Besmet door en altijd verslaafd geweest aan LR

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
MichaelLager
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 Feb 2023, 21:06

Besmet door en altijd verslaafd geweest aan LR

Berichtdoor MichaelLager » 04 Feb 2023, 22:05

Hoi allemaal,

Even in het kort;
Besmet door William Lagerberg (mijn vader) en vanaf kleins af aan de LR's (vooraf Defender) prachtige auto's gevonden.

Onze groene 110 uit 1999 (TD5) is 7(!!) jaar geleden stil komen te staan door een lekke koppakking vanwege nalatig onderhoud. Sindsdien niet meer naar omgekeken en heeft enigszins zielig op een grasveld gestaan. Tot +/- 4 weken geleden, wanneer ik had besloten - met goedkeuring van vaders - hem te adopteren en een nieuw leven in te blazen.

Ondertussen de 10p motor uitgebouwd en een 15p uit een Discovery 2 er in gehangen met de nodige uitdagingen. Loop nu vast op het ECU en programmeer gedeelte en hoop hier wat meer informatie te kunnen winnen.

Voor de wat door gewinterde LRCH leden; ik heb als kind van 7/8/9 jaar oud een wintertocht naar Noorwegen meegemaakt met deze club of in ieder geval een groep mensen hier vandaan. Op de boot overnachten en over een bevroren meer rijden zijn enkel herinneringen welke ik mijzelf nog zo voor de dag kan toveren. Wie was er bij?

Gr, Michael Lagerberg

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Besmet door en altijd verslaafd geweest aan LR

Berichtdoor Landmarcs » 05 Feb 2023, 14:28

Dag Michael,

Welkom (terug) !
't Is natuurlijk zonde om een Defender jarenlang in het gras te parkeren (het is ook nog eens slecht voor het gras).
Goed dat je de Td5 weer tot leven wilt brengen.

Alleen vraag ik me af: Was een nieuwe koppakking voor de oude 10P geen optie ?
Aan de andere kant:
Een 1999 Td5 heeft nog de oude ECU, wil je 'm nog eens tunen, of verder andere kunstjes leren dan is 'n nieuwe ECU handiger.
O ja zorg wel voor een goede documentatie van de herkomst van het nieuwe blok.   Je weet maar nooit waar dat goed voor kan zijn, dwz je weet het zodra je een overijverige controleur tegenkomt.

Groeten MarcS

PS   Wellicht heb je een plaatje van de groene 110 in het groene gras ?

MichaelLager
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 Feb 2023, 21:06

Re: Besmet door en altijd verslaafd geweest aan LR

Berichtdoor MichaelLager » 05 Feb 2023, 23:23

10p blok zat helemaal vast gerot.. alleen met volledige revisie had dat naar ons idee nog opgelost kunnen worden. Gebruikte 15p motor is dan voordeliger al begin ik mijzelf dat op dit moment wel af te vragen. Door alle nalatige onderhoud kom je zoveeeeel dingen tegen welke aandacht cq vervanging nodig hebben.

Qua ECU en tunen ben ik echt een leek. Geen idee wat er allemaal kan en mogelijk is.. voor nu wil ik in eerste instantie dat de 110 gaat lopen zodat ik de bij een specialist op locatie de juiste configuratie kan laten programmeren. Ik heb morgen contact met Bas (Bas4Cars) welke mij hopelijk met het e.e.a. kan helpen. Hoop goeie verhalen over gelezen en gehoord.

Ik heb helaas geen foto's van de groene 110 in het groene gras, maar wel één toen hij klaar stond om naar de garage van een vriend te worden gesleept en nog een x aantal andere. De hele operatie/reanimatie vindt bij hem thuis (in de buurt) plaats. Zonder hem en zijn garage had dit ook absoluut niet mogelijk geweest... Hierbij (mocht je het lezen Robin) mijn dank is heel groot!!

vlak voor vertrek naar de garage
Afbeelding

aankomst bij garage
Afbeelding

hier kan men zien hoe verrot sommige dingen zijn of waren..
Afbeelding

achterdeur viel er nog net niet vanaf deze vervangen
Afbeelding

10p links, 15p rechts
Afbeelding

op de brug met plaatsen 15p motor
Afbeelding

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Besmet door en altijd verslaafd geweest aan LR

Berichtdoor Edward » 05 Feb 2023, 23:44

Er zijn er hier vast die er meer van weten dan ik, ik heb maar twee keer oid een Td5 ergens in gehangen. Maar waarom tunen als het ding niet eens start?

Mijn ervaring is dat als de krukassensor aan de ecu hangt en de rest aangesloten is het ding start. Injectoren kunnen ingelezen worden in de ecu maar zonder dat loopt ie iig wel.

Tunen is voor later......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Besmet door en altijd verslaafd geweest aan LR

Berichtdoor Landmarcs » 06 Feb 2023, 09:33

MichaelLager schreef:10p blok zat helemaal vast gerot.. alleen met volledige revisie had dat naar ons idee nog opgelost kunnen worden.

Tja, een geval van jammer dus, vooral jammer dat er 7 jaar geleden te weinig aan conservering is gedaan.

Overigens kan ik me best voorstellen dat er aan een 1999 Td5 nog meer te doen valt, 7 jaar stilstand doet weinig goed.
Ik heb mijn oude trouwe blauwe ruim 10 jaar gehad, een 1999er Td5, en aan het eind van die 10 jaar zag ik al een en ander dat "aandacht" nodig had.   Ik denk dat ie die aandacht - nadat ie op z'n gepoetste kant geland was - van z'n nieuwe eigenaar heeft gekregen .... hij rijdt nog steeds rond.   Vanwege de onfortuinlijke landing, en vooral vanwege de berger die de motor zonder voorzorgen startte, kreeg mijn oude trouwe blauwe overigens ook een ruilmotor.

Groeten MarcS

pascal110
Berichten: 406
Lid geworden op: 20 Jun 2019, 22:44

Re: Besmet door en altijd verslaafd geweest aan LR

Berichtdoor pascal110 » 07 Feb 2023, 09:21

10 naar 15 kun je gewoon doen, start gewoon, in nood loop.
bij bas zit je goed hij weet heeeel veel en nog meer. dus daar ok.
oude comp moet je even de nr van verstuivers geven. met bijv nanocom.
heb er een in buurt roermond, leen hem niet uit maar kan je wwel komen helpen.
bij rdw herkomst en motor wissel laten inschrijven.
is het een disco motor tov defender, ik dacht aansluiting stuurpomp is anders, oude omzetten dan.

MichaelLager
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 Feb 2023, 21:06

Re: Besmet door en altijd verslaafd geweest aan LR

Berichtdoor MichaelLager » 13 Mar 2023, 20:19

@Edward
Ik wil hem ook niet tunen. Bedoelde dit meer in de vorm van; aanpassen naar de 15p c.q. inleren injectoren.
15p er in hangen en alles goed aansluiten is inderdaad voldoende. De motor starte eigenlijk vrij snel na controle van wat aansluitingen...

@MarcS
Het is zeker jammer, maar mijn vader (van wie de 110 was) had hier door omstandigheden simpelweg niet de tijd voor. Ik ben als een kind zo blij dat hij nu weer rijdt, gekeurd is en voor de deur staat. Niets is mooier dan naar buiten kijken en hem zien schitteren :)

@pascal110
Yes, bij Bas zit ik goed dat heb ik inmiddels uit zoveel hoeken en gaten gehoord. Ik heb 7 april een afspraak staan om de MSB te laten herprogrammeren. Heb de injector-codes overgenomen uit de 15p :)
Het RDW gebeuren heb ik laten zitten, met als reden het maakt qua regelgeving niet uit of het een EUR2 of EUR3 motor is. Uitstoot is bij een meting nu minder dan wat hij op papier zou geven, dus ik vind het prima. Keuring zelf bij de APK ging vlekkeloos. 15 minuten stond ik weer buiten!

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Besmet door en altijd verslaafd geweest aan LR

Berichtdoor Landmarcs » 13 Mar 2023, 20:46

MichaelLager schreef:Het RDW gebeuren heb ik laten zitten, met als reden het maakt qua regelgeving niet uit of het een EUR2 of EUR3 motor is.

Als je er maar voor zorgt dat de herkomst van het nieuwe motorblok goed gedocumenteerd is.
Waarschijnlijk heb je de documentatie nooit nodig, maar ... als er vragen komen wil je niet met lege handen staan.

Groeten MarcS

MichaelLager
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 Feb 2023, 21:06

Re: Besmet door en altijd verslaafd geweest aan LR

Berichtdoor MichaelLager » 13 Mar 2023, 20:51

Inmiddels weken later, de 110 rijdt weer en het is zoals vanouds GE-WEL-DIG. Helaas ging het niet zonder slag of stoot (zoals het hoort) …

Na de eerste start, wat in eerste instantie niet lukte door een slechte krukas sensor, liep de motor eigenlijk als een zonnetje. Ontzettend stabiel met het bijkomende prachtige TD5 geluid.

Kennis van mij welke vroeger bij Carglass heeft gewerkt, had voor de Apk-keuring nog de voorruit geplaatst met een nieuw rubber. Dat was namelijk iets wat ik met geen mogelijkheid voor elkaar kreeg en wel een soort van nodig is om door de keuring te komen.

Enkele dagen gingen voorbij waarbij een zoemend geluid van de brandstofpomp op kwam. Dit geluid werd steeds harder waarna de tank leger werd. Logisch want functioneert dan natuurlijk als een klankkast. Motor ging samenhangend met dit geluid ook schommelen in toerental. Heel vreemd en kon niet plaatsen waar dit de oorzaak van zou kunnen zijn.

Op advies van Bas (Bas4Cars), waar ik het geluid naar toe had gestuurd, heb ik toen besloten om de brandplaatjes en O-ringen van de injectoren/verstuivers te vervangen.

Alles ging eigenlijk voorspoedig. Na montage, brandstofsysteem laten pompen (3x auto op contact, pomp laten draaien) maar de motor wilde niet draaien. De bekende blead-purge (5x gaspedaal op contact) een paar keer herhaalt, motor ging draaien, maar echt ongelofelijk beroerd en met veel witte rook. Uit eindelijk stolde hij en zat er geen leven meer in. De volgende dag nogmaals geprobeerd te starten, waarbij het vliegwiel uiteindelijk niet eens rond wilde gaan en ik overmoedig de startmotor had gesloopt door te lang door te starten.

De 110 een week later op een brug gezet, injectoren eruit gehaald en toen werd al heel snel duidelijk wat er was gebeurd. Bij het wisselen van de brandplaatjes en O-ringen, heb ik naar alle waarschijnlijkheid één injector niet goed vastgezet waardoor een brandplaatje de cilinder niet goed had afgedicht. Tijdens het pompen en het ontluchtingsproces, was alle diesel direct de cilinder ingelopen, zoveel zelfs dat het langs de cilinder het blok in was gegaan en visa versa terug was geduwd in de andere cilinders.

De niet goed afdichtende koperen brandplaat.. Je ziet, als je goed kijkt waar de injector niet goed heeft 'aangedrukt'.
Afbeelding

Met de injectoren eruit en het ronddraaien van de krukas, spoot de diesel uit willekeurige cilinders, het bleef eruit komen. Ik heb met een dunne siliconen slang alle cilinders leeggezogen (+/- 1 liter) en het blok afgetapt waarbij ongeveer 17 liter (!!) diesel gemengd met olie uitkwam. Ik schrok me dood en had het op dit punt eigenlijk al een soort van opgegeven.

Vervolgens het blok rustig leeg laten lopen, alles weer gemonteerd (met nieuwe brandplaatjes en O-ringen), olie in het blok gedaan en de accu laten laden. De volgende dag wederom geprobeerd te starten en na veel horten en stoten kwam er weer leve in de brouwerij. De eerste 3 dagen met heel, maar dan echt heel witte rook. Het volledige uitlaat traject zat werkelijk vol met diesel, alles was zeiknat.

Voor de zekerheid heb ik daarna nogmaals de olie en het filter vervangen zodat alle diesel er nagenoeg uit zou zijn. Voor die laatste wissel, rook de olie namelijk ontzettend naar Diesel wat zoals jullie begrijpen absoluut niet de bedoeling is.

Kortom. Het was even spannend, maar het blok zelf is denk ik wel volledig schoon aan de binnenkant... De olie is na enkele honderden kilometers op de peilstok nog steeds brandschoon en blank. Zoiets had bij geen enkele andere auto moeten gebeuren, want dan was het naar mijn idee einde verhaal geweest.

Na dit alles bleef overigens het zoemende geluid aanhouden. Geloof mij, frustrerender dan dat, wordt het op zo een moment niet. Wij dachten vervolgens; de brandstofpomp. Maar ok na deze te hebben vervangen was het geluid nog niet weg. Heel eerlijk was ik ten einde raad en ben ik voor de duizendste keer nog eens gaan zoeken op diverse forums. Toen las ik op een Engels forum een bericht, waar iemand opperde; vervang altijd het wanneer het brandstofsysteem kuren vertoont, het filter. Ik zonder nadenken direct een nieuw filter gehaald, vervangen en het geluid was weg.

Alles is dus een soort van, voor niets geweest. Althans voor niets, het had niet gehoeven. Ben er wel heel veel wijzer van geworden.

Nu zag ik dat de ‘tensioner’ pulley bij stationair lopen wiebelt/danst en ga morgenavond samen met de ‘idle’ pulley vervangen. Ik neem dan ook gelijk de versnellingsbak olie mee, want deze zal er ook al ruim 10 jaar of meer in zitten.

Wordt vervolgd.

Groet,
Michael

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Besmet door en altijd verslaafd geweest aan LR

Berichtdoor Landmarcs » 14 Mar 2023, 10:57

MichaelLager schreef:....

Met de injectoren eruit en het ronddraaien van de krukas, spoot de diesel uit willekeurige cilinders, het bleef eruit komen. Ik heb met een dunne siliconen slang alle cilinders leeggezogen (+/- 1 liter) en het blok afgetapt waarbij ongeveer 17 liter (!!) diesel gemengd met olie uitkwam. Ik schrok me dood en had het op dit punt eigenlijk al een soort van opgegeven.

....

Kortom. Het was even spannend, maar het blok zelf is denk ik wel volledig schoon aan de binnenkant... De olie is na enkele honderden kilometers op de peilstok nog steeds brandschoon en blank.

Hmmm ... dat was dus bijna ipv waterslag een gevalletje van dieselslag.

Vlgs een tamelijk betrouwbare opgave gaat er ruim 8 liter motorolie in de Td5, als je 17 liter kan aftappen dan was er ruim 8 liter onder normale omstandigheden lege carter-ruimte gevuld met een 1:1 diesel-olie-mengsel.
Je mag blij zijn dat de startmotor het opgaf.

Verder moet je hopen dat het diesel-olie-mengsel nog voldoende smerende werking had en de verschillende lagers bij de start-pogingen geen schade hebben opgelopen.   Dat het blok van binnen keurig schoon was is natuurlijk mooi, maar ook niet vreemd: je hebt het gewassen met 50% diesel.
Gelukkig is een Td5 tamelijk bomb-proof.   Als zich vroeger of later toch lagerschade aandient dan weet je hoe het komt - wen maar goed aan het mooie Td5 geluid, dan hoor je het aankomen.
Als het dan toch mis gaat dan is het een gevalletje: "Dit motorgeluid, da's niet zo mooi, dit klopt (niet)".

Groeten MarcS


Terug naar “Nieuw op het forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten