Nieuw lid en meteen een vraag

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Landmarcs

Re: Nieuw lid en meteen een vraag

Berichtdoor Landmarcs » 06 Okt 2023, 13:57

Edward schreef:Ja idd, voor een lasje heb je een hele werkplaats nodig. Da kan nie op straat nie.

Ik ken genoeg mensen die geen las-apparaat hebben, en wellicht zelfs meer die niet kunnen lassen.  :oops:

Een blindklinkmoer is dan dus toch een stuk makkelijker.   Zo vaak moet je die spatlappen niet vervangen.
Zelfs al zou je iedere keer de blindklinkmoeren moeten vervangen gaat dat vlotter als een lascursus.
Doe je het slim dan koop je RVS-spatlap-beugels en schroef je er de spatlap met RVS-boutjes aan.

Groeten MarcS

PS   Mijn vraag naar een slimme keuze voor doe-het-zelf spatlappen staat nog steeds.
Ik dacht aan "SBR Plaatrubber" (zoals dat kennelijk heet) met een "inlage". Ik ben er alleen nog niet uit welke dikte dan een slimme keuze is. Ik denk aan een vrij dunne kwaliteit en dan bovenaan een verdubbeling teneinde het eerste buig-punt wat minder scherp te maken.  
Hier heeft nog niemand zijn plasje over gedaan.

Houston

Berichtdoor Houston » 06 Okt 2023, 16:13

Ik heb ze kortgeleden gewoon vervangen door een paar rvs (torx) -boutjes met een bol kopje en een ringetje eronder.
Enige verschil dat je ziet is het torx zijn dus.
Stoort mij persoonlijk niet maar misschien dat de purist perse blindklinkmoertjes wil hebben?
(Wat is daar eigenlijk t voordeel van trouwens?)

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

dyngo

Berichtdoor dyngo » 06 Okt 2023, 21:34

Bij mij (range rover) zitten die dingen gewoon met UNF boutjes (en veel schroefasvet)
Blijkt elke keer weer makkelijk los te gaan.
Kan er wel makkelijk van 2 kanten bij, is ja de simpele range rover ...
Als ik er niet bij kon zou ik gewoon de blindklinktang pakken.
4 grote popnagels van 4,8mm doorsnede bijvoorbeeld (daarmee zit ook mijn alu-vloer achter vast)
Losmaken is ook simpel: gewoon uitboren (het is alu) en nieuwe plaatsen. :idea:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Okt 2023, 12:06

Houston schreef:Ik heb ze kortgeleden gewoon vervangen door een paar rvs (torx) -boutjes met een bol kopje en een ringetje eronder.
Enige verschil dat je ziet is het torx zijn dus.
Stoort mij persoonlijk niet maar misschien dat de purist perse blindklinkmoertjes wil hebben?
(Wat is daar eigenlijk t voordeel van trouwens?)

"Houston" je verwart boutjes met moertjes (een prettig onschuldig naïeve verwarring).
Wanneer je de (nieuwe) spatbordsteun met om het even welke (passende) boutjes weer vast kan zetten is er niks aan de hand.
Het probleem is dat de oude spatbordsteun nogal eens niet los komt omdat het draad-deel in het chassis (en da draad-deel is dan een blindklinkmoer) meedraait omdat het originele boutje is vastgeroest.
Tegen dat meedraaien is weinig anders te doen als afslijpen, blindklinkmoer losslijpen en daarna op de een of andere manier weer een draad-deel in het chassis krijgen ... de blindklinkmoer is daarvoor de meestgebruikte oplossing.
Daarna kan je een nieuw boutje naar keuze gebruiken, en gebruik je een RVS-boutje dan doe je er goed aan dat boutje goed in het vet te zetten omdat RVS heel gemakkelijk vreet en zelfs wil koud-lassen ... daarna komt het nooit meer goed.   Een niet RVS-boutje kan je beter ook in het vet zetten, zelfs al helpt dat maar beperkt tegen het vastroesten.

Groeten MarcS

Houston

Berichtdoor Houston » 07 Okt 2023, 14:56

Boutjes? Die draai je er toch uiteindelijk ín? :D

O ik dacht dat de ts het deel bedoelde waar de spatlap mee aan de achterbumper zit.
Daar zaten ze bij mij ook in.
Die heb ik dus uitgeboord en rvs boutjes én moertjes doorheen gedaan, ipv nieuwe blindklinkdingen. :D

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Okt 2023, 13:21

Houston schreef:Boutjes? Die draai je er toch uiteindelijk ín? :D

O ik dacht dat de ts het deel bedoelde waar de spatlap mee aan de achterbumper zit.
Daar zaten ze bij mij ook in.
Die heb ik dus uitgeboord en rvs boutjes én moertjes doorheen gedaan, ipv nieuwe blindklinkdingen. :D

Tja, niet overal kan je er (makkelijk) bij aan de achterkant.   Dat is dus de "blinde" kant waar een blindklinkmoer dan een goede (en originele) oplossing is.

Groeten MarcS

PS Mijn vraag naar een slimme keuze voor doe-het-zelf spatlappen staat nog steeds.
Ik dacht aan "SBR Plaatrubber" (zoals dat kennelijk heet) met een "inlage". Ik ben er alleen nog niet uit welke dikte dan een slimme keuze is. Ik denk aan een vrij dunne kwaliteit en dan bovenaan een verdubbeling teneinde het eerste buig-punt wat minder scherp te maken.

Er heeft nog steeds niemand over deze rubber-vraag zijn plasje gedaan.
Inmiddels weet ik wel dat SBR plaatrubber denkelijk niet de eerste keuze is.  NBR is mogelijk beter, en EPDM zou het best zijn ... alleen met één of twee inlage(n) is dit spul bepaald niet gratis.
Of je voor het beste moet gaan ?   De LandRover-lappen en de vervangers zijn overduidelijk (ook) niet de beste.

Terug naar “Nieuw op het forum”