jbladel schreef:....
Hetzelfde geld voor je auto niet in dif lock zetten als je op onverharde wegen gaat rijden. Als je over wasbord rijdt en een bochtje verkeerd inschat, is het 100% veiliger om je 4x4 gelocked te hebben, tov je 4x4 niet gelocked hebben.
Als je 10 rijdt op een onverharde weg kan ik me voorstellen dat je je locker uit zet als je een bochtje om moet, maar als je 50+ over gravel rijdt gaat die vlieger mijns inziens niet meer op. Het gaat in die situatie namelijk niet meer over draaicirkel, maar over grip.
Persoonlijk ben ik geen fan van autolockers of LSD's, dat zijn naar mijn mening namelijk geen evenwaardige vervangers van lockers.
Hmm ... ik meen dat je een verkeerd idee hebt over lockers en grip.
Hoe meer lockers hoe meer je aan grip verliest, steeds als er ook maar iets weglengte-verschil is gaat het wringen en dat kan alleen gecompenseerd worden met momenten van géén grip. Zelfs in de sneeuw en/of op ijs rijd je vaak het veiligst zonder lock, je komt in ieder geval heel ver, misschien wel het verst, als het om helling op gaat. Bij helling af wordt het wat anders, dan wil je geen grapjes, dan gaat het als het echt glad is alleen veilig als het zo langzaam gaat dat je in de berm kan remmen ipv over de rand te duiken.
Anyway, sneeuw zal in Australië niet het belangrijkste probleem zijn, dirt-roads wel. Ik denk dat ik ervaring genoeg heb met (Scandinavische) dirt-roads om te beweren dat je met permanent 4x4 met een open midden-differentieel heel goed en veilig vooruit komt, en dat bij normale snelheden. DiffLock heb je juist eerder nodig als je langzaam rijdt en je door tractie-verlies stil zou kunnen komen te staan. Het leuke is dat mijn Defender ABS/ETC heeft, en dat er een verklikkerlampje is dat oplicht als de ETC ingrijpt, dus bij bij meer dan een normaal snelheidsverschil van één van de wielen. Op dirt-roads in Zweden en Noorwegen, of in de Alpen, Pyreneeën of elders zie ik dat lichtje vrijwel nooit, of te wel: er is permanent voldoende tractie op ieder wiel.
En dan de Ashcroft ATB: Ik heb ze (nog) niet, ik denk erover, en ik denk soms (te) lang.
Het zijn evenwel geen auto-lockers of gewone LSD's - ATB staat voor "automatic torque biasing" en bij tractieverlies stuurt het differentieel extra koppel naar het wiel dat nog wel tractie heeft (het werkt ook omgekeerd, dwz bij het remmen). Het enige probleem bij een auto zonder ABS/ETC is dat bij een geheel vrijdraaiend wiel de ATB niet werkt, zonder ABS/ETC moet je zelf creatief met de rem zijn.
Groeten MarcS
PS Ik heb geen ervaring met wasbordwegen en 0,8 bar in de band. Het lijkt mij geen pretje, maar wasbordwegen zijn dat sowieso niet.