110 dcpu, voor eventsupport

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
jbladel

Re: 110 dcpu, voor eventsupport

Berichtdoor jbladel » 04 Jun 2022, 22:45

verwijdert
Laatst gewijzigd door jbladel op 06 Jun 2022, 17:12, 3 keer totaal gewijzigd.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

jbladel

Berichtdoor jbladel » 04 Jun 2022, 22:51

Ron63 schreef:Dat Fancy zie ik ook niet helemaal.

Groet Ron

Ps: het zijn 6 spaken zag ik net

Zijn prima fancy wieltjes hoor ron :D

In ieder geval een stuk minder 'praktisch' gestyled dan de stalen HD velgen die een halve ton per stuk wegen :lol:
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

jbladel

Berichtdoor jbladel » 04 Jun 2022, 22:52

Blueprint schreef:Hoi, om ons events op beachclubs en in de winter in skistations te ondersteunen heb ik een 110 dcpu aangeschaft. In de pickup laadruimte komt een dj-booth. Het is een beetje een jongensdroom om een defender te rijden dus dit was het beste excuus.
Ik heb er eentje aangeschaft die fel gebruikt is. Geen enkel stukje body is niet gedeukt, :) maar verder is ze goed. Technisch alles prima ok, geen olielekken. Hij is ook al 2 inch verhoogd. Verder ga ik er een andere velgen/bandenset bij aanschaffen en daar heb ik een praktische vraag rond. (Ik wil graag weten welke bandenmaten er maximaal op kan met die verhoging zonder verdere aanpassingen). Die vraag stel ik wel op een andere plaats op het forum. Mvg Tom

DJ booth achter in de defender is trouwens wel echt gaaf, ben zeer benieuwd naar foto's wanneer die 'event ready' is.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Jun 2022, 00:00

jbladel schreef:In ieder geval een stuk minder 'praktisch' gestyled dan de stalen HD velgen die een halve ton per stuk wegen :lol:

Weer zo'n bakerpraatje, het sprookje dat de stalen heavy-duty-velgen ongezond zwaar zouden zijn.
Het zou mij niets verbazen als die "halve ton per stuk" boodschappers nog nooit een velg of wiel gewogen hebben.

De stalen heavy-duty-velgen zijn niet licht, maar - Edward had er gegevens over - er zijn heel wat alternatieven, staal en lichtmetaal, die in dezelfde gewicht-range zitten, of slechts net iets lichter.   Een wiel, dus band + velg, zit in het algemeen in de range 30-40 kilo als het om 7.5x16 of 235/85x16 banden gaat (een dikke Mud-band zou dan nog een paar kilo meer in de schaal kunnen werpen - een bredere en/of grotere band is natuurlijk ook zwaarder).

O ja, volgens de specs hebben de stalen heavy-duty de grootste reserve qua belastbaarheid. Je krijgt staal uiteindelijk krom, maar dat kan je desnoods weer ± in model slaan ... lichtmetaal scheurt of breekt als je pech hebt.

Groeten MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Jun 2022, 00:18

jbladel schreef:.... begrijp ik niet helemaal. Meer lockers betekenen minder grip?? Ik dacht juist dat een locker ervoor zorgde dat je drijving kreeg op de banden waar je wel grip op had?

Gelockede differentieels zorgen voor die 50-50 tractie, dat gaat goed bij 100% gelijke banden, en strak rechtuit op een gladde weg.
Zo niet dat rijd je met een soort cart (die een starre achter-as hebben) en met een cart kan je heel goed leren hoe om te gaan met een uitbrekende achteras.

Ik zou bijna zeggen: waarom hebben ze het differentieel uitgevonden ?

Pas als je langzaam rijdt, of wanneer je ergens rijdt waar je semi-permanent zodanig gripverlies hebt dat het de voortgang hindert is Diff-Lock handig.   Rijd je met een redelijke snelheid door dan is de kans heel groot dat de wielen gewoon alle vier rollen, en dus alle vier grip houden ... geen tractie is slechts een kleinigheid, waar je veel meer mee moet rekenen is het gebrek aan zijdelingse grip. Vergeet je dat de wielen de auto voorspelbaar besturen/geleiden als ze alle 4 rollen ... dan het je heel snel een rolkooi nodig.

Groeten MarcS

PS   Zoals ik eerder al schreef: Bij een auto met een ABS/ETC verklikkerlampje heb je een handige controle op tractieverlies in ongelockte toestand, zolang je met een redelijke snelheid kan rijden gaat dat lampje niet of nauwelijks aan.

jbladel

Berichtdoor jbladel » 05 Jun 2022, 00:38

verwijdert
Laatst gewijzigd door jbladel op 06 Jun 2022, 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 05 Jun 2022, 09:14

jbladel schreef:Dus bijvoorbeeld wanneer je op een onverharde weg een manouvre moet maken waarbij je grip verliest? Maar jij kunt natuurlijk op dat moment zelf nog de diff-lock aanzetten, want zo vlug ben je wel met alle ervaring ;)

Weer zo'n misvatting; dat je grip krijgt door een diff-lock. Grip krijg je door de juiste banden (op de juiste spanning) voor die ondergrond te hebben.

Groet,

Erik.

p.s. Diff-lock gebruik ik doorgaans helemaal niet. Pas als ik vast sta, of bijna vast kom te zitten, dan blokkeer ik het centrale differentieel.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

jbladel

Berichtdoor jbladel » 05 Jun 2022, 10:34

verwijdert

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Jun 2022, 11:12

Landmarcs schreef:
jbladel schreef:In ieder geval een stuk minder 'praktisch' gestyled dan de stalen HD velgen die een halve ton per stuk wegen :lol:

Weer zo'n bakerpraatje, het sprookje dat de stalen heavy-duty-velgen ongezond zwaar zouden zijn.
Het zou mij niets verbazen als die "halve ton per stuk" boodschappers nog nooit een velg of wiel gewogen hebben.

De stalen heavy-duty-velgen zijn niet licht, maar - Edward had er gegevens over - er zijn heel wat alternatieven, staal en lichtmetaal, die in dezelfde gewicht-range zitten, of slechts net iets lichter.   Een wiel, dus band + velg, zit in het algemeen in de range 30-40 kilo als het om 7.5x16 of 235/85x16 banden gaat (een dikke Mud-band zou dan nog een paar kilo meer in de schaal kunnen werpen - een bredere en/of grotere band is natuurlijk ook zwaarder).

O ja, volgens de specs hebben de stalen heavy-duty de grootste reserve qua belastbaarheid. Je krijgt staal uiteindelijk krom, maar dat kan je desnoods weer ± in model slaan ... lichtmetaal scheurt of breekt als je pech hebt.

Groeten MarcS

Klopt. De Borbets zijn zwaarder dan de Modulars die ik had. De term lichtmetaal slaat ook op alu als materiaal dat per kilo lichter is dan staal. Alleen heb je er veul meer van nodig om eenzelfde sterkte te krijgen en dus is het voordeel nagenoeg nul.

Bijkomend voordeel van alu is en dat is de belangrijkste reden waarom het zoveel gebruikt wordt: je kunt het gieten en het heeft dus veel meer ontwerpvrijheid dan staan. Staal gieten is minder geschikt voor wielen. :lol: :lol:

Maar over difflock en snelheid: als je dan wilt racen dan moet je kijken naar de rally sport. Die gaan hard en hebben dan grip nodig. Wij parten hier over rijden en manouvreren. Racen doen we niet. En met 80 over een piste bonken valt onder racen.

Op reis is de eerste prioriteit het heel houden van het materiaal. Op lange pistes zul je dus idd een minimale snelheid moeten rijden om niet dóór iedere kuil te rijden maar als het ware over de toppen te skimmen. Dat laatste betekent ook dat je dus wegcontact mist en dus alle correctie nodig hebt die je aandrijflijn te bieden heeft. Sowieso is dat op snelheid rijden alleen een optie op een lange rechte piste. Bij bochtigheid of onoverzichtelijkheid is het gewoon van het gas af en schudden en botsen.......

Hoe meer je lockt, hoe minder variabelen erover blijven en hoe onveiliger het wordt. Ook hier geldt: zo langzaam als kan maar zo hard als moet.

In de rally zie je geen auto's met manual diff lock. Die rijden juist allemaal met slip diffs. En ook daar zie je met grote regelmaat dat de enige veilige optie het aanpassen aan het terrein is.....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

jbladel

Berichtdoor jbladel » 05 Jun 2022, 12:12

verwijdert

Terug naar “Nieuw op het forum”