Even voorstellen

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Rob Geurts

Even voorstellen

Berichtdoor Rob Geurts » 30 Jan 2024, 18:27

Hoi, ik ben Rob en heb sinds kort een Land Rover 130 Crew Cab uit 1998 in de kleur mat wit met 92000 km op de klok.
De bedoeling is om deze te gebruiken als dagelijks vervoermiddel (we hebben een backup :D )
Ik wil de bedrijfszekerheid vergroten door een 2e batterij te plaatsen met een slim laadsysteem zodat de boordspanning nooit te laag wordt en ik wat van de zonnestroom kan gebruiken. Dit wil ik doen met een laadstatiom met laadkabel.
Hoe ik dat ga aanpakken zit nog in de engineerings fase en dan is alles nog mogelijk. Oh ja, ik wil de auto origineel houden totdat er een betaalbare electrische oplossing voor de aandrijving is.

Landmarcs

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Landmarcs » 30 Jan 2024, 21:34

Welkom Rob.

Een 130 CrewCap uit 1998 ... is dat zo'n "Special" - een streched 110 - voor de Nederlandse markt ?
Is het een late 300Tdi of een vroege Td5 ?   Een plaatje is welkom.

En qua accu-bedrijfszekerheid: 
Met gewoon een goede accu (en een goede dynamo - dwz vooral een voldoende hoge laadspanning) kom je een heel eind.
Als dat niet genoeg is kan je nog denken aan een goede (druppel)acculader.
Wil je iets langer meer stroomafnemers kunnen voeden dan komt een tweede accu in zicht.   Ik denk dat je voor de slimste oplossing met de kennis en techniek van nu uitkomt bij een 12V => 12V lader. Met zo'n 12V => 12V lader wordt de tweede accu op een goede manier, onafhankelijk van de wat grove dynamo-laad-karakertistiek, geladen en is die tweede accu geheel gescheiden van de rest totdat je 'm in geval van nood alsnog doorverbindt.

Groeten MarcS

Edward

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Edward » 30 Jan 2024, 21:49

Die heb ik ook gehad. Een 130 uit '98 met gladde zijkanten. Een 300TDI. Behalve zorgen dat het onderhoud up to date is en alle slangen vers en niet uitgedroogd hoef je niks te doen om die betrouwbaarder te maken!

Dat ding deed het altijd! :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Nieuw op het forum”