Nieuw en zoekend

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Ben de Valk

Nieuw en zoekend

Berichtdoor Ben de Valk » 04 Jan 2023, 16:38

Beste Forumleden,
Een week geleden heb ik me geregistreerd op dit forum. nu moet ik me maar eens voorstellen. Mijn naam is Ben en ik ben op zoek naar een 4x4 om er een camper van te laten maken. Alles is nieuw voor me en ik vermaak me goed met het doorlezen van alle berichten. Mogelijk wordt het nog eens wat met die defender die ik zoek. Gelijk dan maar een vraagje: 5 deurs of 3 deurs (hard top) of kan beide wel?

vr grt Ben de Valk

Edward

Re: Nieuw en zoekend

Berichtdoor Edward » 05 Jan 2023, 11:58

Welkom Ben.

Een 5 deurs is meestal makkelijker te vinden dan een 3 deurs Defender. Voordeel van een 5 deurs is dat je niet steeds door de achterdeur de auto in hoeft te kruipen om iets dat net achter de voorstoelen ligt te pakken. Ook kun je dan nog eens een raampje open draaien zonder over de stoelen te klimmen als je achterin zit.

Beide varianten zijn in mijn wereld veels te krap om een fatsoenlijke camper van te maken! :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Jan 2023, 12:30

Edward schreef:Een 5 deurs is meestal makkelijker te vinden dan een 3 deurs Defender. Voordeel van een 5 deurs is dat je niet steeds door de achterdeur de auto in hoeft te kruipen om iets dat net achter de voorstoelen ligt te pakken. Ook kun je dan nog eens een raampje open draaien zonder over de stoelen te klimmen als je achterin zit.

Beide varianten zijn in mijn wereld veels te krap om een fatsoenlijke camper van te maken!

Eveneens welkom.

En dan als andere kijk op hetzelfde: Een 110 kan net aan ruim genoeg zijn om er een "onfatsoenlijke" camper van te maken. Het is maar waar je fatsoensgrens ligt.
Waar Edward moppert over het gekruip denk ik dat er ook voordelen zijn aan een 3-deurs. Het al dan niet openen van de voordeur-ruiten wordt enorm veel makkelijker als je elektrisch bediende ruiten hebt (of maakt).   Verder kan je ook eenvoudig een of meer ramen in de HardTop wanden maken, ramen naar wens: bijv. onder vast en dubbel glas en boven een schuif- of klapraampje (moet de auto "grijs" blijven dan mag er één zo'n raam rechts)
Het achterin moeten kruipen om iets net achter de voorstoelen te pakken is ook een beetje een karikatuur.   Het is evenwel waar: als je voor de achterdeur-opening staat en je arm is net te kort dan is het een "giant step".

Winst bij de 3-deurs is mijns inziens dat je geen C-stijl hebt maar een rechte achterbak, verlies is dat je niet de voetenruimte van de tweede zitrij hebt, en ook een verliesje is het schot achter de voorstoelen (dat schot kan je aanpassen, eventueel op 30 cm hoogte ivm "grijs", maar het is gedoe).
O ja, je kan bij een 3-deurs natuurlijk wel nuttig bruikbare side-lockers maken, met eventueel een verbindende koker voor langere zaken.

Wat overigens ook nog een (klein) voordeeltje van de 3-deurs is is het utilitaire imago van een auto met een dichte laadbak. Kom je ergens waar je normaal niet komt (of niet mag komen) dan zorgt de utilitaire uitstraling ervoor dat "iedereen" denkt dat je er wel wat te zoeken hebt.   De dichte laadbak voorkomt ook heel wat blikken naar binnen.

Toch betreur ik soms de slechts 3 deuren in mijn 110.   Toen ik de mijne kocht was evenwel het (nieuw)prijsverschil zo groot - ongeveer 1/3 extra voor slechts die 2 deuren en wat kleine bijkomende voordeeltjes - dat de keuze niet zo moeilijk was (of leek want achteraf bleek me dat het ook anders gekund had).
Dit enorme prijsverschil was het gevolg van de "commerciële" verkoopstrategie van LandRover Nederland.

Anyway, het is dus wederom het aloude "Ieder foordeel hep se nadeel".   Ik ken mensen die van een grote Puzzl naar een VW-bus gingen omdat die Puzzl ze te groot was, en anderen die omgekeerd naar groter wilden.   Als je vooral binnen wilt wonen dan is zelfs een nog grotere camper naar mijn gevoel nog krap, wil je juist de mobiliteit van een "gewone" auto en ben je meer een "kampeerder" die net iets makkelijker onderdak onderweg wil dan kàn een Kangoo of Berlingo al groot genoeg zijn.

Groeten MarcS

Ben de Valk

Berichtdoor Ben de Valk » 05 Jan 2023, 17:23

Dank jullie voor deze reacties.
Grt Ben

Terug naar “Nieuw op het forum”