luchtvering

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
FransB

Re: luchtvering

Berichtdoor FransB » 20 Jan 2024, 15:01

beste Edward,
ik heb bij Jasoers in Borkel & Schaft 2 x laten uitlezen en telkens wees het op een lekkende luchtbalg.
Na vervangen was dit probleem opgelost .

ik heb nu sinds eergisteren een nieuw probleem ; nl dat er een ventilator van de verwarming of airco niet meer handmatig te regelen is maar bovendien dat hij blijft draaien ook nadat ik het contact hebt afgezet met ls gevolg dat de accu binnen no time leeg is.ik heb getracht om in de Workshop Manual en de Elctric Manual uit te zoeken waar een zit maar ben daar niet uitgekomen..
Toen ik vanmorgen de acculade aansloot begon de fan weer meteen te dragen dus hij krijgt op een of andere manier constant voeding (relais ?)

Edward

Berichtdoor Edward » 20 Jan 2024, 17:02

Welke ventilator bedoel je? Die van de unit in het dashboard of die in de motorruimte tegen de radiateurpack zitten?

Als het in de motorruimte zit zou je denke aan een kapotte sensor of vastzittend relais oid. Bij die van de kachel onderin het dash heb ik niog niet meegemaakt dat ie niet goed schakelt. Alleen dat de lagers eruit lopen en ie dus een klereherrie gaat maken. Geen fijne klus om te wisselen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

FransB

Re: ventilator

Berichtdoor FransB » 22 Jan 2024, 13:07

de unit in het dashbord; vanmorgen heb ik opnieuw de acculader aangesloten om bekijken of als ik de zekering (volgens schema nr 34/ 7,5Amp) eruit zou halen de blower zou stoppen , want dan kan de doorgaan met opladen?!
De blower bleef gewoon doorlopen.
ik zoek en vraag maar verder en duik nog maar eens opnieuw in de E schema's

Landmarcs

Re: ventilator < Blower / Aanjager >

Berichtdoor Landmarcs » 22 Jan 2024, 13:52

FransB schreef:de unit in het dashbord; vanmorgen heb ik opnieuw de acculader aangesloten om bekijken of als ik de zekering (volgens schema nr 34/ 7,5Amp) eruit zou halen de blower zou stoppen , want dan kan de doorgaan met opladen?!
De blower bleef gewoon doorlopen.
ik zoek en vraag maar verder en duik nog maar eens opnieuw in de E schema's

Ik vrees dat je naar een "parasitaire" ongeschakelde 12V-doorverbinding moet zoeken.
Normaal gaat de "blower" uit als je het contact afdraait.
Als de "blower" voluit draait en ook verder nergens op reageert mag je aannemen dat de "parasitaire" 12V na de weerstandenbank (of electronische regeling) zit.

Een andere optie is, wanneer de "blower" via een CAN-bus, en dus via allerlei "digitale electrickery" (bijv. mede via een "intelligente klimaatregeling") wordt aangestuurd, er daar iets geweldig van de leg is geraakt.   Hopelijk kan je dit dan via uitlezen terugvinden.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 23 Jan 2024, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 23 Jan 2024, 01:00

Gewoon even een accuklem los nemen en dan de accu volladen. Een accu houd er niet van om (lang) leeg te staan.
De ventilator trekt de accu natuurlijk helemaal leeg, dus klokje en radiogeheugen, etc. zijn toch al van slag.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

rangie1971

Berichtdoor rangie1971 » 13 Feb 2024, 14:53

Robert van Bellekom, heeft een garagebedrijf in Schijndel vlak bij De Wit de kampeerzaak en heeft zich helemaal gericht op D3/D4
Zit ook op het fb forum van D3/D4 en D2 :P

Terug naar “Nieuw op het forum”