Beste leden,
Mijn naam is Victor, 27 jaar oud, afkomstig uit de omgeving 's-Hertogenbosch. Al mijn hele leven ben ik gek van auto's, dit begon eigenlijk allemaal bij de knalgele 110 van mij lerares in groep 3 van de basisschool.
Op mijn achttiende was mijn eerste auto een Mercedes 500SE uit de W126-serie, hierna volgde er (mede door mijn liefde voor het Verenigd Koninkrijk en alles wat hiermee te maken) heeft vooral veel Jaguars van jong tot (heel) oud, met momenteel een hele mooie XK Coupé uit 2006. Ik merk echter dat Land Rover toch een speciaal plekje in mijn hart heeft, en dit kan ik niet veel langer blijven negeren. Na een rondreis door Schotland deze zomer is het nóg harder gaan jeuken. De XK staat te koop en er gaat een Land Rover komen.
Komende week ga ik daarom kijken naar een 88 Series 2 uit 1968. Dit lijkt me een leuke auto voor naast mijn saaie dagelijkse auto van de zaak, ik denk ook dat dit een mooie auto is om wat technische kennis bij op te doen. Meteen een vraag: hoe goed houdt deze auto zich wanneer hij de helft van het jaar buiten staat?
Ergens blijft een Defender toch ook wel weer jeuken, dan een 90 Td5 in het bijzonder. De idioot hoge wegenbelasting houdt me echter een beetje tegen gezien het een tweede/derde auto wordt, maar het blijft in mijn ogen toch wel dé auto. Lastig dus...
Ik hou jullie op de hoogte van mijn gedachtegang en hoop hier de nodige tips en adviezen te kunnen krijgen.
Het moet er eens van komen...
-
Landmarcs
Re: Het moet er eens van komen...
Maas schreef:Ergens blijft een Defender toch ook wel weer jeuken, dan een 90 Td5 in het bijzonder. De idioot hoge wegenbelasting houdt me echter een beetje tegen gezien het een tweede/derde auto wordt, maar het blijft in mijn ogen toch wel dé auto. Lastig dus...
Welkom Victor !
Mocht die Defeder-jeuk doorzetten, kijk dan ook eens naar een 110.
Afgezien van de wat grotere parkeerplaats die je voor een 110 nodig hebt levert een 110 mijns inziens alleen maar voordelen (o ja, natuurlijk ook het nadeel van een nog weer iets hogere MRB).
Qua ruimte en ook qua "driveability" is in mijn ogen een 110 een duidelijk betere keuze.
En ... als het je lukt de Defender een aantal maanden weg te zetten kan je 'm schorsen en zo fors op de MRB besparen.
Groeten MarcS
Landmarcs schreef:Maas schreef:Ergens blijft een Defender toch ook wel weer jeuken, dan een 90 Td5 in het bijzonder. De idioot hoge wegenbelasting houdt me echter een beetje tegen gezien het een tweede/derde auto wordt, maar het blijft in mijn ogen toch wel dé auto. Lastig dus...
Welkom Victor !
Mocht die Defeder-jeuk doorzetten, kijk dan ook eens naar een 110.
Afgezien van de wat grotere parkeerplaats die je voor een 110 nodig hebt levert een 110 mijns inziens alleen maar voordelen (o ja, natuurlijk ook het nadeel van een nog weer iets hogere MRB).
Qua ruimte en ook qua "driveability" is in mijn ogen een 110 een duidelijk betere keuze.
En ... als het je lukt de Defender een aantal maanden weg te zetten kan je 'm schorsen en zo fors op de MRB besparen.
Groeten MarcS
Dank je Marc!
Ik ken zowel de 90 als 110 qua rijden best goed, de 90 heeft inderdaad alleen maar nadelen ten opzichte van een 110. Hij heeft alleen mijns inziens wel een veel hogere cool-factor.
Inderdaad, stallen is ook nog een optie. Er moet nog een stalling op mijn pad komen, heb gelukkig geen haast.
De eerste +40 jaar defenders zijn er al, geheel belastingvrij.
Ik heb nooit meer wegenbelasting betaald na het ontstaan van de oldtimerregeling ergens in de 80er jaren.
Ging toen om het beetje dat je voor 750 kg spitfire betaald.
Heb nu meerdere V8 Range Rovers, alle belastingvrij.
Nog altijd 'the car for all reasons'.
Mijn auto(s) voor dagelijks gebruik en over twee weken op weg naar Zuid Frankrijk (Cevennes).
Niet veel minder hoekig maar een stuk confortabeler ..
Ik heb nooit meer wegenbelasting betaald na het ontstaan van de oldtimerregeling ergens in de 80er jaren.
Ging toen om het beetje dat je voor 750 kg spitfire betaald.
Heb nu meerdere V8 Range Rovers, alle belastingvrij.
Nog altijd 'the car for all reasons'.
Mijn auto(s) voor dagelijks gebruik en over twee weken op weg naar Zuid Frankrijk (Cevennes).
Niet veel minder hoekig maar een stuk confortabeler ..
-
Landmarcs
Maas schreef:Dank je Marc!
Ik ken zowel de 90 als 110 qua rijden best goed, de 90 heeft inderdaad alleen maar nadelen ten opzichte van een 110. Hij heeft alleen mijns inziens wel een veel hogere cool-factor.
Inderdaad, stallen is ook nog een optie. Er moet nog een stalling op mijn pad komen, heb gelukkig geen haast.
Tja, ik denk dat die "cool-factor" vooral van belang is een een juppen-milieu, daar waar onhandig een "pré" is.
In de rest van de wereld (ik zou zeggen: "de normale wereld") is het verschil klein, met een 90 word je eerder als "jup" gezien, met een 110 HardTop kan je een wat meewariger blikverwachten: meer in de geest van "kennelijk is het voor z'n werk".
Ik vind dat laatste alleen maar een pré. Je kan ook een 5 deurs 110 kopen, da's wellicht het beste van twee werelden.
Anekdote toen ik net een nieuwe 110 Td5 had vroeg iemand mijn vriendelijk hoe dat nu reed, waarop ik vrolijk antwoordde: "Het is net een auto." en dat ie met de wind mee 150 km/u* haalde ... De reactie hierop was "Maar dat doe je natuurlijk niet met een zo mooi gerestaureerde auto.".
Als ik even juppig in cool-heden denk dan is zoiets toch echt subzero.
* Misschien ben ik een schijterd maar ik zou niet graag 150 km/u met een 90 rijden.
Groeten MarcS
Landmarcs schreef:Maas schreef:Dank je Marc!
Tja, ik denk dat die "cool-factor" vooral van belang is een een juppen-milieu, daar waar onhandig een "pré" is.
In de rest van de wereld (ik zou zeggen: "de normale wereld") is het verschil klein, met een 90 word je eerder als "jup" gezien, met een 110 HardTop kan je een wat meewariger blikverwachten: meer in de geest van "kennelijk is het voor z'n werk".![]()
Ik vind dat laatste alleen maar een pré. Je kan ook een 5 deurs 110 kopen, da's wellicht het beste van twee werelden.
Anekdote toen ik net een nieuwe 110 Td5 had vroeg iemand mijn vriendelijk hoe dat nu reed, waarop ik vrolijk antwoordde: "Het is net een auto." en dat ie met de wind mee 150 km/u* haalde ... De reactie hierop was "Maar dat doe je natuurlijk niet met een zo mooi gerestaureerde auto.".Ik vond het een cool idee: een nieuwe auto die als gerestaureerd werd gezien.
Als ik even juppig in cool-heden denk dan is zoiets toch echt subzero.
* Misschien ben ik een schijterd maar ik zou niet graag 150 km/u met een 90 rijden.
Groeten MarcS
Haha! Nou, gelukkig let ik er vooral op wat ik zelf cool vind en doet de mening van een ander er vaak niet zoveel toe. Voor mij is een 90 misschien een stukje jeugdsentiment, geen idee, maar ik heb er altijd een zwak voor gehad.
Gisteren bij toeval wezen kijken bij een 90 uit 1997 (dus met viercilinder) en een 110 Td5 driedeurs uit 2004. Deze laatste is toch wel serieus het overwegen waard, echt in hele mooie conditie, ook op de zwakke plekken. Qua beleving spreekt een Td5 me dan ook weer meer aan. Helaas kan de bezichtiging bij de Series later deze week niet doorgaan, anders had ik mooi vergelijkingsmateriaal gehad.
Een andere vraag: mij Jaguars kon ik altijd als youngtimer verzekeren (all risk tegen circa €35 per maand), mijn huidige verzekeraar wordt niet zo blij als het gaat om wat zij een bestelauto noemen. Haha! Zijn er nog andere tips qua verzekeraars die een Defender als hobby-auto in dekking nemen?
-
Landmarcs
Maas schreef:Een andere vraag: mij Jaguars kon ik altijd als youngtimer verzekeren (all risk tegen circa €35 per maand), mijn huidige verzekeraar wordt niet zo blij als het gaat om wat zij een bestelauto noemen. Haha! Zijn er nog andere tips qua verzekeraars die een Defender als hobby-auto in dekking nemen?
Dag Victor,
Je kan de zoekfunctie gebruiken, je had dan bijv. dit als zoekresultaat gevonden
Of te wel:
Wat vroeger Wiggers heette qua verzekeringen is overgegaan naar https://www.3oaks.nl/
Ik heb geen aandelen ... en (nog) geen slechte ervaringen met deze voorheen "Wiggers" verzekering.
Bij een wat oudere auto met een hoger dan gemiddelde dagwaarde - zoals een Defender - zou je kunnen overwegen om de auto eens te laten taxeren, dan heb je in geval van een verzekerd (bijna) total-loss veel minder discussie. Maar goed, alles rond de verzekeringen dichttimmeren geeft natuurlijk zekerheid maar iedere 3 jaar de taxatie verversen is ook niet gratis.
Groeten MarcS
PS Qua motorgeluid en karakter is de Td5 misschien wel de mooiste motorisering. Het is in ieder geval de laatste echte LandRover-motor.
Kijk, weer iets geleerd, dank je!
Verzekeren op taxatiewaarde heb ik met mijn Jaguars ook altijd gedaan, dat is nu weer het plan. Ik ga eens informeren om het plaatje compleet te krijgen.
En hoe langer ik er over nadenk, hoe zekerder ik eigenlijk weet dat ik toch wel echt een Td5 wil. Dan maar stil zetten in de winter...
Verzekeren op taxatiewaarde heb ik met mijn Jaguars ook altijd gedaan, dat is nu weer het plan. Ik ga eens informeren om het plaatje compleet te krijgen.
En hoe langer ik er over nadenk, hoe zekerder ik eigenlijk weet dat ik toch wel echt een Td5 wil. Dan maar stil zetten in de winter...
-
Landmarcs
Maas schreef:Kijk, weer iets geleerd, dank je!
't Zou maar zo kunnen dat je de auto (ook) heel goed en gewoon zonder gedoe het makkelijkst op basis van de grijskenteken-nieuwprijs kan (of misschien wel "moet") verzekeren. Het zou maar zo kunnen dat de historische grijskenteken-nieuwprijs heel aardig overeenkomt met de huidige taxatie-waarde. Die taxatie kan je dan gewoon in de la laten liggen tot het onverhoopte moment dat je met een (bijna) total-loss zit en de "verzekeringsexpert" met een bizarre waarde zou komen.
Het zou maar zo kunnen dat verzekeraars bij een taxatie-waarde-verzekering weer een ander (hoger) tarief hanteren.
Pas als de taxatiewaarde de oorspronkelijke nieuwprijs serieus overstijgt kan een verzekeraar zeggen dat er sprake is van onderverzekering, en het belangrijkste risico is dan dat je als de schade niet te verhalen is een uitkering krijgt op basis van het verzekerde bedrag ipv. de taxatie-waarde.
De beste strategie kan ik niet geven, het hangt deels af van de creativiteit van de tussenpersoon. Het enige waar je op moet letten is dat je voldoende informatie moet geven, de verzekeraar moet zich niet kunnen beroepen op het achterhouden van informatie door de verzekerde. Het kan bijv. handig zijn als je een kopietje van een historische prijslijst kan overleggen.
Groeten MarcS
PS Als je de auto 's winters stilzet is het verstandig de accu die periode aan een (druppel)lader te hangen.
-
Sylvester23
Wat vroeger Wiggers heette qua verzekeringen is overgegaan naar https://www.3oaks.nl/
Ik heb geen aandelen ... en (nog) geen slechte ervaringen met deze voorheen "Wiggers" verzekering.
Zelf zaten wij ook bij Wiggers en altijd prettig geholpen, nu heet het 3oaks, niet alleen de nam is anders maar de service is bar slecht geworden. Als voorbeeld, in Spanje een kleine aanrijding gehad, buiten mijn schuld, maar toch politie erbij en een PV opgemaakt. E.e.a doorgemaild aan 3oaks, deze geven het uit handen naar een speciaal buro wat dit soort zaken afhandelt, uiteindelijk na een half jaar zelf uitgevonden dat ik geen schuld had, tot op heden geen woord van 3oaks. Wij gaan elk jaar 4 a 5 maanden naar Spanje in de winter en dan moeten we voor de sleurhut een groene kaart hebben, bij Wiggers was 1 mailtje voldoende, bij 3oaks moet je 4 a 5 keer zeuren voor ze in beweging komen. Als er een alternatief is hoor ik het graag.
Zelf zaten wij ook bij Wiggers en altijd prettig geholpen, nu heet het 3oaks, niet alleen de nam is anders maar de service is bar slecht geworden. Als voorbeeld, in Spanje een kleine aanrijding gehad, buiten mijn schuld, maar toch politie erbij en een PV opgemaakt. E.e.a doorgemaild aan 3oaks, deze geven het uit handen naar een speciaal buro wat dit soort zaken afhandelt, uiteindelijk na een half jaar zelf uitgevonden dat ik geen schuld had, tot op heden geen woord van 3oaks. Wij gaan elk jaar 4 a 5 maanden naar Spanje in de winter en dan moeten we voor de sleurhut een groene kaart hebben, bij Wiggers was 1 mailtje voldoende, bij 3oaks moet je 4 a 5 keer zeuren voor ze in beweging komen. Als er een alternatief is hoor ik het graag.
Terug naar “Nieuw op het forum”