110 dcpu, voor eventsupport

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Landmarcs

Re: 110 dcpu, voor eventsupport

Berichtdoor Landmarcs » 03 Jun 2022, 18:52

Edward schreef:Daar stond de 130 ook op. Top velgen!

Tja, ik ben blij met de "gewone" stalen heavy-duty velgen, waren er "normal duty" met 6.5 breedte dan waren die voor mij goed genoeg.
Misschien is het wel het vlag op een modderschuit probleem dat mij stoort, bij een Defender is het dan meer het omgekeerde: de modderschuit op de vlag -- fancy velgen onder een bouwvallig tuinhuisje.

Als het nu toch moet, dan vind ik in de categorie fancy-velgen de Maxxtrac Blindo's nog wel ogen ...
  ... naar het schijnt "military-grade", niet al te bling-bling, en in ieder geval serieus duur.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Jun 2022, 20:11

Nou, ik zie niet wat er fancy is aan een lompe 5 spaaks velg. Dan vind ik de originele Boost velgen meer fancy en zeker lelijker.

Maar voor het mooi had ik ze niet. Maat van me beheerd diverse bossen in D en daar mag je niet in met smallere banden dan 285. En aangezien ik daar vaak reed en meehielp was me dat het offer van "minder mooie wielen" wel waard. Al vind ik de Borbets er beter uitzien dan de Modulars en de originele stalen velgen die ik ervoor had......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Jun 2022, 10:53

Edward schreef:.... en daar mag je niet in met smallere banden dan 285. ......

Tja, als het moet dan gaan 285/75x16 ook nog op de stalen heavy-duty velgen, deze 6.5 inch brede velgen zijn vlgs het boekje te smal, maar de verhoudingen zijn vergelijkbaar met 235/85x16 op standaard staal van 5.5 inch en dat gaat ook (het gaat ook net buiten het boekje).
Ik meen dat je sowieso spacers onder de 130 had dus qua ET-waarde gaat het goed.

Groeten MarcS

PS   Rare lieden die Duitsers, met dit hoe dikker hoe beter.

Houston

Berichtdoor Houston » 04 Jun 2022, 12:28

jbladel schreef:
Landmarcs schreef:Ik heb geen 2 inch lift, maar wel verse veren en daarmee staat ie minstens zo hoog als een 2 inch lift met (te) snel vermoeide veren (er wordt teveel verhogingsspul aangeboden, spul dat uiteindelijk niet blijkt te deugen).
Als banden heb ik "gewoon" 235/85x16 op HD (ook wel Wolf genoemd) velgen ... en dus de volledige stuuruitslag en geen problemen met sneeuwkettingen.

Bedenk dat een extra lift je geen extra bodemvrijheid geeft (behalve dan bij een knik waar je met het chassis op zou stranden), bedenk ook dat extra lift het weggedrag negatief beïnvloed. Zelfs de extra breedte van de HD-velgen merk je al in het stuur.

Groeten MarcS

Mijn 130 staat ook op 235/85r16 zonder lift op wolf wielen, gaat idd prima.

Landmarcs schreef:O ja, ik hoor tot de mensen die pas in uiterste nood de banden wil aflaten ... de kans dat je ze stuk rijdt met weinig lucht is groot. Veel belangrijker als welke maatregel dan ook is met verstand het terrein lezen, snel leren van je fouten, en beslist niet denken "ik heb een 4x4 dus moet alles kunnen".

https://www.youtube.com/watch?v=wajeh9w ... =RonnyDahl
Tsja, bovenstaande meneer is het niet helemaal met je eens, 2:40 noemt die een aantal redenen.

In australie is het ook gewoon not done om je banden op volle druk te laten. Als je er zelf geen last van hebt rijdt je in ieder geval alles kapot voor degene na je. Tenminste, heb ik weer van horen zeggen.

Maar NL is australië niet, dus als dat voor jou werkt. We hebben hier ook wel dusdanig veel asphalt dat het niet écht opschiet nee.
en, niet onbelangrijk; de brandstof is er een stuk goedkoper! ;)

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Jun 2022, 16:47

Houston schreef:
jbladel schreef:....

In Australie is het ook gewoon not done om je banden op volle druk te laten. Als je er zelf geen last van hebt rijdt je in ieder geval alles kapot voor degene na je. Tenminste, heb ik weer van horen zeggen.

Maar NL is australië niet, dus als dat voor jou werkt. We hebben hier ook wel dusdanig veel asphalt dat het niet écht opschiet nee.
en, niet onbelangrijk; de brandstof is er een stuk goedkoper! ;)

Hopelijk zijn de banden down-under dan ook een stuk goedkoper.

Hele einden in de hitte op dirt-roads rijden met te slappe banden verkort de levensduur van de banden aanmerkelijk.
En ... van hele einden dirt-roads hebben ze weer genoeg.

Overigens, je rijdt de weg, het pad, het terrein beslist ook veel meer stuk wanneer je met DiffLock blijft rijden, en/of eventueel ook nog een gelocked as-differentieel. De permanent 4x4 van de LandRover is zonder DiffLock een stuk vriendelijker. Ben je dan toch bang om te laat het DiffLock in te schakelen dan kan je nog een (Ashcroft) ATB inbouwen, juist het feit dat dat geen 100% sper is is een voordeel.

Groeten MarcS

jbladel

Berichtdoor jbladel » 04 Jun 2022, 18:32

verwijdert
Laatst gewijzigd door jbladel op 06 Jun 2022, 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Edward

Berichtdoor Edward » 04 Jun 2022, 20:07

Landmarcs schreef:
Edward schreef:.... en daar mag je niet in met smallere banden dan 285. ......

Tja, als het moet dan gaan 285/75x16 ook nog op de stalen heavy-duty velgen, deze 6.5 inch brede velgen zijn vlgs het boekje te smal, maar de verhoudingen zijn vergelijkbaar met 235/85x16 op standaard staal van 5.5 inch en dat gaat ook (het gaat ook net buiten het boekje).
Ik meen dat je sowieso spacers onder de 130 had dus qua ET-waarde gaat het goed.

Groeten MarcS

PS   Rare lieden die Duitsers, met dit hoe dikker hoe beter.

Nee, de 130 heeft nooit op spacers gestaan. De D2 wel. Bij te smalle velgen gaat het effect van aflaten deels verloren. Ik reed op minimaal 0.8 bar en dat gaat ook bij 60km/u prima.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 04 Jun 2022, 22:18

Dat Fancy zie ik ook niet helemaal.

Groet Ron

Ps: het zijn 6 spaken zag ik net
Bijlagen
Borbet 110.jpg
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Jun 2022, 22:25

jbladel schreef:....

Hetzelfde geld voor je auto niet in dif lock zetten als je op onverharde wegen gaat rijden. Als je over wasbord rijdt en een bochtje verkeerd inschat, is het 100% veiliger om je 4x4 gelocked te hebben, tov je 4x4 niet gelocked hebben.
Als je 10 rijdt op een onverharde weg kan ik me voorstellen dat je je locker uit zet als je een bochtje om moet, maar als je 50+ over gravel rijdt gaat die vlieger mijns inziens niet meer op. Het gaat in die situatie namelijk niet meer over draaicirkel, maar over grip.

Persoonlijk ben ik geen fan van autolockers of LSD's, dat zijn naar mijn mening namelijk geen evenwaardige vervangers van lockers.

Hmm ... ik meen dat je een verkeerd idee hebt over lockers en grip.
Hoe meer lockers hoe meer je aan grip verliest, steeds als er ook maar iets weglengte-verschil is gaat het wringen en dat kan alleen gecompenseerd worden met momenten van géén grip. Zelfs in de sneeuw en/of op ijs rijd je vaak het veiligst zonder lock, je komt in ieder geval heel ver, misschien wel het verst, als het om helling op gaat. Bij helling af wordt het wat anders, dan wil je geen grapjes, dan gaat het als het echt glad is alleen veilig als het zo langzaam gaat dat je in de berm kan remmen ipv over de rand te duiken.

Anyway, sneeuw zal in Australië niet het belangrijkste probleem zijn, dirt-roads wel. Ik denk dat ik ervaring genoeg heb met (Scandinavische) dirt-roads om te beweren dat je met permanent 4x4 met een open midden-differentieel heel goed en veilig vooruit komt, en dat bij normale snelheden. DiffLock heb je juist eerder nodig als je langzaam rijdt en je door tractie-verlies stil zou kunnen komen te staan. Het leuke is dat mijn Defender ABS/ETC heeft, en dat er een verklikkerlampje is dat oplicht als de ETC ingrijpt, dus bij bij meer dan een normaal snelheidsverschil van één van de wielen. Op dirt-roads in Zweden en Noorwegen, of in de Alpen, Pyreneeën of elders zie ik dat lichtje vrijwel nooit, of te wel: er is permanent voldoende tractie op ieder wiel.

En dan de Ashcroft ATB: Ik heb ze (nog) niet, ik denk erover, en ik denk soms (te) lang.
Het zijn evenwel geen auto-lockers of gewone LSD's - ATB staat voor "automatic torque biasing" en bij tractieverlies stuurt het differentieel extra koppel naar het wiel dat nog wel tractie heeft (het werkt ook omgekeerd, dwz bij het remmen). Het enige probleem bij een auto zonder ABS/ETC is dat bij een geheel vrijdraaiend wiel de ATB niet werkt, zonder ABS/ETC moet je zelf creatief met de rem zijn.

Groeten MarcS

PS   Ik heb geen ervaring met wasbordwegen en 0,8 bar in de band. Het lijkt mij geen pretje, maar wasbordwegen zijn dat sowieso niet.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Jun 2022, 22:29

Ron63 schreef:Dat Fancy zie ik ook niet helemaal.

Ps: het zijn 6 spaken zag ik net

Misschien ligt mijn "fancy-drempel" een stuk lager.

Fraaie bandjes overigens.

Groeten MarcS

Terug naar “Nieuw op het forum”