Eerste LaRo Series 3!

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
robertoal
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 Jun 2022, 10:39

Eerste LaRo Series 3!

Berichtdoor robertoal » 17 Jun 2022, 09:21

Allen,

Allereerst even voorstellen: Mijn naam is Robert, en woon sinds 2 jaar in de Dordogne!
Ze hebben hier prachtige 'green laning' wegen, maar ook iets geavanceerdere routes. We zitten meerdere uren per week met onze huidige r51 Pathfinder deze wegen te verkennen maar dit heeft een paar nadelen.. Hij is veel te groot, het zicht is behoorlijk beperkt en hij is simpelweg lelijk vergeleken bij een Series 3 :D (en geen open dak!) . Ook het onderhoud is vrij kostbaar omdat niemand aan het hok wil sleutelen hier in de buurt.
In de toekomst (Volgend jaar ergens) willen we als het werk rustiger is, de auto gaan verhuren aan toeristen. Verzekering is een issue hier in Frankrijk, echter in Nederland is dit veel eenvoudiger voor een lager bedrag. Zodoende is mijn eis: Ouder dan 40 jaar en NL kenteken. APK laten we dan elke 2 jaar in Barcelona doen (ja dat kan!) tot 50+.

Mijn zoektocht naar een fatsoenlijke series 3 begon in Spanje (om te importeren in NL). Daar zijn echter de meeste advertenties behoorlijk misleidend. En een 'technische perfecte auto' blijkt meestal een volledig uitgeleefd exemplaar. De auto's die ook daadwerkelijk opgeknapt zijn hebben dezelfde prijs als auto's in NL.
In Frankrijk is het aanbod nogal mager en de Prijs relatief hoog.
Duitsland lijken de prijzen min of meer gelijk te liggen.. en dan met de moeite van het importeren heb ik besloten in NL te kopen!

Nu staan er relatief veel te koop in mijn budget: max 15.000. Echter objectief kiezen blijkt lastig. Mijn eisen zijn:
- Minimaal 6 persoons (88 of 109 is dus beide prima, maar geen pick-up)
- Benzine of diesel maakt niet veel uit, hoewel mijn voorkeur gaat naar benzine omdat deze wat minder kabaal maken
- Ombouw naar Daihatsu/Nieuwere defender/xxx merk motor maakt me in principe niet uit zoland de versnellingsbak hierop is aangpast/vervangen zover nodig.
- Liever NIET in originele staat (Want wellicht goedkoper :-) ), mag een allegaartje zijn zolang hij er maar relatief netjes uit ziet.
- Geen series 1 of 2; want duurder en geen syncro in elke versnelling zover ik dat begrijp.

1. Er staat een V6(LPG) te koop in limburg die schijnbaar 'volledig gerestaureerd' is. Foto's allemaal aanwezig, echter wel duidelijk budgetaire keuzes gemaakt (pvc buizen voor het interieur verwarming systeem). En de V6 schijnt niet top te zijn: koeling problemen en afstellen kleppen schijnt een crime te zijn: Kunnen jullie hier wat over vertellen? Is het echt zoveel werk en is hij echt zo onbetrouwbaar?
2. 'Men' verteld mij dat onderhoud aan een series 3 relatief goedkoop is aangezien onderdelen makkelijk te verkrijgen zijn. Daarnaast is het makkelijk om aan te werken; zodoende heb ik een budget bedacht tussen de 2K en 4K per jaar (240 uur per jaar stapvoets off road). Ligt dit enigzins in de lijn der werkelijkheid? Mijn doel met het onderhoud is hem elk jaar een tikkeltje beter te maken dus echt alles aan te pakken wat nodig is!
3. Ik zoek een series 3 die in zodanige staat is dat ik er direct 1100 km naar de Dordogne kan rijden en direct aan het werk kan zetten; wellicht is er iemand van het forum die er een te koop heeft staan?

Ben zeer benieuwd naar jullie antwoorden!

Bij voorbaat hartelijk dank voor de tijd :-)

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Eerste LaRo Series 3!

Berichtdoor Edward » 18 Jun 2022, 11:57

Met een onderhoudsbudget van 2-4 K per jaar kun je het hele hok zowat iedere twee jaar reviseren. Vraag is alleen of je dat moet willen....

In jouw geval zou ik contact opnemen met een specialist zoals Maanrover oid. Particulier een wagen kopen die goed is voor meteen een lange rit én zakelijk inzetbaar is zal vast lukken maar niet als je niet ruimde tijd kunt nemen voor bezichtigingen.

Ik zou dus gewoon de kosten van een zoekopdracht accepteren. Koop liever een goede voor meer gel;d dan een project waar je over 5 jaar 4K per jaar in wilt gieten want op het einde ben je niet alleen veel meer geld kwijt maar je hebt er ook een hoop frustratie en ergernis bij van stilstand wanneer je hem nodig hebt en teleurgestelde klanten.

Persoonlijk zou ik altijd zorgen voor twee wagens zodat ik in geval van panne gewoon meteen kan omwisselen. Series zijn erg betrouwbare wagens maar alleen bij correct gebruik. Het is voor een nieuwe gebruiker bv geen enkel probleem een steekas te breken op een redelijk onschuldige hobbel.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

paul k
Berichten: 302
Lid geworden op: 10 Sep 2014, 12:30

Re: Eerste LaRo Series 3!

Berichtdoor paul k » 21 Jun 2022, 08:11

Op MP staat een wat blauw/groene s3. De basis is een Santana met een 300di blok er in. Veel aan gedaan; alle remmerij vernieuwd, nieuwe brandstoftank, De auto is 100% roestvrij en heeft de originele versnellingsbak.
Ik heb geen aandelen, maar deze auto grotendeels zo gebouwd, heb m vorig jaar verkocht en is afgebouwd door iemand met meer tijd dan ik :?
Deze auto zou ik zo de afstand mee naar de Dordogne willen/kunnen overbruggen.
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)

Barwaut
Berichten: 133
Lid geworden op: 12 Dec 2019, 16:19

Re: Eerste LaRo Series 3!

Berichtdoor Barwaut » 21 Jun 2022, 14:46

6 personen in een 88 wordt ook heel gezellig ... :)
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon en een FR2 benzine, auto.

Barwaut
Berichten: 133
Lid geworden op: 12 Dec 2019, 16:19

Re: Eerste LaRo Series 3!

Berichtdoor Barwaut » 21 Jun 2022, 14:48

" 'Men' verteld mij dat onderhoud aan een series 3 relatief goedkoop is aangezien onderdelen makkelijk te verkrijgen zijn. Daarnaast is het makkelijk om aan te werken"

Onderdelen voor de normale klassiekers zijn het probleem niet. Het is altijd het uurloon dat je nekt als je niets zelf kan.
En mijn ervaring met garages voor ook Series is dat het werk echt niet sneller gaat omdat het een Series is.
Dus niks goedkoop.
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon en een FR2 benzine, auto.

Barwaut
Berichten: 133
Lid geworden op: 12 Dec 2019, 16:19

Re: Eerste LaRo Series 3!

Berichtdoor Barwaut » 21 Jun 2022, 14:50

"Benzine of diesel maakt niet veel uit"

Beide wel eens gereden?
Ik denk dat je blij bent met het kleine beetje extra dat een benzine levert...
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon en een FR2 benzine, auto.

robertoal
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 Jun 2022, 10:39

Re: Eerste LaRo Series 3!

Berichtdoor robertoal » 22 Jun 2022, 10:33

Allen: Hartelijk dank voor de reacties!!
Edward schreef:Met een onderhoudsbudget van 2-4 K per jaar kun je het hele hok zowat iedere twee jaar reviseren. Vraag is alleen of je dat moet willen....

Nou willen is een groot woord; in mijn optiek is het een investering die ik tijdens het seizoen weer terug verdien!

Edward schreef:In jouw geval zou ik contact opnemen met een specialist zoals Maanrover oid. Particulier een wagen kopen die goed is voor meteen een lange rit én zakelijk inzetbaar is zal vast lukken maar niet als je niet ruimde tijd kunt nemen voor bezichtigingen.
.....
Persoonlijk zou ik altijd zorgen voor twee wagens zodat ik in geval van panne gewoon meteen kan omwisselen. Series zijn erg betrouwbare wagens maar alleen bij correct gebruik. Het is voor een nieuwe gebruiker bv geen enkel probleem een steekas te breken op een redelijk onschuldige hobbel.

Maanrover heeft er 1 te koop van 25k: is echt buiten budget. Wel wil ik eerst een aankoopkeuring laten doen bij elke auto die een kans hebber is!
Is het probleem met de steekas voor of achter? Wil in de eerste stantie de mensen met 2wd op pad sturen; de paden zijn niet extreem namelijk!


paul k schreef:Op MP staat een wat blauw/groene s3. De basis is een Santana met een 300di blok er in. Veel aan gedaan; alle remmerij vernieuwd, nieuwe brandstoftank, De auto is 100% roestvrij en heeft de originele versnellingsbak.
Ik heb geen aandelen, maar deze auto grotendeels zo gebouwd, heb m vorig jaar verkocht en is afgebouwd door iemand met meer tijd dan ik :?
Deze auto zou ik zo de afstand mee naar de Dordogne willen/kunnen overbruggen.

Kan je de link hiervan sturen? Kan hem niet vinden!!

Barwaut schreef:6 personen in een 88 wordt ook heel gezellig ... :)

Met kinderen moet het wel kunnen toch? Richt me voornamelijk op families die uit zijn op een betaalbaar avontuur!

Barwaut schreef:"Benzine of diesel maakt niet veel uit"
Beide wel eens gereden?
Ik denk dat je blij bent met het kleine beetje extra dat een benzine levert...

Alleen nog maar de diesel; maar zoals aangeven heeft benzine inderdaad mijn voorkeur!

Edit: Kan iemand mij vertellen hoe het zit met kleppenstellen op de 6 cilinder? Ga over 2 dagen naar eentje kijken die interesant lijkt :-)

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Eerste LaRo Series 3!

Berichtdoor Erik Peters » 22 Jun 2022, 23:41

robertoal schreef:Edit: Kan iemand mij vertellen hoe het zit met kleppenstellen op de 6 cilinder? Ga over 2 dagen naar eentje kijken die interesant lijkt :-)

De werkwijze staat netjes beschreven in het werkplaatshandboek voor de Series III.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

robertoal
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 Jun 2022, 10:39

Re: Eerste LaRo Series 3!

Berichtdoor robertoal » 27 Jun 2022, 10:21

Dank voor je reactie.

Heb de 6 cilinder laten staan. Helaas heeft degene die de auto 'volledig gerestaureerd' heeft mijn inziens nogal wat steken laten vallen:
Er zit op chassis al overal roest blaasjes.. terwijl deze volledige kaalgemaakt was en opnieuw gespoten. Vraag ik me af wat eronder verder zit...
Geen KVS meer in het reservoir en olie resten. Olie ruikt hevig naar benzine (Zuiger veren?) Stroom in elkaar gebeund, etc, etc.

Jammer!

Op jacht naar een andere dus!

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Eerste LaRo Series 3!

Berichtdoor Erik Peters » 27 Jun 2022, 13:51

Succes met de jacht.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht


Terug naar “Nieuw op het forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten