En nu een.......tsja, in ieder geval een AWD

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
ruspek
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 Mar 2023, 19:23

Re: En nu een.......tsja, in ieder geval een AWD

Berichtdoor ruspek » 25 Okt 2024, 08:52

keuzes te over lees ik al weer -:0

Ik ga eens rustig op zoek naar een F1 of een F2 (F1 ivm 3-deurs versie; is net wat compacter wat weer handig is op de parking) goedkoper in aanschaf maar wel meer (verwachte)problemen.
F2 hoogstwaarschijnlijk een betere keuze dan de F1 ivm betrouwbaarheid, wel weer groter (ruimte die ik op zich niet nodig heb)

Disco 2: zijn erg weinig te vinden zo op het eerste oog (althans voor wat ik er voor wil uitgeven)
Disco 3: zijn er in overvloed lijkt wel maar slecht??

keuze kan ook zijn om te importeren vanuit B of D. maar dan moet ik m zelf weer naar grijs ombouwen om nog een beetje normaal uit te komen op gebied van MRB. ombouwpakketten zijn ook niet gratis had ik al wel gezien...

In ieder geval een Diesel.
Zit er nog veel verschil in betrouwbaarheid tussen de verschillende diesels? (en de sleutelbaarheid?) ben redelijk handig en doe onderhoud aan mijn auto's zo veel mogelijk zelf. Heb alleen niet de mogelijkheid om een twee-kolommer neer te zetten. (of het moet een mobiele worden)
Groeten Ruben

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: En nu een.......tsja, in ieder geval een AWD

Berichtdoor Landmarcs » 25 Okt 2024, 10:57

ruspek schreef:Ik ga eens rustig op zoek naar een F1 of een F2 (F1 ivm 3-deurs versie; is net wat compacter wat weer handig is op de parking) goedkoper in aanschaf maar wel meer (verwachte)problemen.
F2 hoogstwaarschijnlijk een betere keuze dan de F1 ivm betrouwbaarheid, wel weer groter (ruimte die ik op zich niet nodig heb)

Disco 2: zijn erg weinig te vinden zo op het eerste oog (althans voor wat ik er voor wil uitgeven)
Disco 3: zijn er in overvloed lijkt wel maar slecht??

keuze kan ook zijn om te importeren vanuit B of D. maar dan moet ik m zelf weer naar grijs ombouwen om nog een beetje normaal uit te komen op gebied van MRB. ombouwpakketten zijn ook niet gratis had ik al wel gezien...

In ieder geval een Diesel.
Zit er nog veel verschil in betrouwbaarheid tussen de verschillende diesels? (en de sleutelbaarheid?) ben redelijk handig en doe onderhoud aan mijn auto's zo veel mogelijk zelf. Heb alleen niet de mogelijkheid om een twee-kolommer neer te zetten. (of het moet een mobiele worden)

Enkele opmerkingen/gedachten:
Freelander I:  Als de info die ik zo snel vind klopt is er nauwelijks verschil in compactheid van de 3 deurs Freelander I. Op de parkeerplaats zijn de grotere deuren van de 3 deurs wellicht zelfs een handicap. Echter, of de 5-deus Freelander ook met grijs kenteken bestaat ??   Ik vraag me overigens af of je qua auto nu zoveel verschil merkt wanneer je geblinddoekt de Freelander I met een recentere Dacia Duster vergelijkt - ik moet bekennen: met beide heb ik weinig ervaring.

Disco 2:  Gewoon rustig blijven zoeken, eventueel ook in B of D (misschien zelfs juist in D). Die grijskenteken-ombouw stelt niet zoveel voor, ook daar even rustig naar omkijken, er worden genoeg auto's gesloopt of terug naar geel omgebouwd.   De Disco 2 techniek is tamelijk "bomb-proof" en ook relatief eenvoudig/overzichtelijk.

Disco 3:  Die lage(re) prijzen hangen denkelijk vooral samen met de hoge MRB en de hoge onderhoudskosten. Een Disco 3 is geen auto waar je als amateur-sleutelaar veel mee kan, dit in tegenstelling tot de Disco 2.   Bij een goedkope Disco 3 heb je met wat pech in 2-3 jaar die lage aanschafprijs al "goedgemaakt" met garage-rekeningen en MRB.  

Qua sleutelbaarheid:  Ik zou zeggen: ga eens in een LandRover garage kijken als er tegelijk een Disco 2 en 3 op de brug staat.   Bij de Disco 3 zie je een totaalpakket, prachtig zolang er niks stuk is maar je hoort de kassa rinkelen al zodra er wat stuk is.   Bij de Disco 2 herken je direct de verschillende onderdelen, veel is traditionele techniek, sommige delen zijn complex maar je kan er gewoon bij.

Groeten MarcS

PS  Overigens heeft "dyngo" gelijk.   Als je nu toch gaat verhuizen doe het dan goed en ga naar Frankrijk.   Ruimte te over - op enkele drukke agglomeraties na - de gemiddelde bevolkingsdichtheid zegt al veel: 1/5de van die alhier of in Vlaanderen,   Voor gemeenten met minder dan 1 inwone per km2 hoef je niet eens naar het diepe zuiden, je hebt ze al binnen één dag rijden van alhier (en ik heb het dan niet over de geheel geruïneerde dorpjes rond Verdun).

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: En nu een.......tsja, in ieder geval een AWD

Berichtdoor Edward » 26 Okt 2024, 11:42

Een Disco 3 is gewoon een auto met een chassis, blok, bak, tussenbak en differentiëlen. De onafhankelijke wielophanging maakt wel dat als je een beetje kilometers maakt je snel een specialist wordt in bussen vervangen want die slijten best rap.

Qua zelf sleutelen zie ik het grote verschil niet per sé. Voor beide heb je een computer nodig om foutcodes te kunnen lezen alleen heb je er bij een D3 ook wat aan waar je bij een D2 zelden wijzer wordt. De D3 is wel veel onvriendelijker, je kunt werkelijk nérgens bij. Maar ingewikkelder is het niet echt.

Maar een D3 is een vrachtwagen in vergelijk met een F1,2 of D2. Het hok is groot, heul zwaar en onoverzichtelijk. En alles is duurder om te vervangen.

Ik heb een D3 nooit overwogen, ik vind het een boot om te rijden. En ik heb meer dan genoeg kunnen testen want ik kreeg hem steeds mee als de 130 weer voor garantie bij de garage stond..... :lol: :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: En nu een.......tsja, in ieder geval een AWD

Berichtdoor Landmarcs » 26 Okt 2024, 12:22

Edward schreef:Een Disco 3 is gewoon een auto met een chassis, blok, bak, tussenbak en differentiëlen.
.... .
De D3 is wel veel onvriendelijker, je kunt werkelijk nérgens bij. Maar ingewikkelder is het niet echt.
.....

Dat bedoel ik.   Het is gewoon een auto, maar omdat ie helemaal vol zit met rimram, en alles ook nog eens mooi is weggewerkt moet je echt meer dan gemiddeld zin hebben om vuile handen te maken. Doe je de klussen volgens het boekje dan moet voor een aantal klussen de koets gelicht, het kan vaak ook zonder maar dat vraagt dan nog weer meer zin in vuile (en beschadigde) handen.
En ... dit is vlgs mij ook de opvatting bij de (goede) monteur ... ook die is blij dat ie bij een Disco 2 of en (Old) Defender gewoon overal bij kan.   Je kan er - als klant - gewoon even op wachten terwijl ongeveer iedere klus aan een Disco 3 en verder een ingrijpende en langdurige operatie is, vandaar ook die veelcijferige facturen (en vandaar ook de relatief lage tweedehands prijzen).

Groeten MarcS

ruspek
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 Mar 2023, 19:23

Re: En nu een.......tsja, in ieder geval een AWD

Berichtdoor ruspek » 27 Okt 2024, 20:38

Ik ga eens rustig op zoek.
Vrouwlief ziet het ook zitten.een disco 2.
Maar dan wel als "camper" dus bedje achterin of op t dak...
Stoere bak zoals ze het noemt.
Weet iemand de lengte van de laadbak? Dus vanaf voorstoelen tot achterklep?
Op youtube zie je wel dat er bedden worden gemaakt maar dat kunnen ook kleine mensen zijn.

Eerst maar goede basis vinden.

Nu we het over een basis hebben:

Disco 2 in eerste instantie naar kijken.
Maar hoe zijn de Range Rovers uit de bouwjaren van de disco 2?

Zelfde techniek als de disco of niet aan beginnen?
Groeten Ruben

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: En nu een.......tsja, in ieder geval een AWD

Berichtdoor Edward » 27 Okt 2024, 21:49

ruspek schreef:Maar hoe zijn de Range Rovers uit de bouwjaren van de disco 2?

Zelfde techniek als de disco of niet aan beginnen?


D2 is van 99 tot 05 of zo. Range Rover P38 begint eerder maar is in 02 vervangen voor de L322. P38 in goede staat vind je nauwelijks meer en als je er een vind kosten ze dom geld. L322 heeft een maat van me nog. Staat nu op 450K.

De vroege L322 hebben een GM bak en die is nie best. Al is ie bij genoemde RR gereviseerd bij een ton of 3 en sindsdien doet het nog steeds best. Dus onbetrouwbaar is de L322 niet te noemen maar stiekem zit er wel een serieuze post onderhoud in het ding. Zakelijke auto dus dan doet het toch wat minder pijn maar het is een dure wagen om te rijden in vergelijk met de D2.

Bedenk ook dat elektronica ook gewoon slijt, (we hebben al 3 kapotte ecu's vervangen bij verschillende Disco's maar da's simpel zat) en dat bij een oudere luxere wagen dat serieus pijn kan doen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: En nu een.......tsja, in ieder geval een AWD

Berichtdoor Landmarcs » 28 Okt 2024, 09:32

ruspek schreef:Ik ga eens rustig op zoek.
....
Maar dan wel als "camper" dus bedje achterin of op t dak...
....
Weet iemand de lengte van de laadbak? Dus vanaf voorstoelen tot achterklep?

Als even verder dan Utube kijkt dan vind je bijv. < https://landroverforums.com/forum/disco ... ods-88633/ >
Hier halen ze, zonder achterbank en met een slimme oplossing waarbij de voorstoelen naar voren gaan en je die extra lengte ook nog kan gebruiken een lengte van 76 inch (elders zag ik dat je zo klein moest zijn dat je nauwelijks bij de pedalen komt wanneer je zonder aanpassingen achterin wilt liggen -- een 110 Defender wint op dit punt met heel wat meer dan een neuslengte).
De slimme oplossing zoals in hiervoor genoemd linkje heb je bij heel wat (bestel)auto's nodig, bij bijv. een Berlingo haal je de 1m80 niet, een (korte) Caddy is net iets langer maar houdt ook niet over (en van een lange Caddy zei een vriendin dat ze er zelfs niet dood in gevonden wil worden, dwz ze vond het net een lijkwagen).
Overigens zou ik als het mijn project was de slaap-vloer in luiken opdelen - je zal altijd zien dat dat wat je zoekt ergens halverwege weggestopt is; zonder een (losse) luiken-vloer moet je dan je halve bagage onder de vloer wegtrekken om dan te ondekken dat je er van de andere kant beter bij kan.   Een deelbare/modulaire inrichting is ook handiger als je eens wat anders als een matras moet vervoeren.

ruspek schreef:Maar hoe zijn de Range Rovers uit de bouwjaren van de disco 2?

Zelfs voor een Disco II geldt al: Alles wat er niet op zit kan niet stuk.   Bij een nieuwere RangeRover bestaat de optie "Het zit er niet op" niet, dus kan er ook heel veel stuk.   Wil je een RangeRover met de traditionele LandRover techniek, volg dan de adviezen van "dyngo", dan wordt het een klassieke RRC.

Overigens is voor het slapen achterin de Discovery sowieso een slimmere keuze want je wilt ook een zekere hoogte, 't is best handig als je overeind in bed kan zitten om bijv. je sokken aan te trekken.   In mijn kijk op het in-de-auto-kamperen is een (of twee) achterdeur(en) ook te verkiezen boven een klep en is de gedeelde klep nog lastiger.

Groeten MarcS

PS  Voor mijn wederhelft was het achterin kunnen slapen ook een bonus-punt, bij ons werd het een 110.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: En nu een.......tsja, in ieder geval een AWD

Berichtdoor Edward » 28 Okt 2024, 14:33

Landmarcs schreef:Overigens is voor het slapen achterin de Discovery sowieso een slimmere keuze want je wilt ook een zekere hoogte, 't is best handig als je overeind in bed kan zitten om bijv. je sokken aan te trekken.   In mijn kijk op het in-de-auto-kamperen is een (of twee) achterdeur(en) ook te verkiezen boven een klep en is de gedeelde klep nog lastiger.

Groeten MarcS



Die hoogte kun je zeker gebruiken omdat het grijs kenteken schot niet uit wagen mag. Ook al rij je hem particulier grijs dan nog blijven de inrichtingseisen van kracht. Dat schot is meen ik 300mm hoog vanaf de vloer.

Chris heeft nog een la in de aanbieding voor onder zo'n bed. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: En nu een.......tsja, in ieder geval een AWD

Berichtdoor Landmarcs » 28 Okt 2024, 15:29

Edward schreef:
Landmarcs schreef:Overigens is voor het slapen achterin de Discovery sowieso een slimmere keuze want je wilt ook een zekere hoogte, 't is best handig als je overeind in bed kan zitten om bijv. je sokken aan te trekken.   In mijn kijk op het in-de-auto-kamperen is een (of twee) achterdeur(en) ook te verkiezen boven een klep en is de gedeelde klep nog lastiger.

Die hoogte kun je zeker gebruiken omdat het grijs kenteken schot niet uit wagen mag. Ook al rij je hem particulier grijs dan nog blijven de inrichtingseisen van kracht. Dat schot is meen ik 300mm hoog vanaf de vloer.

Chris heeft nog een la in de aanbieding voor onder zo'n bed. :lol: :lol:

Precies, het verplichte schot is (minimaal) 30 cm hoog.
Die 30 cm is het ergste niet, eigenlijk is het een prima maat.   Zo enorm veel kan je niet onder die 30 cm wegbergen, minder zou ik niemand aanraden, bovendien kan je die 30 cm (+ de slaapvloer-dikte + matras) eventueel ook nog als zit-hoogte gebruiken - aangenomen dat je de slaapvloer op z'n minst modulair opbouwt (en dus ook kan "afbreken") - je knieën blijven dan nog aardig bij je neus uit de buurt.

En zo'n la:  Ik wil Chris niet van z'n klandizie beroven maar ik zie het voordeel niet.   De lade-constructie zorgt voor een aandeel loze ruimte, en verder ben je - in mijn ogen regelmatig aan het lade-yo-yo-en.   Losse kratten die je onder de vloer schuift zijn mijn eerste keuze. De laadruimte blijft dan universeler - zo kan ik dankzij de kratten en mijn losse luiken de inrichting anders ordenen en daarna kan er ook nog een fiets bij, of de kratten (bijna) allemaal thuis laten en er past een pellet-moederhaard in, of een paar 100 kilo flagstones om enkele concrete voorbeeldjes te noemen.   Maar goed, er zijn hele volksstammen juist heel blij met een deugdelijke lade.

Groeten MarcS

PS  Na 17+ jaar kan je "gratis" van de grijskenteken-eisen afzien en je auto voor de "gele" MRB aanmelden.  Helemaal "gratis" is dit natuurlijk niet want je betaalt dan het volledige "gele" MRB-tarief incl. de provinciale opcenten.

ruspek
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 Mar 2023, 19:23

Re: En nu een.......tsja, in ieder geval een AWD

Berichtdoor ruspek » 29 Okt 2024, 10:50

In eerste instantie dacht ik ook laden, lekker makkelijk: la eruit trekken, spullen pakken en lade weer terug.
Aan de andere kant is een ladesysteem weer omslachtig want een "vast"geheel dat je er niet even snel weer uithaalt.
Gezien de (andere) hobby: het bijenhouden incl. allerhande kastmateriaal etc etc is een "krattensysteem" weer handig.
Kratjes met kampeerspul eruit en op zolder, bedbodem (als losse plank met luikjes) in de schuur en de matrassen ook op zolder.

Dus maar eens rustig op zoek naar een Disco2.

Zit er nog verschil in voor facelift of erna?
En hoe zit het met de roestduivel? zie op internet best ook gare bakken voorbij komen met rotte kokerbalken etc.
Beetje sleutelen vind ik leuk en draai ik mijn hand niet voor om: laswerk daarentegen.....
Groeten Ruben


Terug naar “Nieuw op het forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten