Hi all,
Sinds 11 november ‘22ben ik bezig om een brandstofdruk probleem op te lossen van mijn Freelander eD4.Ik vertel even het hele verhaal want ik vermoed dat dit verhaal wellicht van nut kan zijn. 11 november, starten, lopen en naar de tandarts. Drie kilometer gereden en engine faillure. Heel gek als je dat niet eerder meegemaakt hebt. Motor valt stil en dus de berm in. Opnieuw gestart en ja hoor, lopen. Echter van korte duur, bij gasgeven gaat hetverder met horten en stoten en opnieuw engine faillure. Ok stilzetten in de berm en anwb bellen. ANWB stelt commonrall drukprobleem vast en eventueel kapotte brandstofopvoerpomp. Ook brandstoffilter zou het probleem kunnen zijn. In de garage is brandstofopvoerpomp vervangen. Even later ook het relais. Ontluchten en ook nog even roeten en klaar. Zou je denken. Na 80 km probleemloos rijden en inmiddels cruisen op de A1 op de linkerbaan met 120km p/u valt de motor stil. Dat is altijd even schrikken. Van de weg gehaald en terug naar de garage. Commonraildruk wederom niet in in orde. Verstuivers? Nooit startproblemen en dergelijke gehad maar ok, ik ben geen specialist. Druksensor? Hogedrukpomp? De garage komt er niet uit. Verstuivers op de test bank en ja hoor drie van de vier moeten vervangen worden. Helaas dat lost het probleem niet op. Dan maar de hogedrukpomp vervangen. Kostbaar maar wat moet dat moet. Ok We zijn geholpen. Denk je? Niet dus. Vanaf de garage naar huis en geen probleem gelukkig! Uitzetten en oh nog even boodschappen doen. Ja hoor hij start slecht, wat nu? Laatste verstuiver ook maar vervangen dan( rondom de verstuiver lag brandstof… heel vreemd. Nou ja Iig vier nieuwe verstuivers. Moet goed gaan, geeft ook geen storing meer aan. Start wederom matig maar er is zoveel mee gedaan zonder te rijden dus accu kan ook wat te lijden gehad hebben. We gaan het zien… volgende dag even gas geven, en je raadt het vast reduced engine performance…. Terug naar de garage.. Commonrail druk laag…. Eigenlijk valt er niks meer te vervangen… wat nu? De rail zelf vervangen? Hoor graag wat jullie ervan vinden. Groet Peter
Commonrail drukprobleem
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Commonrail drukprobleem
Tja, een antwoord heb ik ook niet (de suggestie dat de Freelander niet van de tandarts houdt is wat flauw).
Is er hier niemand die een suggestie heeft ?
Groeten MarcS
PS Ik checkede even, 't is wel z'n eerste vraag maar de vraagsteller is niet zo'n eendagsvlieg die eenmalig een vraag stelt en daarna gevlogen is.
Is er hier niemand die een suggestie heeft ?
Groeten MarcS
PS Ik checkede even, 't is wel z'n eerste vraag maar de vraagsteller is niet zo'n eendagsvlieg die eenmalig een vraag stelt en daarna gevlogen is.
Re: Commonrail drukprobleem
Als er een fout is die na afzetten en weer starten weg is dan is dat vaak een sensor, bekabeling of ecu probleem. Gewoon maar hardware gaan vervangen is dan vaak de methode van de monteur maar dat lost meestal alleen het cash flow probleem van de garage op. Natuurlijk komt het voor dat per ongeluk een kapot onderdeel vervangen wordt en de boel weer werkt maar net zo vaak niet. (en zelden kan men vertellen wat nou écht de oorzaak was en dus heeft men ook niks bijgeleerd)
Mij lijkt dat een goede rit met een goede datalogger aan kan wijzen wanneer die druk niet goed is en dat dan vandaar uit te zoeken is waarom niet. Maar het klinkt mij als een sensor fout.....
Mij lijkt dat een goede rit met een goede datalogger aan kan wijzen wanneer die druk niet goed is en dat dan vandaar uit te zoeken is waarom niet. Maar het klinkt mij als een sensor fout.....
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Commonrail drukprobleem
Idd,of de bekabeling zit te etteren
Re: Commonrail drukprobleem
vuil in de tank? Brandstoffilters schoon?
Ik lees complexe zaken, maar kost niet veel moeite en tijd om soms eenvoudig te beginnen..
Ik lees complexe zaken, maar kost niet veel moeite en tijd om soms eenvoudig te beginnen..
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)
Re: Commonrail drukprobleem
hier is een foutje gemaakt want dit hoort onder techniek.
en als ik monteur en of garage was zou ik me heel diep schamen dat ik niet de kennis heb gehad om dit goed op te lossen en al zeker dat ik dan de klant laat opkomen voor ongemak, ellende en kosten, vindt dit wel erg. helaas hoor je dit vaak en is er niet veel aan te doen.
en als ik monteur en of garage was zou ik me heel diep schamen dat ik niet de kennis heb gehad om dit goed op te lossen en al zeker dat ik dan de klant laat opkomen voor ongemak, ellende en kosten, vindt dit wel erg. helaas hoor je dit vaak en is er niet veel aan te doen.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Commonrail drukprobleem
paul k schreef:vuil in de tank? Brandstoffilters schoon?
Ik lees complexe zaken, maar kost niet veel moeite en tijd om soms eenvoudig te beginnen..
Soms is het eenvoudigste te moeilijk om als eerste aan te denken
Intermitterend uitvallen en een brandstof(druk)probleem is niet zelden een eenvoudig aanvoer-probleem.
Zoals Edward al schreef: Het is een heel goede cash-flow generator als je dan aan het eind begint, of zoals hier midden-in met de brandstofpomp, en daarna de verstuivers - dus het eind.
Een probleem met de electrickery of een sensor kan natuurlijk ook, is ook lastig, maar qua cash-flow voor de klant een stuk vriendelijker.
Dat de ANWB een common-rail druk-probleem constateerde maakt het voor de garagist misschien makkelijker om direct daar te beginnen, een reden om de eenvoudigste potentiële oorzaken over te slaan is het evenwel niet.
Groeten MarcS
Terug naar “Nieuw op het forum”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten