Even voorstellen

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
IJzerwater

Even voorstellen

Berichtdoor IJzerwater » 13 Feb 2024, 00:37

Vandaag aangemeld voor dit forum.
Sinds januari vorig jaar ben ik in het bezit van een 88-er serie 3 uit 1973. Het onderhoud wil ik voor een groot deel zelf doen. Maar een van mijn eerste ritjes was er toch eentje naar de garage. Even de remmen laten controleren. Die waren in orde maar de garagist vind oude auto’s ook leuk en kijkt ook even onder de motorkap. Stelt de carburateur wat bij en zegt op een gegeven moment: “Hij loopt toch niet mooi zoals het zou moeten”. We praten er nog even over en op een gegeven moment zegt hij: Breng hem volgende week maar en als ik even tijd heb kijk ik er naar. Veertien dagen nadat ik hem heb gebracht wordt ik gebeld door de garagist. “Ik heb de compressie gemeten en de compressie van cilinder 1 - prima, cilinder 2 - nul, cilinder 3 - nul, cilinder 4 - prima. Ik ben even stil. Max 70 km/h bij stevige tegenwind was al een signaal. Hoe dan ook, hij moet gerepareerd worden. Vijf weken later is de koppakking vervangen en de kop gevlakt. Het is nog steeds geen scheurijzer maar loopt nu een stuk beter. En de verkoper? Een prima kerel, hij heeft me niet in de kou laten staan met een kapotte auto.
Elke keer als ik onderweg ben heb ik een glimlach van oor tot oor. Maand na de reparatie telt de kilometerteller de gereden km niet meer. De snelheidsmeter doet het nog wel als id de wijzer nogal onrustig. Opzoek naar een nieuwe km-teller. Oef, van de prijzen wordt ik niet vrolijk. Eens kijken of er iemand is die tellers kan repareren. Ik vind iemand, een paar dorpen verderop, die alle soorten tellers kan repareren. Ik stuur een bericht en leg de situatie uit. De volgende dag wordt ik gebeld en wat hem betreft mag ik de teller gelijk el brengen. Zo gezegd zo gedaan. Andere halve week later een belletje: De teller is gerepareerd. Als ik hem ophaal krijg ik uitleg wat er is vernieuwd. Met de mededeling dat deze gereviseerde teller beter is dan de nieuwe tellers van tegenwoordig. Een nieuwe teller vond ik duur maar het reviseren kost ook een paar centen.
Als je een bolide koopt van 50 lentes dan weet je dat er altijd wel wat te doen is aan de wagen. Er zijn nog veel dingetjes die aandacht nodig hebben maar het blijft leuk om er mee bezig te zijn. Ik heb de tijd en ook niet onbelangrijk voldoende sleutelruimte hier op de Hondsrug in Drenthe.

paul k

Re: Even voorstellen

Berichtdoor paul k » 13 Feb 2024, 07:42

Allereerst gefeliciteerd met je 88".
Het schommelen/dansen van je km teller kan ook te maken hebben met de aansluiting van de kabel op de bak.
Volg de kabel onder de auto naar de bak en controleer de aansluiting. In de bak zit een tandwieltje die ook wel eens "storing " geeft.
Kan zijn dat daar toch niets mis mee is, dan kan het aan de teller in je dashboard zitten zoals je zelf vermoed.
De tellers zijn wel te krijgen, nieuw iets minder, gebruikt zijn ze voldoende te vinden.
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Feb 2024, 09:25

paul k schreef:... .
Het schommelen/dansen van je km teller kan ook te maken hebben met de aansluiting van de kabel op de bak.

Een schommelende snelheidsmeter kan ook komen door een te bochtig gedrapeerde bowden-kabel.
Vooral als de auto ook langere tijd stil staat of heeft gestaan) kan de binnenkabel één voorkeurs-stand hebben (overeenkomstig de stand waarin ie lang heeft stilgestaan) en als ie dan aan het draaien gezet wordt draait ie schoksgewijze.

Groeten MarcS

IJzerwater

Berichtdoor IJzerwater » 15 Feb 2024, 00:02

Dank voor de tips. De teller is helemaal gereviseerd. Ik ga jullie tips nalopen. Hij heeft een tijdlang meer stil gestaan dan gereden. Ik zal dan ook de binnenkabel controleren.
Bij het demonteren van de teller zag ik dat de buitenkabel losgeraakt is van de kunststof huls die je op de teller schuift. Dit was met plakband gerepareerd. De tellerkabel heb ik nu tijdelijk herstelt met een carrosseriering en metaaldraad. Je moet wat als je twee dagen later een weekendje weg wilt.
Dit is nog maar het begin, er moet nog heel veel gebeuren om er een technisch goede wagen van te maken. Het volgende dat ik wil aanpakken is de besturing. Ik kom, als het zover is, wel met vragen op dit forum.

Terug naar “Nieuw op het forum”