luchtvering

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
FransB

luchtvering

Berichtdoor FransB » 04 Nov 2023, 14:53

ik rijd een RR 2003 Anniversery
sinds kort zakt zij af en toe en ongelijk 'door'haar hoeven.
display geeft aan 'air suspenion inactive; hoogte indicator lampje brandt niet en ik kan ook niets handmatig aan de hoogte doen.
Bij uitlezen ( in een niet Landrover garage) komt een foutmelding ' 64' zonder verder iets erbij; de auto laat zich wel weer op hoogte zetten ( compressor werkt dus).
Daarna zakt zij soms onder het rijden maar soms ook na een nacht stilstaan toch weer in.
Luchtbalgen zijn gecontroleerd en laten geen leken zien.
wijst dit op stortingen in het 'kleppenblok' vanwaaruit lucht naar de afzonderlijke wielen wordt gestuurd ?
Waar zit dat blok en wat kost vervanging of revisie ongeveer
m.vr gr

FrabsB

Edward

Re: luchtvering

Berichtdoor Edward » 04 Nov 2023, 20:33

Het kleppenblok zelf gaat zelden stuk. Sowieso is vervangen zonder een degelijke diagnose geld verbranden op niks.

Eerst vaststellen wat er aan de hand is. Alle leidingen controleren op lekkage. De balgen voor controleren met het stuur op volle uitslag naar beide kanten. Hoogteschakelaars doormeten of die goe signaal geven, etc, etc.

Dan en alleen pas dan onderdelen gaan kopen. :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

FransB

Berichtdoor FransB » 05 Nov 2023, 10:23

Beste Edward,

Hartelijk dank voor je reactie; balgen zijn op de aangegeven wijze gecontroleerd.
kunnen klep(pen) in het blok slecht gaan sluiten door vuil od ?
gr FdB

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Nov 2023, 13:26

FransB schreef:..... balgen zijn op de aangegeven wijze gecontroleerd.
kunnen klep(pen) in het blok slecht gaan sluiten door vuil od ?

Frans,

Je schrijft eerder "wijst dit op stortingen in het 'kleppenblok' vanwaaruit lucht naar de afzonderlijke wielen wordt gestuurd ?"
Edward antwoordde dat de genoemde storingen veeleer uit de balgen, de leidingen of eventueel de hoogtesensoren komen.

Gewoon redenerend is het ook onlogisch dat het willekeurig "door de hoeven zakken" uit het kleppenblok zou kunnen komen.

Goed verborgen lekjes in de balgen is veel logischer — zelfs als je het niet aannemelijk vindt is het vervangen van de balgen in ieder geval een relatief goedkope maatregel, een maatregel die sowieso een keertje aan bod komt omdat die balgen een "slijtage-deel" zijn.

Overigens weet iedereen die zelf zijn fietsbanden repareert dat een klein lekje soms moeilijk te vinden is, breng je je fiets weg is de kans groot dat de fietsenmaker bij de kleinste twijfel de binnenband vervangt - gezien het uurtarief is een tweede (en/of derde) maal plakken omdat de lekkage moeilijk vindbaar blijkt duurder dan een nieuw binnenbandje.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 19 Jan 2024, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.

FransB

Berichtdoor FransB » 09 Nov 2023, 15:22

Nadat de auto op hoogte is gebracht, de bakgen zijn gecontroleerd op lekkages ( met zeepsop) waaruit geen lekkages baken heeft de auto ruim 5 dagen ongebruikt gestaan en is al dieétijd keurig op hoogte gebleven.
Gisteren en vandaag heb ik er weer mee gereden met een prima werkende luchtvering.
Zojuist thuisgekomen,de aiuto op de oprit geparkeerd, motor afgezet auto op slot gedaan en weggelopen.
NB bij het afzetten van het contact is er geen enkele mededeling in het display dat er iets met de luchtvering zou zijn
10 min later blijkt de auto rechtsvoor helemaal weggezakt.?!
Ingestapt ; contact aan en motor gestart; geen melding in display dat er iets met de luchtvering is; indicatorlampje van de hoogtestand brandt gewoon Poging om met de handregeling iets aan de hoogte te doen werkt niet , auto blijft rechtsvoor laag staan.
ik zet de motor af, sleutel uit het contactslot, stap uit ,sluit de auto af, loop weg en wat gebeurt er na enkele meters ?!
de auto pompt zich alsnog keurig op hoogte en staat weer zoals hij moet staan.
Ra ra hoe kan dat ?

frans

Edward

Berichtdoor Edward » 09 Nov 2023, 20:01

Heb je de hoogteschakelaar al gecheckt? En heb je de wgen weggezet met het stuur in volledige uitslag?

Want de balg kan wel dicht zijn maar er zit ook een lager bovenin om te kunnen sturen en die lekt wel eens bij volle uitslag terwijl het anders dicht lijkt.
Edward van Vugt

FransB

Berichtdoor FransB » 29 Nov 2023, 14:26

ik begrijp dat er lucht langs dit lager kan weglekken .is bij mijn weten niet gecontroleerd ;laat ik per omgaande doen; bedankt

FransB

Berichtdoor FransB » 29 Nov 2023, 14:29

ik woon in Budel (N Brabant); zijn er bij mij in de buurt garages ( niet Cito of Hurxkens) die mijn L322 op 'Landrover niveau' gedegen zouden kunnen uitlezen ?
Mijn vaste garage komt ver maar niet ver genoeg

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Nov 2023, 15:23

Frank Daams in Bergeijk?
Edward van Vugt

FransB

Berichtdoor FransB » 01 Dec 2023, 11:36

Beste Edward,
Bedankt voor de naam.
ik heb contact gehad met Frank Daams maar die zitten al enkele jaren niet meer in Landrover.
Zij hebben al hun spullen dwz ook uitleesapparatuur overgedaan aan Jaspers in Borkel en Schaft.
ik heb al contact met hen gehad en rijd er vanmiddag naartoe,

gr frans

Terug naar “Nieuw op het forum”