Hallo Even voorstellen ik ben Marinus en zins Februari lid van de lrch
Ik heb een Discovery 2 v8 met 8J 18 inch velgen en ik wil daar BF Goodrich AT banden 265/65 om leggen
Wie weet of dit past
Gr Marinus.
banden
-
Landmarcs
Re: banden
Marius, om de velgen gaat het passen.
De vraag is eerder of het onder de auto past ... en daarna nergens aanloopt.
Je kan ook de vraag stellen of 265/75x16 onder een Disco 2 past.
Qua dikte en diameter is deze maat vrijwel gelijk aan jouw keuze.
Ik denk dat het in de harde praktijk om wat aanpassingen vraagt.
Groeten MarcS
Groeten MarcS
Landmarcs schreef:Marius, om de velgen gaat het passen.
Groeten MarcS
Volgens mij heeft Chris dat op z'n Disco. Maar ik weet nie of die op weg naar of van de Noordkaap op het forum kijkt.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
offroad runner
Hallo MarcS
Bedankt voor je reactie
Ik heb net mijn 18 inch velgen op laten knappen omdat ik dit mooie velgen vond
Ik heb nu een weg band 255/55 er om liggen maar ik wil een all terrain band
en ik wil iets meer bodem vrijheid vandaar de grotere maat
Ik zat eerst aan een 255/65 band te denken maar die vind ik niet in 18 inch
Heb jij nog advies
Gr Marinus.
Bedankt voor je reactie
Ik heb net mijn 18 inch velgen op laten knappen omdat ik dit mooie velgen vond
Ik heb nu een weg band 255/55 er om liggen maar ik wil een all terrain band
en ik wil iets meer bodem vrijheid vandaar de grotere maat
Ik zat eerst aan een 255/65 band te denken maar die vind ik niet in 18 inch
Heb jij nog advies
Gr Marinus.
-
offroad runner
Ik denk dat ik dan toch voor mijn maat ga dan pas ik wel wat aan
Op de weg zal dat wel geen probleem opleveren denk ik
In ieder geval bedankt voor het mee denken
Op de weg zal dat wel geen probleem opleveren denk ik
In ieder geval bedankt voor het mee denken
-
Landmarcs
Als ik even verder zoek lijkt het erop dat 265/75x16 (en dus 265/65x18) de grootste maat is die gaat passen onder een Disco 2 (in ieder geval na enige verhoging).
Verder roept de vraag een paar vraagtekens op: 18 inch velgen en een AT band => dat is nogal een contradictie.
Bij een 18 inch velg is een wegband passender => de lagere band geeft een strakkere stuur-respons (op de weg).
Een lagere band is een mindere keuze voor off-road, en de AT band is juist voor het off-road.
Verder zou ik ook nog even verder kijken naar welke band: BF Goodrich AT heeft een goede naam ... misschien wel een te goede naam. Er zijn tegenwoordig meer goeder AT banden, goedkoper, slijtvaster, en/of moderner qua ontwerp.
Kijk bijvoorbeeld maar eens naar Nokian Rotiiva AT, of Nokian Outpost AT.
Toevallig zag ik onlangs dat het Franse leger Nokian Rotiiva AT (op 17 inch velgen) onder de nieuwe luxe/snelle ACMAT / Arquus Trapper VT4 4x4's heeft (die ACMAT / Arquus Trapper VT4 is overigens een stevig aangepaste Ford Everest).
Groeten MarcS
Verder roept de vraag een paar vraagtekens op: 18 inch velgen en een AT band => dat is nogal een contradictie.
Bij een 18 inch velg is een wegband passender => de lagere band geeft een strakkere stuur-respons (op de weg).
Een lagere band is een mindere keuze voor off-road, en de AT band is juist voor het off-road.
Verder zou ik ook nog even verder kijken naar welke band: BF Goodrich AT heeft een goede naam ... misschien wel een te goede naam. Er zijn tegenwoordig meer goeder AT banden, goedkoper, slijtvaster, en/of moderner qua ontwerp.
Kijk bijvoorbeeld maar eens naar Nokian Rotiiva AT, of Nokian Outpost AT.
Toevallig zag ik onlangs dat het Franse leger Nokian Rotiiva AT (op 17 inch velgen) onder de nieuwe luxe/snelle ACMAT / Arquus Trapper VT4 4x4's heeft (die ACMAT / Arquus Trapper VT4 is overigens een stevig aangepaste Ford Everest).
Groeten MarcS
Nee, niet mee eens. los van de maat rijdt een 18" wiel en band combinatie op een Disco veel beter op de weg dan een 16". Het is bizar hoe groot dat verschil is.
En waar rijdt je het meeste? Juist. Voor de keren dat je off road gaat kun je zonder problemen de band aflaten tot 0,8 bar en dan heb je meer dan voldoende grip en flotation.
Op een Defender vind ik 18" er niet uitzien maar bij een Disco is het voor de juiste maat.
En waar rijdt je het meeste? Juist. Voor de keren dat je off road gaat kun je zonder problemen de band aflaten tot 0,8 bar en dan heb je meer dan voldoende grip en flotation.
Op een Defender vind ik 18" er niet uitzien maar bij een Disco is het voor de juiste maat.
Edward van Vugt
-
Landmarcs
Edward schreef:Nee, niet mee eens. los van de maat rijdt een 18" wiel en band combinatie op een Disco veel beter op de weg dan een 16". Het is bizar hoe groot dat verschil is.
Tja, ik kan me niet beroepen op ervaring met 18 inch velgen .... maar wel op 16 inch met wat ruimer lucht.
Doe je meer lucht in de (nog weer een maatje hogere) Defender-banden en je krijgt een veel strakker weggedrag.
Omgekeerd denk ik dan aan het off-road probleem van de lagere bandhoogte. Bij 265/65 heb je nominaal nog geen 7 inch rubber tussen de boze buitenwereld en de velg - na het aflaten tot 0,8 bar wordt dat nog minder. De lagere wang - die ook nog eens minder bewegingsruimte heeft - komt dan gemakkelijk in het gedrang, en anders is het wel de velg zelf die aan de beurt is. Met 265/75x16 heb je ruim een inch meer rubber, en bovenal ook een wang die meer ruimte heeft.
Je hoeft maar heel kort off-road te gaan om een band of een velg te verspelen, een dure hobby, en gedoe.
Maar goed: het blijft een compromis ... in mijn ogen is 18 inch + BFG AT een minder gelukkig compromis. Met de BF Goodrich AT vrees ik dat de 18 inch weggedrag-winst vooral virtueel is. Een collega heeft zich BFG's onder zijn Nissan X-trail laten aanpraten, hij zei vervolgens dat ie beter mijn bandensuggesties had kunnen opvolgen, op asfalt heeft ie te veel herrie en te weinig grip. Hij viel evenwel voor de stoere BFG's omdat ie eerder een (weg)band verspeelde op een weinig opvallende steen op een op zich onschuldig bergpad.
Over de "looks" zal ik het maar niet hebben: da's en kwestie van onbetwistbare smaak.
Ik ben een rubbermannetje, (stalen) schijven horen wat mij betreft onder een trein (daar is het rubber maar zelden een succes).
Groeten MarcS
PS Als het toch 18 inch moet zijn zou ik voor een iets minder "stoere" AT band gaan, bijv. de Nokian Outback of Rotiiva.
-
offroad runner
Bedankt voor jullie reacties
-
Landmarcs
Landmarcs schreef:Vorige week parkeerde ik de Defender naast zo'n Arquus Trapper VT4.
Zie hier, wat verlaat het kiekje van de ACMAT Arquus Trapper VT4 naast de Defender.
Volgens de chauffeur niet de beste terrein-auto, wel ruimer en luxer dan de Defender ... maar ook weer niet al te luxe.
De vele knopjes op het stuur deden niks, het ACMAT-ovaaltje was gewoon over het Ford-ovaal geplakt (je trok het er zo af).
De "Ford" reed wel harder. De chauffeur was niet tevreden over de banden: wellicht te breed, en - mijn interpretatie - wellicht te weinig articulatie: zelfs de beste band blijft achter wanneer ie het terrein niet kan volgen.
Groeten MarcS
Terug naar “Nieuw op het forum”