Tim,
welkom op het forum.
mijn aandacht werd getrokken doordat je een youngtimer wilt hebben ivm bijtelling. Je bent dus ondernemer en wil 25% bijtelling over de dagwaarde van een >15 jaar oude auto. echter, je wilt de auto als 2e auto rijden en voor trips naar buitenland. Is in tegenspraak met je bijtelling opmerking of bedoel je wellicht wegenbelastingvrij?
Maar goed, er is al heel veel geschreven over motoren 220 tdi/300tdi/TD5/TD4 etc en ook de voor en nadelen van een 90 of 110. Alles afhankelijk van wat je ermee wilt doen, hoeveel personen vervoeren, off-road, comfort etc.
Geen enkele LR is hetzelfde want iedereen heeft zijn eigen visie hierop en dat maakt het juist weer zo leuk.
Een tip is wel om je budget niet volledig uit te geven aan de aanschaf maar geld opzij te zetten voor onderhoud en accessoires die je waarschijnlijk wilt kopen nadat je door het LR virus bent aangestoken.
Voor 8K aanschaf zou ik wellicht ook een wegenbelastingvrije 110V8 op gas overwegen.. Succes met je jacht naar de perfecte LR voor jou!
Nieuw, twijvel over de aanschaf van een LaRo
- overlander
- overlander
Re:Nieuw, twijvel over de aanschaf van een LaRo
Tim,
Duidelijk.
Voor mensen met overland / lange reisplannen wordt de 200/300 tdi vaak als zeer betrouwbaar gezien aangezien er weinig electronica in zit die mogelijk kapot kan gaan.
Denk dat de 200tdi een erg goede motor is, maar rijdt zelf TD5 en ben hier ook erg tevreden mee.
Voor een <1997 LR (want 15 jaar of ouder) is de discussie helemaal makkelijk want dan zijn er geen TD5's en dus in diesel alleen 2.5na (zonder turbo dus; langzaam) en vroege 2.5td (hebben geen goede reputatie) of series LR (maar geheel andere categorie) en dan is de 200TDI zeker de beste keus qua motor lijkt me.
Waar ik in mijn reactie meer op doelde is dat een benzinemotor zoals de V8 op gas niet duurder hoeft te zijn dan diesel dus daarom noemde ik dat even.
mzzl
Duidelijk.
Voor mensen met overland / lange reisplannen wordt de 200/300 tdi vaak als zeer betrouwbaar gezien aangezien er weinig electronica in zit die mogelijk kapot kan gaan.
Denk dat de 200tdi een erg goede motor is, maar rijdt zelf TD5 en ben hier ook erg tevreden mee.
Voor een <1997 LR (want 15 jaar of ouder) is de discussie helemaal makkelijk want dan zijn er geen TD5's en dus in diesel alleen 2.5na (zonder turbo dus; langzaam) en vroege 2.5td (hebben geen goede reputatie) of series LR (maar geheel andere categorie) en dan is de 200TDI zeker de beste keus qua motor lijkt me.
Waar ik in mijn reactie meer op doelde is dat een benzinemotor zoals de V8 op gas niet duurder hoeft te zijn dan diesel dus daarom noemde ik dat even.
mzzl
-
Roger B.
tot 97 heb je ook nog keuze voor een 300tdi. vind ik persoonlijk net iets mooier klinken, en lopen
gone
-
Bert Spronk
300tdi zou ook mijn keus zijn rij nu alweer 9 jaar met een discovery met dit blok erin en bevalt super goed ook delen hiervoor zijn makkelijk en relatief goedkoop verkrijgbaar, tevens doe je het onderhoud zeer makkelijk zelf.
Zou voor een 200 of 300Tdi gaan, en niet blindstaren op 1 van beide. Als de rest van de auto gewoon klopt is het verschil tussen beide niet dusdanig bijvoorbeeld een 200Tdi die klopt met jouw wensen te laten staan.
Verschil zit er af fabriek wel in de schijfremmen achter standaard bij een 300Tdi en een R380 versnellingsbak in plaats van een LT77 versnellingsbak. De R380 zou wat sterker moeten zijn. En de schijven wat makkelijker schoon te houden bij off-road gebruik.
Verschil zit er af fabriek wel in de schijfremmen achter standaard bij een 300Tdi en een R380 versnellingsbak in plaats van een LT77 versnellingsbak. De R380 zou wat sterker moeten zijn. En de schijven wat makkelijker schoon te houden bij off-road gebruik.
-
Roger B.
Bert Spronk schrijft:
en dat zou voor een 200 zo veel anders zijn?????...vrijwel gelijke motor... als je de ene kunt onderhouden lukt dat met de andere ook.. en delen volgens mij ook nog prima te vinden.
300tdi zou ook mijn keus zijn ............ delen hiervoor zijn makkelijk en relatief goedkoop verkrijgbaar, tevens doe je het onderhoud zeer makkelijk zelf.
en dat zou voor een 200 zo veel anders zijn?????...vrijwel gelijke motor... als je de ene kunt onderhouden lukt dat met de andere ook.. en delen volgens mij ook nog prima te vinden.
gone
-
Roger B.
ach... de ene staat elke week stil, de ander heeft er nooit wat aan.... Landrover heeft een veel slechtere naam dan wat er daadwerkelijk mee is
gone
Terug naar “Nieuw op het forum”