110 dcpu, voor eventsupport

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Blueprint

110 dcpu, voor eventsupport

Berichtdoor Blueprint » 30 Mei 2022, 09:59

Hoi, om ons events op beachclubs en in de winter in skistations te ondersteunen heb ik een 110 dcpu aangeschaft. In de pickup laadruimte komt een dj-booth. Het is een beetje een jongensdroom om een defender te rijden dus dit was het beste excuus.
Ik heb er eentje aangeschaft die fel gebruikt is. Geen enkel stukje body is niet gedeukt, :) maar verder is ze goed. Technisch alles prima ok, geen olielekken. Hij is ook al 2 inch verhoogd. Verder ga ik er een andere velgen/bandenset bij aanschaffen en daar heb ik een praktische vraag rond. (Ik wil graag weten welke bandenmaten er maximaal op kan met die verhoging zonder verdere aanpassingen). Die vraag stel ik wel op een andere plaats op het forum. Mvg Tom

Edward

Re: 110 dcpu, voor eventsupport

Berichtdoor Edward » 30 Mei 2022, 19:29

Welkom. Slecht nieuws: als ie geen olielekken geeft is ie leeg. Snel bijvullen!! :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

jbladel

Berichtdoor jbladel » 01 Jun 2022, 15:41

Leuk! Op het zand (en sneeuw?) heb je meer aan dunnere banden heb ik begrepen. Banden een stukje leeg laten lopen gaat ook helpen.

Wat er op past zal ook afhangen van je wielen. Ik was laatst op stap met de witte 130 van larorent. Daar zaten 285/75 banden onder. Maar wel wielen met een offset van 0, of misschien zelfs een negatieve offset.

Afbeelding

Een vriend van mij rijdt op 265/75, ik meen op standaard stalen wielen (ET+33) . Lift weet ik niet zeker, maar in zal geen geval meer zijn dan 2 inch.

Afbeelding

Ik ga zelf voor 255/85 op wolf wielen (ET+20), en ben er wel vrij zeker van dat dat goed gaat komen
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Jun 2022, 22:41

In modder heb je meer aan smalle banden. Op sneeuw en (woestijn)zand heb je drijfvermogen (flotation) nodig en daar zijn berde banden wel zinvol.

Kijk naar die gasten in IJsland die op de meest waanzinnige ballonbanden rijden.

Iedere wiel-band combinatie is een compromis en eigenlijk kun je alleen per toepassing de juiste set kiezen.
Edward van Vugt

jbladel

Berichtdoor jbladel » 01 Jun 2022, 22:44

Edward schreef:In modder heb je meer aan smalle banden. Op sneeuw en (woestijn)zand heb je drijfvermogen (flotation) nodig en daar zijn berde banden wel zinvol.

Kijk naar die gasten in IJsland die op de meest waanzinnige ballonbanden rijden.

Iedere wiel-band combinatie is een compromis en eigenlijk kun je alleen per toepassing de juiste set kiezen.

In zand durf ik wel met zekerheid te zeggen dat je meer hebt aan smalle banden. Brede banden creëren alleen maar meer weerstand doordat je je ingraaft en een hoopje zand vooruit duwt.

In IJsland rijden ze op enorme banden omdat er scheuren in de gletsjer zitten waar je met standaard banden gewoon in verdwijnt.

In modder kun je de discussie voeren voor zowel breed als smal, in (natte) diepe sporen heb je over het algemeen meer aan brede banden.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Jun 2022, 22:54

Wat jij wilt. Jaren gereden op de Oirschotse hei omdat ik er geboren ben. Breed op het zand is beter dan er in zakken. Mijn ervaring dan. En dan is de hei nog maar half zo los als duinen in de woestijn.

Johnny is in IJsland geweest met z'n 130 en die reed ook op mega brede banden zakte af en toe nog door de harde toplaag en stond dan uren te spaaien om weer los te komen. Als ie nog eens terug gaat staat op nog breder rubber. Graven met de wielen is in ieder terrein dom en incompetent......... Alles draait om tractie, al sta je op rupsen.

Ieder z'n mening.
Edward van Vugt

jbladel

Berichtdoor jbladel » 01 Jun 2022, 23:04

Edward schreef:Wat jij wilt. Jaren gereden op de Oirschotse hei omdat ik er geboren ben. Breed op het zand is beter dan er in zakken. Mijn ervaring dan. En dan is de hei nog maar half zo los als duinen in de woestijn.

Johnny is in IJsland geweest met z'n 130 en die reed ook op mega brede banden zakte af en toe nog door de harde toplaag en stond dan uren te spaaien om weer los te komen. Als ie nog eens terug gaat staat op nog breder rubber. Graven met de wielen is in ieder terrein dom en incompetent......... Alles draait om tractie, al sta je op rupsen.

Ieder z'n mening.

Rupsen en tractoren staan ook op relatief smalle banden.

Het gaat niet om mening, maar om natuurkunde.
Brede banden werken prima op zand, maar op smalle banden kom je verder, dat is in ieder geval de wijsheid uit Australië, en daar hebben ze echt veel meer zand dan wij.

https://youtu.be/wajeh9w_xAI

Staat daar ook ergens tussen met tekst en uitleg

Edit:
De hoeveelheid band (eigenlijk lucht) die de grond raakt is ook helemaal niet afhankelijk van de breedte van de band. Maar van de druk in de band tegenover het gewicht van de auto. Er even vanuit gaand dat het rubber van de zijwanden evenveel meegeeft, geeft een brede band dus alleen een breder, maar korter profiel, terwijl een smalle band een smaller, maar langer profiel geeft.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Jun 2022, 23:50

Edward schreef:Wat jij wilt. Jaren gereden op de Oirschotse hei omdat ik er geboren ben. Breed op het zand is beter dan er in zakken. Mijn ervaring dan. En dan is de hei nog maar half zo los als duinen in de woestijn.

Ieder z'n mening.

Goed, dan nog een "meninkje".

In (los) zand wil je liefst slappe ballonbanden (mochten ze daar in Australië anders over denken dan is dat omdat ze hun hele leven al op de kop staan).   Verder wil je zo lang mogelijk blijven rollen, en dus minimaal vermogen om de band niet te laten ingraven.   Doe je het goed dan kom je een heel eind met zelfs een eenvoudige 2x4.
In de sneeuw heb je twee stromingen, afhankelijk van de situatie: IJsland en vergelijkbaar vraagt om hyper dikke banden opdat de auto niet door het dikke sneeuwdek zakt en dus floation houdt.
In situaties zoals we wat dichter bij huis kennen heb je juist liever een smalle/de smalste band, je wilt zoveel druk per cm2 dat de (winter)band zich door de sneeuw graaft en zelfs grip op een verijsde ondergrond vindt.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 02 Jun 2022, 01:07

Och, ook op tractoren zijn de banden tegenwoordig breed en op de weg met ruim spanning om de slijtage te beperken (en snel te kunnen rijden), maar op het vers geploegde land (zandgrond) wordt met 0,5 - 0,6 bar gereden om zo min mogelijk insporing te hebben (floatation). En ja dan rijdt je bijna 'op de velg' met zo'n zware tractor (en zaaimachine). Ik dacht laatst dat de loonwerker een lekke band had, maar nee hij reed toevallig net over een hobbel.
De loonwerker kan dan ook al rijdend de spanning in de banden verlagen of verhogen.
En met zo'n slappe band moet je rustig rijden anders rijdt je hem kapot! Niet direct natuurlijk, maar na verloop van tijd gaat de wang eraan.

Vroeger had Michelin diverse soorten banden in de maat 7.50R16 (zo'n beetje de standaard maat onder een 109). Ze hadden ook een zandband en die band had een iets breder loopvlak dan de andere bandenprofielen van Michelin.

En je hebt een hoeveelheid lucht nodig om een bepaald gewicht te kunnen dragen. Die hoeveelheid kun je in een klein bandje pompen met navenant een hoge druk of in een grote band en dan krijg je een lagere druk.

Groet,

Erik.

P.S. Die IJslanders rijden met 0,2 bar over de sneeuw.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

jbladel

Berichtdoor jbladel » 02 Jun 2022, 06:50

Ik hoor een hoop meningen, maar weinig onderbouwing.

https://outbackjoe.com/macho-divertisse ... the%20tyre.

Waarom zorgt een bredere band voor meer floatation dan een dunnere band van dezelfde diameter?

Terug naar “Nieuw op het forum”