Commonrail drukprobleem

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Dexter1508
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 Dec 2022, 07:49

Commonrail drukprobleem

Berichtdoor Dexter1508 » 04 Feb 2023, 09:57

Hi all,
Sinds 11 november ‘22ben ik bezig om een brandstofdruk probleem op te lossen van mijn Freelander eD4.Ik vertel even het hele verhaal want ik vermoed dat dit verhaal wellicht van nut kan zijn. 11 november, starten, lopen en naar de tandarts. Drie kilometer gereden en engine faillure. Heel gek als je dat niet eerder meegemaakt hebt. Motor valt stil en dus de berm in. Opnieuw gestart en ja hoor, lopen. Echter van korte duur, bij gasgeven gaat hetverder met horten en stoten en opnieuw engine faillure. Ok stilzetten in de berm en anwb bellen. ANWB stelt commonrall drukprobleem vast en eventueel kapotte brandstofopvoerpomp. Ook brandstoffilter zou het probleem kunnen zijn. In de garage is brandstofopvoerpomp vervangen. Even later ook het relais. Ontluchten en ook nog even roeten en klaar. Zou je denken. Na 80 km probleemloos rijden en inmiddels cruisen op de A1 op de linkerbaan met 120km p/u valt de motor stil. Dat is altijd even schrikken. Van de weg gehaald en terug naar de garage. Commonraildruk wederom niet in in orde. Verstuivers? Nooit startproblemen en dergelijke gehad maar ok, ik ben geen specialist. Druksensor? Hogedrukpomp? De garage komt er niet uit. Verstuivers op de test bank en ja hoor drie van de vier moeten vervangen worden. Helaas dat lost het probleem niet op. Dan maar de hogedrukpomp vervangen. Kostbaar maar wat moet dat moet. Ok We zijn geholpen. Denk je? Niet dus. Vanaf de garage naar huis en geen probleem gelukkig! Uitzetten en oh nog even boodschappen doen. Ja hoor hij start slecht, wat nu? Laatste verstuiver ook maar vervangen dan( rondom de verstuiver lag brandstof… heel vreemd. Nou ja Iig vier nieuwe verstuivers. Moet goed gaan, geeft ook geen storing meer aan. Start wederom matig maar er is zoveel mee gedaan zonder te rijden dus accu kan ook wat te lijden gehad hebben. We gaan het zien… volgende dag even gas geven, en je raadt het vast reduced engine performance…. Terug naar de garage.. Commonrail druk laag…. Eigenlijk valt er niks meer te vervangen… wat nu? De rail zelf vervangen? Hoor graag wat jullie ervan vinden. Groet Peter

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Commonrail drukprobleem

Berichtdoor Landmarcs » 13 Feb 2023, 12:54

Tja, een antwoord heb ik ook niet  (de suggestie dat de Freelander niet van de tandarts houdt is wat flauw).

Is er hier niemand die een suggestie heeft ?

Groeten MarcS

PS  Ik checkede even, 't is wel z'n eerste vraag maar de vraagsteller is niet zo'n eendagsvlieg die eenmalig een vraag stelt en daarna gevlogen is.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Commonrail drukprobleem

Berichtdoor Edward » 13 Feb 2023, 13:30

Als er een fout is die na afzetten en weer starten weg is dan is dat vaak een sensor, bekabeling of ecu probleem. Gewoon maar hardware gaan vervangen is dan vaak de methode van de monteur maar dat lost meestal alleen het cash flow probleem van de garage op. Natuurlijk komt het voor dat per ongeluk een kapot onderdeel vervangen wordt en de boel weer werkt maar net zo vaak niet. (en zelden kan men vertellen wat nou écht de oorzaak was en dus heeft men ook niks bijgeleerd)

Mij lijkt dat een goede rit met een goede datalogger aan kan wijzen wanneer die druk niet goed is en dat dan vandaar uit te zoeken is waarom niet. Maar het klinkt mij als een sensor fout.....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

OttoVink
Berichten: 425
Lid geworden op: 09 Aug 2018, 19:21

Re: Commonrail drukprobleem

Berichtdoor OttoVink » 13 Feb 2023, 21:30

Idd,of de bekabeling zit te etteren

paul k
Berichten: 302
Lid geworden op: 10 Sep 2014, 12:30

Re: Commonrail drukprobleem

Berichtdoor paul k » 14 Feb 2023, 07:44

vuil in de tank? Brandstoffilters schoon?
Ik lees complexe zaken, maar kost niet veel moeite en tijd om soms eenvoudig te beginnen..
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)

pascal110
Berichten: 406
Lid geworden op: 20 Jun 2019, 22:44

Re: Commonrail drukprobleem

Berichtdoor pascal110 » 14 Feb 2023, 08:40

hier is een foutje gemaakt want dit hoort onder techniek.
en als ik monteur en of garage was zou ik me heel diep schamen dat ik niet de kennis heb gehad om dit goed op te lossen en al zeker dat ik dan de klant laat opkomen voor ongemak, ellende en kosten, vindt dit wel erg. helaas hoor je dit vaak en is er niet veel aan te doen.

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Commonrail drukprobleem

Berichtdoor Landmarcs » 15 Feb 2023, 11:25

paul k schreef:vuil in de tank? Brandstoffilters schoon?
Ik lees complexe zaken, maar kost niet veel moeite en tijd om soms eenvoudig te beginnen..

Soms is het eenvoudigste te moeilijk om als eerste aan te denken :ugeek:

Intermitterend uitvallen en een brandstof(druk)probleem is niet zelden een eenvoudig aanvoer-probleem.

Zoals Edward al schreef: Het is een heel goede cash-flow generator als je dan aan het eind begint, of zoals hier midden-in met de brandstofpomp, en daarna de verstuivers - dus het eind.
Een probleem met de electrickery of een sensor kan natuurlijk ook, is ook lastig, maar qua cash-flow voor de klant een stuk vriendelijker.

Dat de ANWB een common-rail druk-probleem constateerde maakt het voor de garagist misschien makkelijker om direct daar te beginnen, een reden om de eenvoudigste potentiële oorzaken over te slaan is het evenwel niet.  

Groeten MarcS


Terug naar “Nieuw op het forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten