Eerste bericht + vraag

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
wingman

Eerste bericht + vraag

Berichtdoor wingman » 10 Aug 2012, 19:53

Na al een aantal jaar een account te hebben en zelfs al langer dan mijn account bestaat, mee te lezen, heb ik besloten toch echt tot een aankoop over te gaan. Maar niet zonder eerst wat info.
Ik heb in de loop der jaren al ontzettend veel info verzameld over Land Rover series. Nieuwer dan dat hoef ik niet en hoe ouder, hoe beter. Ik wil ook niet een auto kopen zoals de meeste mensen 'm kopen, maar ik wil er ook aan kunnen sleutelen.

Nu ben ik op internet een IIa tegengekomen welke mij wel aanstaat, maar deze is rechtsgestuurd. Om 'm voor het Nederlandse verkeer geschikt te maken, wil ik 'm omgebouwd hebben naar LHD. Dan hoef ik niet steeds de wagen op de linkerrijbaan te gooien om in te halen (ook al zal dat maar weinig tegenkomen).
Een maat van mij heeft ook zijn series III omgebouwd van RHD naar LHD en daar heb ik dan ook al navraag bij gedaan, maar echt veel wijzer word ik er niet van. Sommige stuurhuizen kun je schijnbaar ook voor LHD gebruiken, maar er schijnt ook weer verschil te zitten in een series III en een IIa.

Mijn vraag dus aan jullie: Wat komt erbij kijken (qua tijd en geld) om een IIa diesel om te bouwen naar een LHD. Voor mij hoeft alleen het stuur dus links te zitten, plus alle direct betrokken onderdelen. De handrem en versnellingspook zijn van latere zorg.

Waar kun je eventueel een LHD stuurhuis (voor een fatsoenlijke prijs) halen, of heeft iemand er nog eentje in zijn 'sloop'-wagen zitten en wat moet zoiets in zo'n geval kosten?

alvast bedankt!!

Dixo

Re:Eerste bericht + vraag

Berichtdoor Dixo » 10 Aug 2012, 22:22

Hier worden 2 LHD auto's te koop genoemd:

http://www.landroverclubholland.nl/index.php/forum/7-gevraagd/848983-88-series-iii-softtopdiesel

Of zoek je bewust een RHD om met die conversie je sleutel-carrière in hoofdstuk Land Rover mee te beginnen? ;)

R1200C

Berichtdoor R1200C » 11 Aug 2012, 13:01

Waarom zou je het stuur aan de verkeerde kant willen? B)

Ga er eerst een lekker mee rijden en kijk dan of je er last van hebt. D'n Harrie is ook RHD en dat geeft alleen problemen bij slagbomen (achteruit er doorheen is een prima optie btw) en verder kijk ik gewoon langs rechts langs de auto's voor me. Inhalen is een zeldzaamheid dus daar zou ik me niet al te druk over maken.
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

wingman

Berichtdoor wingman » 11 Aug 2012, 17:54

Allebei bedankt voor de reacties.

@Dixo, ik ben op zoek naar een 109 onder andere in verband met andere hobby. Beide aangeboden auto's zijn 88. Overigens wel allebei een IIa inderdaad.

@R1200c, RHD zal ik inderdaad zo aan gewend zijn en met achteruitrijden heb ik ook geen problemen. Er spelen echter andere zaken mee, waardoor LHD voor mij toch een must is.

Ik heb op internet een (109) IIa gevonden voor een redelijke prijs (ik moet so wie so nog gaan bezichtigen), maar deze is dus RHD en ik vroeg mij af waar ik rekening mee moet houden met ombouw naar LHD, zowel tijd, kosten als moeite(='effort'). Ik heb er natuurlijk wel wat voor over, maar wil wel het overzicht erin hebben en houden.

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 11 Aug 2012, 20:14

Je zou eens kunnen informeren bij maanrover.com die heeft veel series onderdelen, wellicht ook spullen om een ombouw naar LHD te maken.

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

wingman

Berichtdoor wingman » 12 Aug 2012, 10:23

Super bedankt!!

Terug naar “Nieuw op het forum”