts rudimentair aanwezig
2º De aandrijving – bij een 90 of 110 heb je permanent 4x4 bij een 88 of 109 niet (met uitzonderingen)
3º De rest ... een 90 of 110 wordt nog steeds, in aangepaste versies, gemaakt en heel veel van deze modernere auto's past 1:1 of na weinig aanpassen. Bij een 88 of 109 worden de verschillen groter (maar je ziet aan het voorbeeld waarmee de vragen begonnen dat je een 88 ook van een 90 neusje kan voorzien).

Groeten MarcS

Een droom van een plaatje, of is het een plaatje van een droom

Edward

Berichtdoor Edward » 07 Okt 2012, 17:04

Als je het vergelijkt met een Eend is iedere motor goed. In een Serie komen de 2.25 benzine en diesel het meest voor en die motoren zijn eigenlijk onverwoestbaar. Oké, ze zijn niks te sterk voor een auto met dat gewicht, maar als je ze goed behandelt kom je overal en blijven ze lopen.

Een Serie moet je in mijn optiek rijden zoals hij is. Dat betekent dat de topsnelheid ergens rond de 90 km/u ligt, je geen al te zware lasten aan de haak kunt hangen en dat zij regelmatig wat liefde en aandacht nodig heeft in de vorm van onderhoud, doorsmeren en afstellen.

Neem je dat voor lief, dan heb je er tot in lengte van dagen een goede auto aan. ;) ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Okt 2012, 17:42

Edward schrijft:
Als je het vergelijkt met een Eend is iedere motor goed. In een Serie komen de 2.25 benzine en diesel het meest voor en die motoren zijn eigenlijk onverwoestbaar. Oké, ze zijn niks te sterk voor een auto met dat gewicht, maar als je ze goed behandelt kom je overal en blijven ze lopen.

Een Serie moet je in mijn optiek rijden zoals hij is. Dat betekent dat de topsnelheid ergens rond de 90 km/u ligt, je geen al te zware lasten aan de haak kunt hangen en dat zij regelmatig wat liefde en aandacht nodig heeft in de vorm van onderhoud, doorsmeren en afstellen.

Neem je dat voor lief, dan heb je er tot in lengte van dagen een goede auto aan. ;) ;)

Hmmm ... da's ook een perspectief.

Ik vrees evenwel dat een beetje netjes afgestelde 2CV aanmerkelijk sneller is als een 2,25 diesel. (Ik weet wel wat van 2Cv's ... mijn broertje is/was er groot fan van en reed jaren lang ieder zomer van Zweden naar Z-Frankrijk, Italië etc. en dat met het hele gezin ... nu verkiest ie toch liever iets snellers - of een trage maar comfortabeler camper).

En qua rijgemak weet ik ook niet wat je moet zeggen van een Series. Ja, Ja, het rijdt, en als je je gemak houdt dat kom je overal .... da's ook een vorm van rij-gemak.

Dus, als de meer-prijs van een 90 of 110 geen hobbel is dan zou ik zonder meer voor een 90 of 110 gaan. Alleen als je een echt "puur natuur" type bent en je wilt graag een auto die in de 70-er jaren eigenlijk al obsolete was dan is een Series eerste keus.

Groeten MarcS

Rsmk2

Berichtdoor Rsmk2 » 07 Okt 2012, 20:15

Bedankt voor de reacties,

Ik woon in Meers, een klein dorpje langs (bijna midden in) de maas en een 15 km boven Maastricht.

verder heb ik het forum al uitgespit maar over de motoren zijn de meningen een beetje verdeeld. Ben bang dat ik iets koop en acheraf krijg te horen dat dat type motor net de slechtste eruit is, of bekend staat om die of die mankementen.

Tevens ben ik een beetje geschrokken over de reacties inzake de kosten en het onderhoud. Ik wil geen laro gaan rijden om zo goedkoop mogelijk te rijden. Maar ik ga/ging ervan uit dat de kosten en onderhoud wel ongeveer gelijk is aan enige andere oldtimers die je met je hart rijd.

Heb jaren 2cvs en fordoldtimers gereden en dit zijn ook niet de goedkoopste autos, je blijft er mee bezig. Maar ik voel er niets voor om elk weekend onder de auto te moeten liggen en hier bakken met geld in te moeten steken. Geld denk ik voor voor iedereen.

Die 88 wat hierboven staat bied mij een aantal voordelen ten op zichte van andere auto's. Zijn de voordelen of het rijgemak van een 90 of 110 dan veel groter. Ik wil hem voornamelijk gebruiken om naar mijn werk te rijden (stukje autoweg)en in en rond het dorp wat rond te toeren.

In het verleden heb ook veel in een eend gereden, en dit bracht me op een of andere manier rust. Je kunt niet anders dat relaxed rijden, inhalen en dergelijke is er niet bij...niks stressen of agressief rijden. denk dat een oude landrover deze zelfde rust brengt. Iedere auto heeft zijn eigen karakter..

Groetjes

Gerard

Berichtdoor Gerard » 07 Okt 2012, 22:46

Ik zou in ieder geval wel even 'kritisch' naar die auto kijken, want er is al flink aan gesleuteld ...
Standaard lag er een 2.25 benzine blok in en geen 2.5
Ook aan de carrosserie is behoorlijk verbouwd.
De voorruit, deuren, motorkap, grill zijn niet origineel en van de latere Defender/90/110

Zo aan de varkensstaartjes op de bumper en z'n bouwjaar te zien zou het me niet verbazen als het een voormalige 4x2 uit het Belgische leger is. (en dus later omgebouwd naar 4x4)

Gerard

Terug naar “Nieuw op het forum”