Even voorstellen……………(nou ja, even…)
Mijn naam is Hugo van Wamelen, getrouwd met Anny, 56 jaar en ik woon sinds 2006 in Aalten/Barlo in het buitengebied in een boerderij. Sinds begin dit jaar ben ik lid geworden van de LRCH en in juli heb ik een Landrover 90 stationwagon van het jaar 1985 gekocht . Hoe is dit allemaal zo gekomen?
Al in mijn studententijd in aanraking gekomen met Landrover, bij de Roteb werkplaatsen in Rotterdam met een 109 pick-up onderdelen halen. In mijn militaire diensttijd de Light-Weight’s meegemaakt, ik was monteur Centurion tank en in het eskadron reden verschillende LW’s rond. Begin jaren ’80 gaan werken bij Defensie, de Marine. Hier kwam ik in aanraking met de 109 soft top voor het Korps Mariniers. Later heb ik direct meegewerkt aan de aanschaf van de eerste Defenders 110 2.5NA en later de Defender 110XD 300TDI in softtop versie, hardtop en Ambulance. In die tijd veel op de fabriek in Solihull geweest, daar de jungle track gereden en op het landgoed Eastnor Castle gereden, hele leuke ervaringen! Uiteindelijk heb ik aan de wieg gestaan van de 110XD water/winter versie voor het Korps. Dit project niet verder meegemaakt want toen ben ik bij de Luchtmacht gaan werken om uiteindelijk project/systeemmanager brandweervoertuigen te worden, het werk wat ik op dit moment nog steeds doe bij Defensie.
Ervaring met Engelse voertuigen heb ik de afgelopen jaren opgebouwd met Landrover, Centurion tank en later met een MGB. Deze laatste heb ik haast 18 jaar gehad, helemaal opgeknapt en begin dit jaar verkocht om plaats te maken voor de Landrover. De reden??? De MGB is een luxe auto waarvoor ik geen tijd had om in de Achterhoek mee te rijden. Met een boerderij, verbouwing en onderhoud is een MGB niet echt praktisch. Daarom is de Landrover aangeschaft, werkpaard in de weekeinden, aanhanger erachter om hout te halen, boodschappen doen in de winter (we zijn al 2 keer ingesneeuwd geraakt!) en tussen de bedrijven door green-laning in de Achterhoek. Technisch wordt hij verder opgeknapt en verbeterd. Kortom en rustige oude dag voor een 27 jaar oude auto.
Waarom een Landrover 90??? Ik wilde een 90 omdat die groot genoeg is voor twee personen, hij net in de garage past op de hefbrug (erg luxe maar de aanschaf compenseert de medische kosten bij rugproblemen!). Verder wilde ik een zo standaard mogelijk af fabriek uitvoering, stationwagon met wit dak, stalen witte velgen, standaard bumpers etc. etc. En natuurlijk belasting vrij, de keuze was erg beperkt maar toch vrij snel een gevonden. Wel met en 2.25 ltr benzine motor (ik had liever een 2.5 ltr gehad) maar hij heeft in ieder geval een fatsoenlijke kleur (bruin).
Nu heb ik hem aangepast met side-steps, reservewielsteun/drager achterop, cubby-box ipv drie-zits, dashbord wordt nu aangepakt, verder overweeg ik een LPG installatie en cilinderkoprevisie. Ik heb doorgeroeste plekken in het schutbord professioneel laten repareren dus hij kan weer even mee. Kortom er is nog veel te doen dus ik zal best nogal wat vragen op het LRCH forum gaan afvuren ter ondersteuning van dit avontuur! Alvast bedankt voor de ondersteuning.
Even voorstellen……………(nou ja, even…)
Re:Even voorstellen……………(nou ja, even…)
Welkom!
Mooie auto zeg zo in glimmend Roan Brown! Even de foto uit je profiel opgegraven:
Met een koprevisie en een LPG installatie op de planning voor je Ninety, overweeg dan ook eens een dieselconversie. Zeker met een Ninety, daar is een gastank achterin best een ruimtevreter. Bij een 110 kun je vaak wel wat ruimte missen.
Een 300Tdi met R380 bijvoorbeeld, en je rijdt met hetzelfde blok en bak als de Wolf XD die je van je werkzaamheden bij Defensie al bekend is.
Makkelijker zou een 2.5 NA zijn zoals waar Defensie eerder mee reed. Ze worden regelmatig gebruikt aangeboden door mensen die de auto ombouwen naar Tdi. Soms zelfs door het Britse leger gereviseerde exemplaren tegen een leuk bedrag.
Mooie auto zeg zo in glimmend Roan Brown! Even de foto uit je profiel opgegraven:
Met een koprevisie en een LPG installatie op de planning voor je Ninety, overweeg dan ook eens een dieselconversie. Zeker met een Ninety, daar is een gastank achterin best een ruimtevreter. Bij een 110 kun je vaak wel wat ruimte missen.
Een 300Tdi met R380 bijvoorbeeld, en je rijdt met hetzelfde blok en bak als de Wolf XD die je van je werkzaamheden bij Defensie al bekend is.
Makkelijker zou een 2.5 NA zijn zoals waar Defensie eerder mee reed. Ze worden regelmatig gebruikt aangeboden door mensen die de auto ombouwen naar Tdi. Soms zelfs door het Britse leger gereviseerde exemplaren tegen een leuk bedrag.
Mooi verhaal!!
maarr: waarom geen GTeetje , met een HCPU bak eraan? :silly:
Daarnaast: die centurions, waren dat geen benzineblokken?
tot hoelang zijn die bij de KL in dienst geweest?, ergens tot begin jaren 60?
Toen uiteraard daarna de leo's 1 en 2.
maarr: waarom geen GTeetje , met een HCPU bak eraan? :silly:
Daarnaast: die centurions, waren dat geen benzineblokken?
tot hoelang zijn die bij de KL in dienst geweest?, ergens tot begin jaren 60?
Toen uiteraard daarna de leo's 1 en 2.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
De Centurions waren zo goed (ahum...) die reden tot begin 1980 bij def, kort voor die tijd was de Leo 1 al ingevoerd. Mijn Laro 90 is gewoon een leuke auto, voldoet prima voor hetgeen ik er mee ga doen.
Toch bedankt voor de tip.
Toch bedankt voor de tip.
Okee, wist niet dat die bakbeesten zolang nog in dienst waren.
anaway, veel plezier met de 90!
anaway, veel plezier met de 90!
110 HT 200 Tdi 1989.
Ik ben niet zo dieselig, zeker niet met de ervaring die ik heb meegemaakt bij de mariniers.
Qua vermogen komt alleen de 2.5Turbo in de buurt of je moet direct naar een 200 of 300TDI gaan.
Met een belastingvrije 27 jaar oude 90 heb je niet veel keus zeker niet in de configuratie die ik wilde hebben.
Ben tevreden met de auto die ik nu heb gevonden. En nu verder aanpassen aan mijn wensen.
Qua vermogen komt alleen de 2.5Turbo in de buurt of je moet direct naar een 200 of 300TDI gaan.
Met een belastingvrije 27 jaar oude 90 heb je niet veel keus zeker niet in de configuratie die ik wilde hebben.
Ben tevreden met de auto die ik nu heb gevonden. En nu verder aanpassen aan mijn wensen.
Thanks, gaat helemaal lukken. Ben tenslotte engelse auto's gewend.
Larodef90 schrijft:
Lekker overslaan die 2.5TD, als je toch al aan het sleutelen gaat een 200Tdi of 300Tdi erin lepelen, krijg je geen spijt van.
Lekker overslaan die 2.5TD, als je toch al aan het sleutelen gaat een 200Tdi of 300Tdi erin lepelen, krijg je geen spijt van.
Terug naar “Nieuw op het forum”