En nu een.......tsja, in ieder geval een AWD

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Landmarcs

Re: En nu een.......tsja, in ieder geval een AWD

Berichtdoor Landmarcs » 20 Mar 2023, 11:37

Edward schreef:De reden dat ik geen Def of D2 meer rijdt is puur vanwege de euro normering: je komt geen stad meer in en dat vind ik vooral op vakantie irritant, los van groen geneuzel dat ik ook wel graag een zo schoon mogelijke auto rij.

Met het oog daarop: ondernemers mogen straks zakelijk geen diesel (of benzine) meer rijden en dat zou de restwaarde kunnen beïnvloeden. Verder ligt er al een advies om fossiele brandstoffen extra te belasten, etc, etc.

Dus die waardevastheid staat wel erg onder druk denk ik. Blijft koffiedik kijken, ....

Precies ... koffiedik.   Stel dat mijn Defender in 2030 een restwaarde nihil heeft dan is mijn afschrijving € 1500 per jaar.   Daar kan ik wel mee leven, vooral omdat het koffiedik mij "zegt" dat 't wel mee zal vallen met die restwaarde.
Met Euro 4 kom je vooralsnog ook nog een heel eind. Het centrum van Antwerpen en Brussel zijn vlgs mij nu de grootste knelpunten met Euro 4. Ik ben daar al een eeuwigheid niet meer geweest met de auto (je wilt ook niet zijn met de auto).   Als je nu iets koopt is Euro 5 denkelijk het minimale, Euro 6 is dan slimmer.   Of je nu al electrisch moet kopen hangt sterk af van het onbekende toekomst-sommetje.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 20 Mar 2023, 14:54

Elektrisch heb ik serieus naar gekeken maar er is gewoonweg niks. Als je alleen je eigen reet wilt vervoeren is er genoeg met ook wel een redelijke actieradius. Maar dat doe ik met een tweewieler wel.... Binnen de "pijngrens" van wat een auto van mij mag kosten is er helemaal niks.

Heb genoeg relaties die elektrisch rijden en die zijn eigenlijk allemaal wel jaloers op de achteloosheid waarmee wij rijden. Tanken en 1200 km lang geen gedoe. Of het nou koud, warm, nat of droog is.

Met de zaak zal ik er nog vroeg genoeg aan moeten geloven en ik vind het prima rijden maar zolang ik die bedragen niet op tafel hoef te leggen laat ik het. Nu een busje want als ze die verbieden is ie met 2 dagen werk ineens een camper. :lol: :lol:

Nu de Serie nog af zien te krijgen. :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Mar 2023, 17:55

Edward schreef:Elektrisch heb ik serieus naar gekeken maar er is gewoonweg niks. Als je alleen je eigen reet wilt vervoeren is er genoeg met ook wel een redelijke actieradius. Maar dat doe ik met een tweewieler wel.... Binnen de "pijngrens" van wat een auto van mij mag kosten is er helemaal niks.

Heb genoeg relaties die elektrisch rijden en die zijn eigenlijk allemaal wel jaloers op de achteloosheid waarmee wij rijden. Tanken en 1200 km lang geen gedoe. Of het nou koud, warm, nat of droog is.

Met de zaak zal ik er nog vroeg genoeg aan moeten geloven en ik vind het prima rijden maar zolang ik die bedragen niet op tafel hoef te leggen laat ik het. Nu een busje want als ze die verbieden is ie met 2 dagen werk ineens een camper.

Misschien woon ik in de verkeerde buurt, wat ik hier in de buurt zie rondrijden: Tesla, Audi, Volvo, Tesla, Audi, Kia, Tesla.
Loodzwaar en dat om de duurbetaalde chauffeur+aktetas 's ochtends van A naar B te vervoeren, en eind van de dag weer terug.   Nog geen 5% nuttige lading en 95% ballast die heen en weer rijdt.   Aan het eind van de rit, of dus eigenlijk veel eerder, nog ruim voordat de milieu-terugverdientijd verstreken is, worden deze loodzware accupakken ingeruild tegen een nieuwere versie met nog meer pk's.
Slechts een enkeling rijdt in een klein e-ding.

Op deze manier groeit de e-auto z'n eigen ondergang tegemoet ... kijk maar eens hoe het het Reuzehert verging.

Ik denk dat er tzt, als we tijdig doorkrijgen dat het niet gaat om maximaliseren < het politiek correcte "straks rijden we allemaal elektrisch" > maar dat het draait om optimaliseren < voor sommige zaken is elektrisch handig, voor andere niet, en voor veel verplaatsingen is het OV zo gek nog niet >, dat dan wellicht waterstof interessant is, of anders synthetische waterstof-koolstof brandstoffen.   Die 1200 km autonomie en het binnen een kwartier getankt hebben is niet makkelijk te evenaren.

Groeten MarcS

ruspek

Berichtdoor ruspek » 21 Okt 2024, 19:46

Ik schop hem toch weer omhoog na een jaar niks van me te hebben laten horen. (sorry daarvoor)

Ten eerste zonde dat dit forum einde van het jaar ophoudt te bestaan.

Dan nu mijn zoektocht naar een 4x4.......

een echte 4x4 is in mijn ogen een discovery, defender, landcruiser of patrol.
allemaal redelijk zwaar dus torenhoge MRB.
grijs kenteken kan natuurlijk al heel wat leed verzachten.

Ik zie maar weinig disco's rijden, wel veel Freelanders 1. was ook een van de best verkochte suv's toendertijd.
Maar hoe zijn die kwalitatief?
ik heb al wel gelezen dat de visco koppeling een zwakker punt is. Maar verder?
Op Gaspedaal kom je ook redelijk wat RangeRovers Sport tegen, tegen absurd lage prijzen soms. Is dat omdat ze domweg te duur zijn om te rijden, kwaliteit te slecht of?

Vraag is dus eigenlijk: wat is er mis met de oudere RR Sport modellen, en de oudere discovery's?
Hoe zijn de Freelanders 1?

Ik zoek dus iets tot t/m 2009 ivm yougtimer regeling en grijs kenteken
Groeten Ruben

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Okt 2024, 20:42

Ruben, ik denk dat je met je wensenplaatje een nette niet te dure Disco II zoekt.

En als het kleiner mag, en goedkoper moet ... blijf ik bij mijn Dacia Duster 4x4 advies.
Pas nog met zo'n Duster (mee)gereden en dat is gewoon een hele "keurige" auto, geen fratsen of pretenties maar wel heel adequaat, en vooral heel veel waar voor je geld.

Groeten MarcS

ruspek

Berichtdoor ruspek » 21 Okt 2024, 20:49

Marc,

dank voor je reactie en advies.

Maar tsja...... een Duster..................................
Is natuurlijk niet een 4x4 zoals een 4x4 ewruit hoort te zien ;-) Dat ze in terrein goed mee kunnen komen klopt helemaal.
Mijn schoonouders hebben ook een Duster maar dan een fwd van 1e serie. Armoe troef. Zit je niet lekker in, rijdt voor geen meter vind ik.

De Disco is natuurlijk iconisch. Zit er nog veel verschil in de serie 2 of 3 in kwaliteit?
EN nog steeds de vraag: hoe is de FL 1?
Groeten Ruben

Edward

Berichtdoor Edward » 22 Okt 2024, 11:48

Grote auto's zijn 2e hands gewoon relatief weinig waard omdat de gewone man er schrik van heeft.

Vroegah kocht ik al een Range Rovert P38 voor een emmer snot en twee knikkers. Want met al die elektronica was het de slechtste auto ooit. Alleen heb ik er redelijk probleemloos mee gereden. Tot ie omviel dan....

Maar zelfs toen met een afschrijving van goed naar total-loss was ie achteraf niet duur.

Maar de mrb is iets waar je gewoon niet omheen kunt. En bij een RR Sport is de prijs van het onderhoud en de kans op calamiteiten gewoon een drempel. Bij de 405 RR van een maat kost een beurt gewoon altijd 2K want er is altijd wel wat. Veel mensen hebben daar geen zin en dus kost een Cayenne, Range Rover of BMW 7 serie nie echt veel in aanschaf. Dat maken ze daarna meer dan goed.

Een D2 is beter dan een F1 in mijn optiek al hangt het bij beiden af van het onderhoud. Beide vind je niet veel meer met een redelijke km stand en daarmee neemt het onderhoudt rap toe.

Zelf rijden wij nu sinds een half jaar oid een enorme stroomboot. Een Audi E-tron. Zelfde verhaal; 2e hand kost die fractie van een nieuwe, de eerste eigenaar (leasemaatschappij) heeft 70% vd waarde afgeschreven.......

Voor ons kwam ie daarmee binnen de pijngrens van wat een auto mag kosten. Mag slechts 1800 kg trekken dus da's nie best maar in de prijsklasse de max van wat er is. Dat we nu om de 300km 20 min koffie moeten doen is voor mij niet erg, da deed ik toch al. We laden meestal bij Tesla en laat die nou bijna altijd bij een vd Valk zitten.....

Qua rijden is deze een stuk voordeliger dan mijn Disco of VW bus was al gaat volgend jaar de mrb er wel inhakken want het ding weegt 2450kg. Ben benieuwd welk tarief ze er aan gaan hangen......
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Okt 2024, 17:07

Edward schreef:.... al gaat volgend jaar de mrb er wel inhakken want het ding weegt 2450kg. Ben benieuwd welk tarief ze er aan gaan hangen......

Ik ben ook (nog) hel benieuwd hoe al die 2ton-plus accu-bakken het doen als het eens een keertje (zouden we dat nog meemaken) ineens ijzelt of anderszins glad wordt.   Met de veelal enorm brede banden en een zwaartepunt op slechts weinig boven het asfalt krijg je zo'n accu-bak met onaangename G-krachten door de bocht -- dat dan wel ten koste van heel wat fijnstof (nl asfalt en banden-stof). Dat lage zwaartepunt helpt je niet als het ineens glad is, dan wil die accu-bak gewoon rechtuit, daar helpen de beste winterbanden misschien een beetje aan (die winterbanden wil je juist niet te breed om nog grip te houden).

Misschien is het maar goed dat we geen serieuze winters meer hebben.

Groeten MarcS

PS   Terug bij het oorspronkelijke topic: Ik denk dat een LandRover Discovery II - dus tot 2004 - het beste past bij het eisenpakket. De jongste Freelander I is maar weinig jonger, en heel veel minder auto.   Is dat niks dan is een nieuwere Dacia Duster een beste keus (hoewel ik bij het in- en uitstappen steeds mijn hoofd aan de A-stijl stootte).

dyngo

Berichtdoor dyngo » 22 Okt 2024, 22:01

Zou zelf een +40 jaar oude Defender of Range Rover nemen.
Valt in oldtimer categorie, dus geen ge-emmer met MRB en straatbelasting.
Voor mij dus de +50 jaar Range Rover(s) op LPG, dan zelfs geen APK meer nodig.
Heerlijk overheidsvrij (zolang het duurt natuurlijk)

Range Rover is het fameuze chassis waar 15 jaar later een serie carosserie opgebouwd is = Defender.
Een solide basis waar alles op past wat ook in een Defender past (V8, 300 TDI, etc)
Bij mij een 4,6 op LPG met eindelijk een axiradius van +800 km
Daarmee rijdt ik heel goedkoop heel ver.
Kortom, een aanrader :D

Edward

Berichtdoor Edward » 22 Okt 2024, 23:10

dyngo schreef:Zou zelf een +40 jaar oude Defender of Range Rover nemen.
Valt in oldtimer categorie, dus geen ge-emmer met MRB en straatbelasting.
Voor mij dus de +50 jaar Range Rover(s) op LPG, dan zelfs geen APK meer nodig.
Heerlijk overheidsvrij (zolang het duurt natuurlijk)

Range Rover is het fameuze chassis waar 15 jaar later een serie carosserie opgebouwd is = Defender.
Een solide basis waar alles op past wat ook in een Defender past (V8, 300 TDI, etc)
Bij mij een 4,6 op LPG met eindelijk een axiradius van +800 km
Daarmee rijdt ik heel goedkoop heel ver.
Kortom, een aanrader :D

Qua comfort en vooral veiligheid is dat natuurlijk compleet niet vergelijkbaar. En als je de boel gewoon een beetje netjes in orde wilt houden en niet alle dagen zelf wilt sleutelen ken ik niemand die voordeliger rijdt met een oldtimer.

Leuker wellicht als je ervan houd maar goedkoper is gewoon jezelf voor de gek houden. Persoonlijk hecht ik erg aan comfort en dat is dan ook de reden dat ik een ev rij.....

Bovendien is de stroomboot dermate veel voordeliger in brandstof dat die mrb en tegenop weegt. Zelfs in vergelijk met de grijs kenteken bus is de ev goedkoper. Tel daarbij dat onderhoud ook wezenlijk goedkoper is en er behalve passie geen reden te bedenken om in een 40 jaar oude wagen te rijden.....
Edward van Vugt

Terug naar “Nieuw op het forum”