Hallo allemaal!
Hier Bas, Sinds 2016 woonachtig in Duitsland.
En sindsdien nagenoeg altijd 4x4 gereden.
Van Ford Explorer 4.0 V6, Jeep Cherokee XJ 4.0 1988, Kia Sportage L Gen.1, Mazda Tribute 3.0 V6 US-Spec.
Nu dus mijn eerste Brit, een Land Rover Freelander 1(Hippo) L314 TD4 Manual Diesel. BJ 2003.
Diverse spullen al gehamsterd zoals schokbrekers + Veren voor en achter, Draagarmen voor, Rubbers voor ophanging etc.
Deze wou ik zodra lente weer begint monteren en dan voor de Duitse TüV, dus 2 jaar APK.
al gedaan:
Nieuwe Hardtop, General Grabber AT3 banden x5, Deurgreep achterdeur nieuw etc.
Het probleem wat ik nu heb is vreemd te noemen, namelijk de tellerunit geeft je een verkeerd spoor.
wat doet het niet:
Tellerunit: Snelheidsmeter, tempratuur meter en toerenteller werkt niet meer. van de 4 klokken werkt enkel de brandstofmeter.
Lampen ABS, TC HDC + handrem brand contstant. de bekende 3 amigo´s?
(tellerunit vervangen, 1e had exact dezelfde symptomen, 2e nu idem)
Computer om uit te lezen geeft het volgende weer:
HDC laat zich in en uitschakelen: computer ziet status actief of niet actief.
ABS werkt zonder problemen, grafiek laat 4 sensoren zien, die alle 4 bij rijden in een mooie curve gaan.
Mocht er een sensor defect zijn, dus afgekoppelt laat de computer zien dat deze dan ´defect´ is.
afgelopen week lag er sneeuw, bij remmen werkte mijn ABS naar behoren.
Bij glad ondergrond grijpt TC ook mooi in.
Dus kan een defecte ABS zo wel uitsluiten denk ik.
Wat de computer voor problemen geeft.
*Vehicle Road Speed Sensor malfunction (0x0500)
*C1150 - Geen Can-Bericht vanaf de instrumentengroep
*C1146 - Fout Can-Signaal versnellingsbakinformatie
*C1145 - Storing Hardware CAN-bus
Probleem is dus Can-bus gerelateerd?
Kan dit een massaprobleem zijn? dat de tellerunit zijn massa via een ander kabel trekt?
Wat ik wel had was lekkage.
De dakrailing die de 3Drs FL1 heeft was de goot lek, dus de afvoer.
natte bodem was dus het gevolg.
deze tijdelijk met ductape dicht gemaakt en sindsdien ook netjes droog.
waar zou ik eventueel moeten zoeken?
als iemand dit probleem al eens had op die manier zoals boven gegeven kan hij of zij mij dan met een stappenplan helpen deze op te lossen?
als kan met foto´s als lijdende draad?
alvast bedankt.
Bas
Mijn 1e LR, maar ook mijn eerste ´vreemde´ probleem. 2003 Freelander TD4
-
S.Seip1985
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 08 Dec 2024, 21:06
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Mijn 1e LR, maar ook mijn eerste ´vreemde´ probleem. 2003 Freelander TD4
S.Seip1985 schreef:Probleem is dus Can-bus gerelateerd?
Kan dit een massaprobleem zijn? dat de tellerunit zijn massa via een ander kabel trekt?
Het is mogelijk dat een (licht) geoxideerde stekkerverbinding 'ergens' (waar??) zorgt voor een verstoring van het CAN-bus signaal, waardoor de computer foutmelding(en) geeft.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
S.Seip1985
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 08 Dec 2024, 21:06
Re: Mijn 1e LR, maar ook mijn eerste ´vreemde´ probleem. 2003 Freelander TD4
Dus enig remedie is dus elke stekker los maken, contactreiniger en terug steken plus hopen dat het helpt?
proberen waard inderdaad.
Volgende vraag, de VSS (vehicle speed sensor). Heeft de TD4 versnellingsbak deze ook of is dit enkel een Benzine motor variant
proberen waard inderdaad.
Volgende vraag, de VSS (vehicle speed sensor). Heeft de TD4 versnellingsbak deze ook of is dit enkel een Benzine motor variant
Terug naar “Nieuw op het forum”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten