Even voorstellen

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Thomas_LandRover
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 Nov 2023, 14:24

Even voorstellen

Berichtdoor Thomas_LandRover » 21 Nov 2023, 14:29

Hoi,

Mijn naam is Thomas, binnenkort in de markt voor een oude Landrover. Heb mij aangemeld op dit forum om alvast even mee te lezen met alle nieuwe berichtjes, evenals het hebben van een aantal vragen. Ik zal deze hieronder maar meteen evens stellen!

- 4cyl 109 blok op LPG, is dit goed? Slecht? Rampzalig? Weet iemand de verbruikswaardes van zon blokje op LPG?
- Is voor landrovers de KM stand bepalend voor de prestaties? Ik kom uit de amerikanenwereld, waar dit niet perse altijd zo hoeft te zijn. Sterke v8 blokken kunnen wel wat hebben. Maar land rovers worden vaak anders gebruikt. Kan iemand mij vertellen waar ik op moet letten?

Alvast dank, en ik hoop veel van jullie te leren kennen!
Thomas

Gebruikersavatar
dyngo
Berichten: 411
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 12:44
Locatie: Beutenaken

Re: Even voorstellen

Berichtdoor dyngo » 21 Nov 2023, 17:46

Welkom!
Oude landrovers gaan niet hoger dan 100.000 km.
Dus nee, km-stand zegt dan weinig ..
LPG op een 4 cylinder kan ik niets over zeggen.
Rijdt zelf zo'n sterke V8 in een Range Rover die ook elke 100.000 opnieuw begint.
Bij alle auto's: een goed chassis en weinig roest scheelt veel werk
Techniek onderhouden/ uitwisselen is veel makkelijker ..

Thomas_LandRover
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 Nov 2023, 14:24

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Thomas_LandRover » 21 Nov 2023, 17:56

dyngo schreef:Welkom!
Oude landrovers gaan niet hoger dan 100.000 km.
Dus nee, km-stand zegt dan weinig ..
LPG op een 4 cylinder kan ik niets over zeggen.
Rijdt zelf zo'n sterke V8 in een Range Rover die ook elke 100.000 opnieuw begint.
Bij alle auto's: een goed chassis en weinig roest scheelt veel werk
Techniek onderhouden/ uitwisselen is veel makkelijker ..


Hoi Dyngo, Dank voor de wijze woorden en het warme welkom. 1 ding snap ik niet, een landrover "Begint opnieuw"? Hebben we het dan echt fysiek over de tellerstand die weer naar 0 springt bij de 100k; of hebben we het over de techniek... Kunt u dit verduidelijken?

Bedankt!

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Landmarcs » 21 Nov 2023, 18:32

Thomas_LandRover schreef:
dyngo schreef:Welkom!
Oude landrovers gaan niet hoger dan 100.000 km.
Dus nee, km-stand zegt dan weinig ..
LPG op een 4 cylinder kan ik niets over zeggen.
Rijdt zelf zo'n sterke V8 in een Range Rover die ook elke 100.000 opnieuw begint.
Bij alle auto's: een goed chassis en weinig roest scheelt veel werk
Techniek onderhouden/ uitwisselen is veel makkelijker ..


Hoi Dyngo, Dank voor de wijze woorden en het warme welkom. 1 ding snap ik niet, een landrover "Begint opnieuw"? Hebben we het dan echt fysiek over de tellerstand die weer naar 0 springt bij de 100k; of hebben we het over de techniek... Kunt u dit verduidelijken?

Ik gok dat "dyngo" zich vergist ... en dat de teller niet verder dan 99.999 gaat en dan 1 kilometer verder weer met 00.000 begint.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
dyngo
Berichten: 411
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 12:44
Locatie: Beutenaken

Re: Even voorstellen

Berichtdoor dyngo » 21 Nov 2023, 20:53

Teller gaar niet verder dan 99.999
Dus 1 km verder begin je weer op 0.
Simpel
Je hebt dus bij zulke oude autos geen idee hoeveel km ze gereden hebben.
Mooie verhaaltjes van verkopers, maar geen enkel bewijs.
Daar werd vroeger ook niets over bijgehouden.
Dus kun je de km stand beter laten voor wat die is.

Gebruikersavatar
dyngo
Berichten: 411
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 12:44
Locatie: Beutenaken

Re: Even voorstellen

Berichtdoor dyngo » 24 Nov 2023, 18:02

Maat ook met het 6 cijferig systeem is makkelijk te rommelen.
Ook door 'gerenomeerde' handelaren.
Een prachtig voorbeeld te zien op Blacklandy forum uit Duitsland.
Iemand zoekt een 300TDI Range Rover en vind die in Malle (Vlaanderen) bij 'Speed 8 Classics'.
Een mooie 300 TDI Brookland uitvoering uit 1996 met slechts 126.352 km op de teller.
Weinig km, mooie auto mag wat kosten: vraagprijs 22.500 euro.
Laat potentiele koper nu bij de Gallery in Brummen (NL) precies dezelfde auto vinden.
De km stand 'ietsje ruimer': 267.127 en (natuurlijk) verkocht .. :o
Het leukste nog die malle praat van handelaar Speed 8 over zichzelf, een echte liefhebber !
Auto is opeens niet meer op zijn site te vinden, ook niet bij verkocht ..
Dit voor de gelovigen in km standen bij oudere autos. :lol:

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Edward » 24 Nov 2023, 19:44

dyngo schreef:Dit voor de gelovigen in km standen bij oudere autos. :lol:


Dat is bij moderne auto's nog steeds zo. Zowel de teller als de ECU kunnen gewoon aangepast worden. Het is wat duurder dan vroegah en met de administratie in NL is het lastig maar er is weinig reden om bij een import auto de km stand blind voor waar aan te nemen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

RoBo109
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 Jan 2011, 12:16

Re: Even voorstellen

Berichtdoor RoBo109 » 28 Nov 2023, 09:53

Mijn eerste Series (3) met een 2.25 benzine motor had ook gas.
Op gas liep hij het beste, circa 1 op 6, trok sneller op en de topsnelheid (gniffel) was hoger.
Op benzine reed hij duurder, dacht iets van 1:4… ook was de motor slecht dusdanig af te stellen dat hij op beide goed liep.
Ook na een kop revisie kreeg de garagist het ook niet na vervangen van onderdelen voor elkaar om hem helemaal lekker te laten lopen..

Ook het starten op het één en omschakelaar naar het ander….is voor zo’n warhoofd als ik niets..
Instappen, starten en gaan!

Verder ben ik geen ervaring deskundigen, doe mij maar een 2.5na (200/300 (t)di) in een series.

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Landmarcs » 28 Nov 2023, 11:34

RoBo109 schreef:Mijn eerste Series (3) met een 2.25 benzine motor had ook gas.
Op gas liep hij het beste, circa 1 op 6, trok sneller op en de topsnelheid (gniffel) was hoger.
Op benzine reed hij duurder, dacht iets van 1:4… ook was de motor slecht dusdanig af te stellen dat hij op beide goed liep.
.... .

Ook het starten op het één en omschakelaar naar het ander….is voor zo’n warhoofd als ik niets..
Instappen, starten en gaan!

De berichten zijn dat met een 123-Ignition ontsteking, een in principe al redelijk goed lopende motor beter gaat lopen (of beter dan zuiniger is, of meer vermogen betekent, hangt vooral van de chauffeur af).   Grote bonus is dat je de (modernere) 123 eenvoudig kan omschakelen van LPG naar benzine en terug.   Een petrol met traditionele ontsteking zo afstellen dat ie zowel op gas als benzine goed loopt is als het zoeken naar de pot met goud aan het eind van de regenboog.
Overigens moet het lukken om de motor als ie 1:6 op gas loopt minstens beter op benzine te laten lopen (wat dan bij een traditionele ontsteking ten koste gaat van de prestaties op gas): de energie-inhoud van een liter benzine is nu eenmaal hoger, dus als je op 1:4 blijft steken dan is er beslist iets mis (wellicht naast de ontsteking ook een carburatie-probleem).
NB  Die 1:6 op LPG past heel aardig bij de betere/beste cijfers die je voor het 2,25 benzineblok voor het benzineverbruik ziet langskomen: nl rond de 1:7 - gas heeft nu een maal een wat lagere energie-inhoud.

Groeten MarcS

Thomas_LandRover
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 Nov 2023, 14:24

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Thomas_LandRover » 20 Feb 2024, 14:41

Hallo allen,

Tijdje sinds ik wat heb geplaatst. Inmiddels een Land rover series 3 109 aangeschaft.

Ik had gelijk weer een vraag, waar verzekeren jullie je auto? Wij hebben wat moeite om een goede verzekering te vinden.
mede omdat wij hem toch wel wa+ (tegen diefstal) en met max 15.000 km willen verzekeren. Dan natuurlijk zo goedkoop mogelijk....

Ideeen/ervaringen?


Terug naar “Nieuw op het forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten