En nu een.......tsja, in ieder geval een AWD

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: En nu een.......tsja, in ieder geval een AWD

Berichtdoor Edward » 22 Okt 2024, 23:24

Landmarcs schreef:Ik ben ook (nog) hel benieuwd hoe al die 2ton-plus accu-bakken het doen als het eens een keertje (zouden we dat nog meemaken) ineens ijzelt of anderszins glad wordt.   Met de veelal enorm brede banden en een zwaartepunt op slechts weinig boven het asfalt krijg je zo'n accu-bak met onaangename G-krachten door de bocht -- dat dan wel ten koste van heel wat fijnstof (nl asfalt en banden-stof). Dat lage zwaartepunt helpt je niet als het ineens glad is, dan wil die accu-bak gewoon rechtuit, daar helpen de beste winterbanden misschien een beetje aan (die winterbanden wil je juist niet te breed om nog grip te houden).

Misschien is het maar goed dat we geen serieuze winters meer hebben.

Groeten MarcS



Ik heb geen idee Marc. Op vette modder deed de abs het gewoon en de TC maakte dat ie daarheen ging waar ik stuurde. Zal vast waardeloos zijn op ijzel. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat ie minder slecht is dan een Defender. Hij zal iig minder graag omrollen......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Houston
Berichten: 329
Lid geworden op: 04 Jul 2015, 12:12

Re: En nu een.......tsja, in ieder geval een AWD

Berichtdoor Houston » 23 Okt 2024, 09:30

Los van een paar rondjes tijdens een Land Rover Experience ooit, heb ik geen ervaring met Discovery’s.
Wel al bijna 20jr in dezelfde Freelander 1 (td4)
In de tussentijd de 2e motor en de 3e koppeling maar ook > 400000 km mee gereden; doet t nog steeds!
De achterdeur wordt wat minder, hier en daar maar verder een prima ding!
50,- mrb per maand, 35,- verzekering en 1 op 12 gemiddeld.

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Gebruikersavatar
dyngo
Berichten: 411
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 12:44
Locatie: Beutenaken

Re: En nu een.......tsja, in ieder geval een AWD

Berichtdoor dyngo » 23 Okt 2024, 14:07

Zelf hecht ik niet aan comfort.
Ik wil vooral een eenvoudige auto zonder poespas en electronica.
En een auto max kan trekken met trailer en op hellingen.
Een auto zonder problemen die mij nooit in de steek laat.
Bliebjes en lampjes irriteren mij vooral.
Dus een kwestie van wat je graag rijdt als 4x4

Als het om geld gaat is de RR natuurlijk een knaller.
Zoiets kocht je voor een paar duizend euro, rijdt er 20 jaar mee en kunt het verkopen voor een 0 meer.
Onderhoud is simpel, doe het graag zelf en garages zie ik liever niet.
Duurste onderdeel mijn fabrieksnieuwe 4,6, maar ook van marktplaats ..
En klopt, je moet een beetje sleutelen leuk vinden. :lol:
Laatst gewijzigd door dyngo op 23 Okt 2024, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: En nu een.......tsja, in ieder geval een AWD

Berichtdoor Landmarcs » 23 Okt 2024, 14:14

Houston schreef:.... .
Wel al bijna 20jr in dezelfde Freelander 1 (td4)
In de tussentijd de 2e motor en de 3e koppeling maar ook > 400000 km mee gereden; doet t nog steeds!
De achterdeur wordt wat minder, hier en daar maar verder een prima ding!

Dus een hoopgevend maar ook zorgelijk vooruitzicht ....
Je kan dus lang veel plezier van een Td4 Freelander I hebben, maar je kan er nu dus ook een kopen die binnenkort een nieuwe motor of koppeling nodig heeft (of eentje waarvan de toch wat gevoelige achterwiel-aandrijving aan een revisie toe is).

Groeten MarcS

ruspek
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 Mar 2023, 19:23

Re: En nu een.......tsja, in ieder geval een AWD

Berichtdoor ruspek » 24 Okt 2024, 14:05

Ik heb alleen nog nooit een "stroomboot" zoals je het noemt een drassig weiland dat kapot gereden is met een zware aanhanger erachter zien nemen.
Voor de normale kilometers op de verharde weg ben ik het eens dat een EV gewoonweg superieur is aan een brandstof auto.


Maar goed, niet helemaal mijn vraag mbt de zoektocht naar een geschikte 4x4.;-)
Ik begrijp echt wel dat een mooie, goed onderhouden oldtimer met weinig km de overtreffende trap is. Helaas kan bruin dat niet trekken.... Prijzen voor een 40 jaar oude bak beginnen al snel vanaf 30k.

Ik hou het dan maar bij een disco of Freelander.

Waar op te letten? welke motoren wel/niet? handbak of juist automaat? (wat is kwalitatief de beste keuze?)
Disco of Freelander? Disco is natuurlijk best een icoon. In de prijsklasse waarin ik kijk toch al snel meer dan 3 -4 ton gereden.
Groeten Ruben

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: En nu een.......tsja, in ieder geval een AWD

Berichtdoor Edward » 24 Okt 2024, 14:17

Voor wat betreft die aanhanger op drassig land mag je komen kijken en proefrijden. Meeste dat ie tot nu toe meegenomen heeft is 8 ton over de akker.

Maar voor op reis wil ik ook gewoon een diesel. laden gaat bij mijne erg snel maar blijft minder ideaal in het buitenland. (heeft iemand een Unimog in de aanbieding?)

Ga je voor een Freelander 1 is er eigenlijk alleen de diesel. De benzine is hoe goed aangepakt ook een blijvend probleemgeval. (leten het vooral niet hebben over de V6)

De Freelander 2 heb ik ook alleen ervaring met diesels, ik vind benzine alleen leuk in een motor, maar die zijn ook erg betrouwbaar. De aandrijflijn blijft een punt van aandacht.

De Disco 2 ben ik fan van. Betaalbaar, oerbetrouwbaar, ook bij 7 ton of meer. En gaat er eens een blok of bak stuk dan zijn die makkelijk te vinden voor redelijke prijzen. De V8 is voordeliger rijden maar duurder in aanschaf en ik vind alle V8 blokken van JLR niet uitblinken in betrouwbaarheid.

De D3 is een prima wagen maar duur qua rijden. Het ding weegt zoveel als mijn boot, het weggedrag is van een boot en het onderstel vraagt veel aandacht.

Belastingvrij kan niet uit, de meerprijs is meestal 10 jaar mrb en het onderhoud is niet te onderschatten. Ben pas nog op jacht geweest naar een goede RRC voor een kennis. Kan je vertellen die zijn zeldzaam, zelfs de dure bij de bekende oldtimer boeren hebben rotte vloeren, binnenschermen, achterkleppen, etc, etc
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
dyngo
Berichten: 411
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 12:44
Locatie: Beutenaken

Re: En nu een.......tsja, in ieder geval een AWD

Berichtdoor dyngo » 24 Okt 2024, 15:37

Alles is relatief en alles is voor iedereen anders.
Ben je niet handig, koop iets nieuws in de garage en betaal de rekeningen.
Het is niet moeilijk (nog altijd niet) iets aardigs te vinden voor normaal geld.

Ik zie nog altijd RRs staan voor normaal geld, maar er is dan altijd achterstallig onderhoud.
Al mijn autos voorzien van nieuwe dorpels, achterklep en nieuwe remleidingen.
De beste RRs kwamen uit bedrijven (Post Luxemburg in geel, Wegenbouw Wallonie in oranje met strepen: 1000-3000 euro).
Dat soort autos willen mensen niet, maar hebben vaak veel binnen gestaan.
Veel 70/80er RRs zijn uit Frankrijk, Spanje en Portugal gekomen: technisch werk maar weinig roest.
Meeste mensen kunnen niet met deze autos overweg (zie je er ooit één op de weg ?), er is dus altijd aanbod.
Zo kocht ik in Enkhuizen een gloednieuw 4,6 blok, voor veel geld uit UK gehaald.
Stond naast een rot LSE projekt dat was opgegeven.
Overal ligt wel wat.

Mijn laatste RR voor twee jaar uit Midwolda gehaald.
Slecht verbouwd maar wel 73er op kenteken en gereviseerde 4,6 op LPG onder de kap
Voor veel minder dan 10.000 een leuk projekt; geen mooie auto.
Kunt er zo mee rijden, geen apk of wegenbelasting.
Niet onvindbaar maar gebrek aan fantasie :mrgreen:

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: En nu een.......tsja, in ieder geval een AWD

Berichtdoor Landmarcs » 24 Okt 2024, 21:43

dyngo schreef:Alles is relatief en alles is voor iedereen anders.
Ben je niet handig, koop iets nieuws in de garage en betaal de rekeningen.
Het is niet moeilijk (nog altijd niet) iets aardigs te vinden voor normaal geld.

....
Overal ligt wel wat.

Mijn laatste RR voor twee jaar uit Midwolda gehaald.
Slecht verbouwd maar wel 73er op kenteken en gereviseerde 4,6 op LPG onder de kap
Voor veel minder dan 10.000 een leuk projekt; geen mooie auto.
Kunt er zo mee rijden, geen apk of wegenbelasting.
Niet onvindbaar maar gebrek aan fantasie

"dyngo", ik snap de overwegingen ... toch denk ik dat jij mij geen leuke, nette, kant-en-klare belastingvrije RR verkoopt voor een onverslaanbaar prijsje.   Daarna heb ik er wellicht nog een nodig, en met wat geluk kan ik dan de uitgespaarde MRB naar een hopelijk betrouwbare RR-specialist brengen.

Even voor het goede begrip, ik vind dan nog steeds een Defender leuker, maar dat is mijn gebrek.   Verder, om mijn plaatje in te kleuren: Ik heb het geluk dat ik een kleine 15 jaar terug een 110 kocht en ik heb het geluk dat ik die auto nog steeds zo kan verkopen dat ik ongeveer geen afschrijving had (niet dat ik dat wil).   Qua kosten heb ik te maken met de triviale kosten die iedereen heeft, dus brandstof, daarnaast een bescheiden bedrag aan onderhoud, verder verzekering (natuurlijk wat meer omdat ik mijn investering graag goed verzeker) en dan de MRB.
Ik gok dat mijn "meerkosten" dwz MRB en duurder verzekeren heel aardig opwegen tegen de lagere kosten die ik tot nu toe (en hopelijk nog lang) aan onderhoud heb (ik sleutel maar marginaal zelf).   Daarnaast heb ik dan als "winst" dat ik in een moderne Defender rijdt (zie mijn gebrek: ik heb nu eenmaal een zwak voor een Defender).

Voor een ander, zoals in dit geval "ruspek", is het plaatje anders.   Hij wil liefst een 15 jaar oude capabele 4x4, niet teveel betalen voor deze occasion en hoopt nog steeds op niet al te hoge onderhoudskosten ... met een beetje geluk heeft ook hij een lage afschrijving en nog lang plezier van zijn aankoop.

Of te wel: ieder heeft zo z'n wensenplaatje, ieder heeft zo z'n "hobby" en z'n handigheden ... bij jou vallen heel veel samen in die fraaie collectie RRC's.   Als ik deze RRC's hier in de straat zou parkeren maak ik geen vrienden, ik woon voor Nederlandse begrippen bovengemiddeld maar plek voor een groot wagenpark heb ik niet - de buren mopperden al - ten onrechte - toen ik indertijd een tijdje een 25+ auto had, en nog meer toen er ook nog een 45 jarige bij kwam.   Of te wel naast wensen, kansen en dromen zijn er soms ook praktische bezwaren die de dromen in de weg staan.

Groeten MarcS

PS   Dankzij jouw aanstekelijke verhalen kijk ik wel met veel meer aandacht en plezier naar die enkele RRC die ik zo nu en dan tegenkom.

Gebruikersavatar
dyngo
Berichten: 411
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 12:44
Locatie: Beutenaken

Re: En nu een.......tsja, in ieder geval een AWD

Berichtdoor dyngo » 24 Okt 2024, 22:05

Rest jou niets dan verhuizen naar Frankrijk ...
Heb ook ooit in West NL gewoond, toen stond mijn spitfire op het JW Brouwersplein naast het concertgebouw in Amsterdam, en nooit problemen. Tijden veranderen.
Vraag me ook af waarom ik in hier woon en niet verder ben doorgereden, maar qua ruimte is het ok hier aan de Gulp (niet het weer).
Zat ook liever in het zuiden, mijn hond ook.
In de Cevennes waar ik net was staat zoveel leeg, zoveel ruimte.
Mijn hond kon vrij door het bos, maakt niemand wat uit. Moet je hier komen, altijd gezeik.

En dan Range Rovers ..
Afschrijving ken ik niet.
Geen van de autos hebben mij zelfs in de verte ooit gekost wat ik er nu voor kan krijgen.
Rijdt voor 50 euro/jr WA verzekering, verder kostenvrij, neem mijn eigen risico.
Was weer een probleemvrije 2 weken Zuid Frankrijk met de uiterst betrouwbare V8
En is er iets, is het nooit onbegrijpelijke electronica. :lol:

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: En nu een.......tsja, in ieder geval een AWD

Berichtdoor Edward » 24 Okt 2024, 23:38

Oh, ik begrijp de passie maar al te goed. Alleen heb ik geen zin meer in sleutelen als het moet maar alleen als ik het wil. Zolang de verzameling de 500 auto's niet overstijgt kan ik ze wel kwijt zonder dat de vrouw over het gebrek aan tuin begint. Binnen hooguit een stuk of 10 maar da's ook al 10 meer dan ik wil. (mocht iemand behoefte hebben aan meer stalling en sleutelplek; de hut staat op Funda)

Tenslotte ben ik al zolang als ik hier op het forum kom met de restauratie van mijn '63 Serie 2....... Maar als je er lolin hebt is er weinig mooiers dan een RRC :D :D

Qua dagelijkse auto heb ik er nooit een geheim van gemaakt dat ik daar voor zo goedkoop mogelijk ga binnen de eisen van wat het ding moet kunnen. :oops:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968


Terug naar “Nieuw op het forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten