Defender voor groot gezin. (gezocht)

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
jgeurtsj

Defender voor groot gezin. (gezocht)

Berichtdoor jgeurtsj » 20 Aug 2012, 21:50

Wij, M+V, 4 kleine kinderen en hondje zijn om! We gaan onze saaie maar prima Ford Galaxy uit 2007 van de hand doen en een Defender zoeken.
Met vrouw en dochters is er natuurlijk wel een wensen pakket:
Oldtimer, 1986 of net er tegen aan
Model 110
Liefst met 3 zitjes of een bankje 1/3 2/3 en liefst met 4 zijdelingse stoeltjes en gordels.
LPG (benzine dus)
Automaat
Airco

Zou dit wel allemaal mogelijk zijn? Ik zie wel helemaal opnieuw opgebouwde oldtimers maar dat budget heb ik niet.
De 110 mag kosten wat de Galaxy gaat opleveren zeg maar.

Importeren (liefst uit een warm land) durf ik wel aan.
Zelfs een RHD heeft zo z'n voordelen begrijp ik.

Is zoiets te vinden?

Dixo

Re:Defender voor groot gezin. (gezocht)

Berichtdoor Dixo » 20 Aug 2012, 21:55

Welkom!

Geen idee wat een Ford Galaxy opbrengt, maar het wensenlijstje is niet onmogelijk. Vooral dat het ook een RHD mag zijn, maakt het kostentechnisch vaak wat interessanter.

Af-fabriek is een 110 tot 1986 nooit als automaat geleverd, maar auto's die later omgebouwd zijn komen regelmatig voorbij.

De airco en de automaat zijn wel kostbare opties in het wensenlijstje voor als je ze later toe zou willen voegen, dus zou een auto zoeken waar die al in zitten. LPG kun je eventueel later in laten bouwen als je die kosten incalculeert.

jgeurtsj

Berichtdoor jgeurtsj » 20 Aug 2012, 23:01

ok, bedankt al voor die info. Dat verklaart dat ik soms een ietwat moderne automaatpook op plaatjes zag.

Is de inrichting nog makkelijk aan te passen als je een heel oude (1983-er) 110 hebt?

Voorstoelen vervangen door ASS< Scheel of zelfs Range Rover stoelen.
Bank er uit en 3 zitjes erin bijvoorbeeld.
En zelfs dwarsbankjes vervangen voor 2 frontfacing stoelen met die wegklap frames.
Kan de 2e zitrij trouwens ook platgevouwen worden?

Beetje boren en schroeven kan ik wel.

Dixo

Berichtdoor Dixo » 20 Aug 2012, 23:09

Geen enkel probleem op alle punten. Al zou ik persoonlijk RRC stoelen overslaan en bijvoorbeeld Scheel monteren inderdaad. Die zitten toch net wat beter.

Standaard klapt de tweede zitrij al weg, afhankelijk van het type bank in 1 deel, 2 ongelijke delen, of zelfs in drie delen. Allemaal zijn ze geleverd af-fabriek.

defender_de_gekste

Berichtdoor defender_de_gekste » 21 Aug 2012, 08:14

Op marktplaats staat momenteel een 110 van 1983 te koop met 300tdi automaat. Een bruine!
<9000 euro, wel RHD
Is wel geen benzine op lpg

jgeurtsj

Berichtdoor jgeurtsj » 21 Aug 2012, 09:21

Klopt, heb ik gezien.

Geloof mij, ieder spaarzaam minuutje check ik alle sites, in NL en ook in Europa.
Ik heb wat autobedrijven met 110's in de verkoop gemaild, juist de voorkennis van een op hand zijnde verkoop is denk ik het belangrijkst.

Maar, meezoeken is zéér gewenst!

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 21 Aug 2012, 11:04

jgeurtsj schrijft:
Wij, M+V, 4 kleine kinderen en hondje zijn om! We gaan onze saaie maar prima Ford Galaxy uit 2007 van de hand doen en een Defender zoeken.
Met vrouw en dochters is er natuurlijk wel een wensen pakket:
Oldtimer, 1986 of net er tegen aan
Model 110
Liefst met 3 zitjes of een bankje 1/3 2/3 en liefst met 4 zijdelingse stoeltjes en gordels.
LPG (benzine dus)
Automaat
Airco

Zou dit wel allemaal mogelijk zijn? Ik zie wel helemaal opnieuw opgebouwde oldtimers maar dat budget heb ik niet.
De 110 mag kosten wat de Galaxy gaat opleveren zeg maar.

Importeren (liefst uit een warm land) durf ik wel aan.
Zelfs een RHD heeft zo z'n voordelen begrijp ik.

Is zoiets te vinden?

Welkom op het forum.

Alles is mogelijk bij een Land Rover, maar je hebt wel een aardig wensenlijstje, zeker voor een auto uit 1986 of ouder. Je zal misschien ook rekening moeten houden dat je zelf wat moet verbouwen aan je 110 als je alles wilt hebben. (Ik weet niet hoe handig je bent met klussen aan een auto.) Verwacht ook geen nieuwstaat van een 110, zoals je al zegt eentje die nut-and-bolt gerestaureerd is kost de hoofdprijs. En hou er rekening mee dat een 110 toch wat spartaanser zal zijn dan een Ford Galaxy. Ik zeg dit niet om je af te schrikken, maar dat je met realistische verwachtingen naar een auto gaat kijken.

Overigens, waarom geen modernere Land Rover? Een Disovery II 7-zitter zou ook prima een vervanger kunnen zijn voor je Galaxy. Je hebt dan alle luxe plus je hoeft er niet zoveel aan te doen. Een goede Disco kan je al voor tussen de 5000-8000 euro scoren, zeker als je weet waar je naar moet kijken.

jgeurtsj

Berichtdoor jgeurtsj » 21 Aug 2012, 11:17

Maar dat is geen Defender! Die is tenslotte al 30 jaar onveranderd en aan een Disco zie je zo dat ie verouderd is. Het oog wil ook wat.

Mijn Mazda MX-5 vebouw ik zelf, Oldtimer camper hebben we ook, en aan gereedschap en 'mannetjes' gelukkig geen gebrek. Al weet ik niet veel van motoren en ophanging e.d. Al doende leer ik.

Het lijstje is er wel beetje om steeds iets van te schrappen.

We gaan snel eens proefrijden en dan zal blijken of de automaat mag vervallen.

En ARKO ipv Airco is misschien ook nog wel te doen. Toch benieuwd of iemand het achteraf heeft ingebouwd.

Qua zitindeling heb ik al gezien dat voldoende op de markt is.
De ExmoorTrim cargo area folding seats zijn nog redelijk betaalbaar. En ik zie al advertenties voor 2e hands 3 stoelen ipv de achterbank.
Dus de inrichting maakt me bij aanschaf al niet meer uit.

Nu nog de beslissing voor Diesel (zoals het hoort...en geweldig klinkt)
of met LPG milieu bewust(er) de kinderen naar school brengen, boodschappen doen enzo. Oftewel rijden en parkeren waar veel mensen en kinderen in de buurt zijn.

Worden andere bezitters al de straat uitgekeken met een ronkende Diesel?

R1200C

Berichtdoor R1200C » 21 Aug 2012, 12:08

De Defender is pas iets meer dan 22 jaar "onveranderd" hoor (al kun je duidelijk zien wat er verouderd is als je weet waar je naar moet kijken). 30 jaar geleden bestond de Defender nog niet eens. Hou er rekening meer dat als je gaat rijden je ook proef gaat rijden met wat je wilt gaan kopen. De laatste generaties diesels lopen heel anders dan de 2,25 na dieseltjes en schroefveren vs bladveren zijn leuke verschillen bijvoorbeeld.
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 21 Aug 2012, 13:40

jgeurtsj schrijft:
Maar dat is geen Defender! Die is tenslotte al 30 jaar onveranderd en aan een Disco zie je zo dat ie verouderd is. Het oog wil ook wat.

Nou dank je wel.... Overigens is de Defender niet 30 jaar oud zoals Joost al aangeeft. Tussen de Series I en de huidige 2.2 TD4 Defenders zit een wereld van verschil. Zowel in uiterlijk als techniek.

jgeurtsj schrijft:

We gaan snel eens proefrijden en dan zal blijken of de automaat mag vervallen.

En ARKO ipv Airco is misschien ook nog wel te doen. Toch benieuwd of iemand het achteraf heeft ingebouwd.

Automaat is een kwestie van voorkeur, maar de 110 is nooit leverbaar geweest met automaat. De enige uitzondering was de 50th Anniversary Defender 90. Die kwam standaard met 3.9 V8 en een automaat. De rest is allemaal achteraf omgebouwd. Je zit dan ook of je een automaat kan laten passen op je blok. Ik heb nog geen 2.25 diesels o.i.d. gezien met een automaat. Plus dat een automaat je wat van je motorvermogen kost. Een langzaam blok kan dan echt tergend traag worden.

Airco kan lastig zijn, ik weet dat het een optie was in ieder geval vanaf de Td5 exemplaren, geen idee of de 300 Tdi het ook al als optie had. Maar je moet dan wel het een en ander over gaan zetten. Als het al past.

jgeurtsj schrijft:

Nu nog de beslissing voor Diesel (zoals het hoort...en geweldig klinkt)
of met LPG milieu bewust(er) de kinderen naar school brengen, boodschappen doen enzo. Oftewel rijden en parkeren waar veel mensen en kinderen in de buurt zijn.

Worden andere bezitters al de straat uitgekeken met een ronkende Diesel?

Je hebt bij bouwjaar tussen 1980-1990 keuze uit de volgende blokken:

2.25 L 75 hp I4 petrol (1983–1985)
2.25 L 62 hp I4 diesel (1983)
2.5 L 68 hp I4 diesel (1984–1993)
2.5 L 83 hp I4 petrol (1985–1993)
2.5 L 85 hp I4 Turbodiesel (1986–1990)
3.5 L 113 hp V8 (1983–1986)
3.5 L 134 hp V8 (1986–1993)

De oudere diesels kunnen behoorlijk traag zijn, zeker vergeleken met het hedendaagse verkeer. Je zal op de snelweg maximaal 90 tot 100 km/h kunnen halen. De benzine varianten komen wat vlotter weg uit stilstand, de "snelste" is de V8. Vaak zie je dat de oude diesels snel vervangen worden voor 200 Tdi of 300 Tdi exemplaren.

Overigens zou ik me niet laten leiden door de mening van de buren in keuze voor een motor cq. brandstof. :evil: Vervuiling is niet puur wat uit de uitlaat komt. Dit moet je zien over het gehele leven van een auto. Als je echt milieubewust bent dan koop je helemaal geen auto. Welk blok geschikt is voor jouw doeleinden zal je echt zelf moeten ervaren.

Terug naar “Nieuw op het forum”