Goedemorgen allen,
Mijn vader heeft vroeger altijd in het buitenland gewerkt en daardoor heel vaak een Land Rover als bedrijfswagen gehad. Toen ik 12 jaar was, en we in Noord-Spanje woonden (1966) mocht ik vaak mee in zijn 'korte wielbasis' Land Rover Santana. Kort na Spanje werd pa overgeplaatst naar Angola, voor ons bekend terrein, omdat ik daar geboren ben, en de eerste 6 jaar van mijn leven heb doorgebracht. Ook daar had pa een korte Land Rover pickup, met kleine wielen. Als pa het binnenland in ging mocht ik vaak mee. Ik heb toen leren autorijden. Mocht soms wel 3 uur achter het stuur zitten, pa er naast. Wat een tijd! Ik ben nu 68, woon op de NL/BE grens en heb de laatste 15 jaar meerdere Citroën 2CV's, Mehari's en een Burton gebouwd en gereden.
Nu kriebelen de herinneringen aan pa's Land Rovers steeds meer. Mijn interesse gaat uit naar de Santana varianten...
De vraag, ik zie verschillende advertenties voorbij komen van auto's met de melding "automaat". Is dat OK? Zijn die automatische bakken goed? In combinatie met een dieselmotor.
Vind ik op dit forum informatie over waarop ik moet letten bij aankoop van een oud beestje waarmee ik evt. aan de gang wil?
Groeten, en veel plezier met jullie LRs!
Willem
Even voorstellen en gelijk een vraag...
- Erik Peters
Re: Even voorstellen en gelijk een vraag...
WillemBr schreef:Goedemorgen allen,
Mijn vader heeft vroeger altijd in het buitenland gewerkt en daardoor heel vaak een Land Rover als bedrijfswagen gehad. Toen ik 12 jaar was, en we in Noord-Spanje woonden (1966) mocht ik vaak mee in zijn 'korte wielbasis' Land Rover Santana.
Nu kriebelen de herinneringen aan pa's Land Rovers steeds meer. Mijn interesse gaat uit naar de Santana varianten...
De vraag, ik zie verschillende advertenties voorbij komen van auto's met de melding "automaat". Is dat OK? Zijn die automatische bakken goed? In combinatie met een dieselmotor.
Vind ik op dit forum informatie over waarop ik moet letten bij aankoop van een oud beestje waarmee ik evt. aan de gang wil?
Tja, een Santana is nooit geleverd met een automatische versnellingsbak, voor zover ik weet. Zelfs de Iveco Massif 4x4 (Santana is op een gegeven moment overgenomen door Iveco/Fiat) is meen ik alleen geleverd met een handbak.
Ook de oudere Land Rovers hebben alleen handgeschakelde versnellingsbakken.
Er zijn wel auto's omgebouwd naar automaat en dan is het afwachten wat voor automatische transmissie gebruikt is.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Re: Even voorstellen en gelijk een vraag...
WillemBr schreef:... .
Ja, je vindt allerlei info ... alleen moet je dan rustig de tijd nemen en met name de problemen van eigenaars met een oud beestje lezen.
Vroeger had de LRCH een boekwerkje met allerlei nuttige adviezen m.b.t. de aankoop van een (oude) LandRover. Een aantal jaren terug was er ook nog sprake van een up-date .... hoe het staat met de verkrijgbaarheid nu weet ik niet.
Groeten MarcS
PS Ik kan Erik P. alleen maar bijvallen: De oude Santana LandRovers zijn hetzij de Spaanse tegenhangers van de Series II en III, of - - dwz later - de Series III met verbeteringen (uiteindelijk zoveel verbeteringen dat je kan spreken van een Series IV en eventueel zelfs Series V). Een automaat zit er normalerwijze niet in.
PS2 De oude Series-LandRovers zijn wat betreft comfort beslist het tegendeel van de 2CV en consorten. Wil je iets net iets meer comfort dan zou je naar een Defender(oïde) moeten kijken .... alleen zijn daarvan de dagprijzen al geruime tijd astronomisch. Als je een beetje "thuis" bent in Spanje kan je daar wellicht een Defender(oïde) vinden tegen een normalere prijs (alleen betwijfel ik of je in Spanje veel kans hebt op ± 40 jarige Defender(oïden) .... in de 80er jaren produceerde Santana nog zijn bladveer Series "IV" en "V", en daarna was er een "gat" dat gevuld werd met o.a. Nissan Patrol licentie-bouw. Pas daarna keert Spanje weer wat meer terug naar de Defender.
Terug naar “Nieuw op het forum”