Voorstellen en twijfel

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Landmarcs

Re: Voorstellen en twijfel

Berichtdoor Landmarcs » 17 Aug 2023, 10:27

Edward schreef:Een Defender koop je omdat je de auto zó leuk vind dat de rede overboord gaat. Een Disco 2 koop je omdat je het doel van de auto reizen over onbegaanbare wegen leuk vind. Het prijsverschil is met geen enkel redelijk argument uit te leggen.

Een Disco is een zowat bombproof auto gebleken. Ook de ace en luchtvering zijn uitzonderlijk betrouwbaar. Een D3 is niet slecht maar te duur voor de problemen die hij potentieel in zich heeft. Bovendien te zwaar om echt leuk mee op pad te gaan. Zeker met wat accessoires en bagage ben je ook meteen te zwaar voor het kentekenmaximum.

Precies.

Ooit, toen de Defender nieuw nog concurrerend geprijsd was waren er voor de aanschaf van de Defender nog redenen te bedenken.   Nu is de enige reden de hopeloze redeloosheid van een ziekelijke/ongeneeslijke liefhebber.

De Disco 3 weegt kaal al bijna 2,5 ton en mag max krap 3 ton wegen.   De Discovery weegt 2,5 ton als je er bescheiden hardware aan schroeft en een bescheiden vakantie-uitrusting hebt (en je hebt dan nog 100den kilo's voordat je aan zijn max-gewicht zit).   Dat scheelt een slok op een glas port.
Overigens weegt een Defender vlgs het kentekenbewijs nog weer een stuk minder, en mag ie (althans de 110 en 130) tot een hoger max-gewicht geladen worden (een max-gewicht waar je liever ruim onder blijft).

Of ACE en/of luchtvering echt betrouwbaar is hangt ook af van het onderhoud ... problemen zijn in ieder geval te verhelpen, en de kosten zijn - als je een beetje oplet - meestal overzichtelijk.   Desnoods kan je terug naar de basis-specs met schroefveren.

En ... je kan met een netjes onderhouden Discovery (of Defender) gewoon op pad.   Je hebt om te beginnen een auto die heel veel kan, de enige "optie" waar je naar kan/moet kijken zijn de banden (dwz. zitten er wegbanden onder dan kan je er wellicht beter goede AT-banden onder laten zetten ... voor vakantie zou ik geen modderbanden kiezen).

Groeten MarcS

PS   Enige handicap is dat een grijze Disco 2 bijna altijd een Td5 zal zijn.   Een Td5 is een pracht-motor, alleen kom je meer een meer milieuzones tegen waar een Td5 niet binnen mag.   Alleen de tweede-generatie "Puma" Defenders - met de 2,2 diesel - mogen nog ongeveer alle milieuzones in, mijn eerste generatie "Puma" loopt al tegen de eerste grenzen aan. (Oplossing: een fiets meenemen, da's sowieso handig.)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Aug 2023, 09:46

Hmm ... "Bohaco74" is al een week niet meer ingelogd geweest ... wellicht geschrokken van de consequenties van de leuke dromen ?

Of gewoon nog eens de knopen tellen en heel goed alle voors en tegens aan het afwegen.
Op zich een goede strategie, je ziet te vaak een impulsaankoop die uitdraait op een desillusie.

Groeten MarcS

Bohaco74

Berichtdoor Bohaco74 » 27 Aug 2023, 23:07

We zijn een weekje op vakantie geweest vandaar dat ik niet online geweest ben maarnog steeds zoekende

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 02 Sep 2023, 18:19

Bohaco74 schreef: We twijfelen nu tussen een Discovery 2

Wij rijden ook een Disco2 en hebben deze ook aangepast voor vakanties.
Alle aanpassingen zijn demontabel en kunnen mee naar een andere auto mocht dat ooit nodig zijn.

Deze is ook een grijze TD5 en voor milieuzones is dat inderdaad niet altijd even handig.
Hiervoor hebben we wel 2 (e-)vouwfietsjes erbij gekocht zodat we toch overal heen kunnen.
Ook is dat makkelijk voor bijvoorbeeld (vergeten) boodschappen,
omdat je anders net als bij een camper ofwel alles in moet pakken, of zal moeten lopen ;)

Wij hebben ervoor gekozen om ín de auto te slapen, met een luifel er naast voor zitten, eten, koken, etc..
Een daktent was de eerste optie, maar deze optie viel af toen mijn wederhelft 2 treden op het smalle trappetje zetten.
Haar reactie was "ik ga niet 's nachts in het donker zo'n trapje af om te plassen hoor" :lol:

Scherm­afbeelding 2023-09-02 om 16.48.53.jpg

1 (3).jpeg

1 (2).jpeg

jorishaf

Berichtdoor jorishaf » 06 Sep 2023, 22:33

Ik ben zelf enorm fan van defenders en heb vorig jaar zomer mijn (eerste) defender, lees: 110 uit 1987, gekocht. ik moet eerlijk zeggen dat de prijs mij mee viel, als ik namelijk op internet kijk vind je ze vaak voor de hoofdprijs. af en toe komt er echt een mooi dealtje tevoorschijn. zoals bij mij. ik heb de mijne gekocht met inruil omgerekend voor 9 á 10k euro.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 06 Sep 2023, 23:19

jorishaf schreef:.... heb vorig jaar zomer mijn (eerste) Defender, lees: 110 uit 1987, gekocht.
.... dat de prijs mij mee viel, .... op internet .... vaak voor de hoofdprijs.
Af en toe komt er echt een mooi dealtje tevoorschijn. ... . ik heb de mijne gekocht met inruil omgerekend voor 9 á 10k euro.

Tja, dat is misschien onder de huidige omstandigheden een mooie prijs.
Zo'n 10-15 jaar geleden was dit een mooi dealtje geweest voor een 10-15 jaar oude auto.

Goed ... je hebt 'n Defender, of eigenlijk geen Defender maar een one-ten, als dat het doel is ... dan mag 't wat kosten.

Groeten MarcS

brutus850

Berichtdoor brutus850 » 02 Okt 2023, 17:15

Heb inmiddels 3 D2's allemaal grijs en td5 en zou niets anders willen.
Met mijn twee meter lengte pas ik niet echt in een defender (de wat oudere, nieuwer weet ik niet).
Mijn eerste D2 kocht ik in 2016 en na wat jaartjes offroad te hebben gereden en vakanties in Frankrijk en Spanje kwam ik erachter dat ik de auto best verwaarloosd had.
De auto ging niet stuk, maar er moest heel veel aan gedaan worden.
Uiteindelijk aan begonnen een paar jaar geleden, het meeste zelf gedaan, ook verhoogd met luchtvering er nog onder.
Vorig jaar en dit jaar twee serieuze reizen gemaakt door de Balkan en richting de zandduinen in Marokko dichtbij de Algerijnse grens.
De auto zo omgebouwd dat ik er in kan slapen en koken, zelfs met twee meter lengte lig ik nog comfortabel.
Ondanks dat ik nu een uitdaging heb met een van de auto's zou ik niets liever willen dan een D2 (TD5).
Goed te onderhouden en best comfortabel en met bijvoorbeeld centerdiff-lock - verhogingsset - wat grotere banden ook nog enorm capabel in het terrein.

Terug naar “Nieuw op het forum”