Edward schreef:De reden dat ik geen Def of D2 meer rijdt is puur vanwege de euro normering: je komt geen stad meer in en dat vind ik vooral op vakantie irritant, los van groen geneuzel dat ik ook wel graag een zo schoon mogelijke auto rij.
Met het oog daarop: ondernemers mogen straks zakelijk geen diesel (of benzine) meer rijden en dat zou de restwaarde kunnen beïnvloeden. Verder ligt er al een advies om fossiele brandstoffen extra te belasten, etc, etc.
Dus die waardevastheid staat wel erg onder druk denk ik. Blijft koffiedik kijken, ....
Precies ... koffiedik. Stel dat mijn Defender in 2030 een restwaarde nihil heeft dan is mijn afschrijving € 1500 per jaar. Daar kan ik wel mee leven, vooral omdat het koffiedik mij "zegt" dat 't wel mee zal vallen met die restwaarde.
Met Euro 4 kom je vooralsnog ook nog een heel eind. Het centrum van Antwerpen en Brussel zijn vlgs mij nu de grootste knelpunten met Euro 4. Ik ben daar al een eeuwigheid niet meer geweest met de auto (je wilt ook niet zijn met de auto). Als je nu iets koopt is Euro 5 denkelijk het minimale, Euro 6 is dan slimmer. Of je nu al electrisch moet kopen hangt sterk af van het onbekende toekomst-sommetje.
Groeten MarcS