110 dcpu, voor eventsupport

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Erik Peters

Re: 110 dcpu, voor eventsupport

Berichtdoor Erik Peters » 02 Jun 2022, 08:32

jbladel schreef:Waarom zorgt een bredere band voor meer floatation dan een dunnere band van dezelfde diameter?

Door het grotere aanrakingsoppervlak met de grond.
Een relatief smalle band heeft simpelweg minder vierkante cm aanrakingsoppervlak dan een brede band.

Ik heb altijd op 7.50R16 (van Michelin) gereden met mijn Land Rovers, tussen de 1,8 en 2,5 bar op de weg en op de akker dan liet ik ze aflopen tot 1 bar (veel minder durfde ik niet te wagen). Maar een brede band kan nog zachter (dan zit er nog dezelfde hoeveelheid lucht in als in de 7.50R16 bij 1 bar).
Op IJsland rijden ze met die hele grote banden op 0,2 bar (en dan nog zit er voldoende lucht in om het gewicht van de auto te dragen).

Alleen bij zo'n lage spanning is het risico dat de hiel van de (tubeless) velg af schiet, als je een obstakel tegen komt of 'gek' doet, groot en dan sta je plat, maar daarvoor zijn beadlocks ontwikkeld, dan wordt de hiel op zijn plek gehouden ook bij zeer lage spanning.

Aangezien 7.50R16 amper meer te koop is rij ik nu op 235/85R16 ook geen brede band, maar ik rij toch het meeste op de weg/zandpaden.

Groet,

Erik.

p.s. In de voorgaande link zie ik een Toyota vast staan met veel te harde banden.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Jun 2022, 09:20

jbladel schreef:Ik hoor een hoop meningen, maar weinig onderbouwing.

https://outbackjoe.com/macho-divertisse ... the%20tyre.

Waarom zorgt een bredere band voor meer floatation dan een dunnere band van dezelfde diameter?

Het zijn geen "meningen" maar natuurwetten, en verder een minstens 80 jarige ervaring.

Wat betreft de floatation: Dat is de eenvoudige wetmatigheid dat "druk" wordt uitgedrukt in "gewicht/oppervlak" ... en dat "gewicht" is in dit geval het gewicht dat door een wiel gedragen wordt. (Het grappige is dat de band zelf slechts een heel klein beetje bijdraagt aan de draagkracht en dat je dus heel goed naar de bandenspanning kan kijken om een benadering te hebben van de gemiddelde "druk" in de voetafdruk van de band.)

Bij de strijd in Noord-Afrika, 80 jaar geleden, werd er ook "gestreden" om de dikste ballon-banden, ook al heb je in de woestijn natuurlijk ook plaatselijk gemene rots-ondergrond. De typische zandband heeft overigens ook nog eens een vriendelijk profiel: de zandband moet niet "bijten". (Ik hoorde al eens van boswachters die in de duinen hun werk deden dat ze de dag vreesden dat de baas weer nieuwe banden voor hun 4x4 bestelde: De inkoop bestelde standaard terreinbanden en de boswachter was nog het meest tevreden met een vrijwel versleten profiel.)

Het floatation-verhaal zie je misschien wel het best geïllustreerd aan IJsland <> Europa in de winter. In IJsland rijden ze met superbrede banden met daarin niet meer dan een zuchtje lucht ... en dat doen ze om lichtvoetig óver de sneeuw te kunnen rijden want het sneeuwdek is zodanig dat je geen grip vindt als je tot maximaal een halve meter diep gaat "graven". < Dit geldt dan overigens met name voor wie er in IJsland 's winters het binnenland in wil. >   Hier in (ons deel van) Europa gaat het er gewoonlijk om om op de weg en/of een pad door sneeuw en ijs verder te komen: de voorkeur voor een relatief smalle winterband wordt ingegeven door het zoeken van grip onder de sneeuw, of door de sneeuw zodanig aan te rijden dat het lamellen-profiel er grip op heeft zoals het ook grip vindt op een verijsd wegdek. Gaat het dan nog niet dan leg je sneeuwkettingen om de band (of je gebruikt spijkerbanden), sneeuwkettingen zorgen voor een lokale piekbelasting zodat je zelfs in hard aangereden sneeuw nog weer grip vindt. Is de sneeuw meer dan kniediep dan loopt je zelfs met de beste winterbanden en/of sneeuwkettingen vrij snel tegen de grenzen van het mogelijke aan, dwz zodra je dan ook nog een 10% helling op moet moet je je afvragen of je dit wel wilt.

Maar goed, je kan natuurlijk leuk shoppen in de veelheid van meningen - op het internet vind je voor iedere gedachte, hoe mal ook, wel een betoog -, en zo bij iedere subjectieve en/of door "looks" gestuurde keuze een argument vinden.   Op deze wijze is er bij iedere extreme bandenkeuze wel een verhaal te bedenken, of bij een rolkooi, of bij een zo extreme uitrusting dat je de auto tot over het normale maximum gewicht belast.
Met een goed gekozen compromis, en de regel dat voor veel zaken geldt dat wat je thuis laat meegenomen is, en tenslotte het verstand van de chauffeur kom je in het algemeen heel ver -- met bravoure kom je wellicht nog iets verder, maar je komt er ook mee in het ziekenhuis of erger.

Groeten MarcS

PS   Ik houd me zelf ook niet steeds aan de regel: less is more en het verstandige compromis is de beste keuze ... alleen al het feit dat ik een Defender heb, en zo nu en dan deze keuze verdedig bewijst dit.
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 13 Jun 2022, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.

jbladel

Berichtdoor jbladel » 02 Jun 2022, 09:50

verwijdert
Laatst gewijzigd door jbladel op 06 Jun 2022, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

jbladel

Berichtdoor jbladel » 02 Jun 2022, 09:57

verwijdert
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Jun 2022, 12:27

jbladel schreef:Als je richting de twee extremen van bandenspanning gaat kijken (extreem laag of extreem hoog), gaat de stijfheid van de sidewall (wat is hier het nederlandse woord voor) weer veel meer meespelen. Ik geloof prima dat je op 285's verder komt dan op 255's als je ze beide op 3.5 bar druk laat staan. Maar ik denk dat je toch significant minder moeite gaat hebben in zand met de 255's als je beide breedtes leeg laat lopen tot dezelfde gangbare druk.

Tja, hier spreekt een gebrek aan praktische kennis. In theorie lijkt het allemaal waar ... maarrrr ....

Een bredere band wordt niet tot dezelfde druk opgepompt als een smallere.
Verder - maar dat is nu even iets minder van belang - is de voet-afdruk niet strak rechthoekig maar iets tussen een rechthoek en een ovaal.

Je kan het wel proberen om een (heel) brede band met dezelfde bandenspanning als die van een smalle te rijden maar omdat de voetafdruk dan van een langgerekt ovaal naar een dwars ovaal verschuift wordt het weggedrag ook onaangenaam: de band verliest aan "dweil" en wil dus alle kanten op en niet rechtuit ... dit nog afgezien van het stuiter-effect.

En ... als je wel eens een lekke band hebt gehad dan weet je dat de stijfheid van de side-wall er wel is maar dat je die kan verwaarlozen in het draagkracht-plaatje. De stijfheid van de side-wall is vooral van belang voor de minimale bandenspanning.

Ik ben overigens nog steeds fan van genoeg lucht in de band, maar dat dan vooral omdat de band minder slijt en ook (iets) minder rolweerstand heeft (en tenslotte ook omdat om hiermee een beetje lucht aflaten wellicht al genoeg is als het terrein te zwaar lijkt ... veel lucht aflaten kan dan altijd nog).

En dan nog een klein paradoxaal "dingetje": hyper smalle bandjes met super hoge druk (zoals op racefietsen) geven meer rolweerstand -- maar ook minder luchtweerstand en minder gewicht. Zou je een brede fietsband tot de superhoge druk van de race-fiets oppompen dan: 1º knalt ie uit elkaar, en 2º heb je dus in theorie een veel lagere rolweerstand en een beter comfort.
Of te wel: ook in het smal-breed-banden-spectrum heb je te maken met een compromis waarbij je zoekt naar een "optimum", steeds breder geeft geen steeds lagere rolweerstand, ook geen steeds beter comfort en ook niet meer grip.

Groeten MarcS

jbladel

Berichtdoor jbladel » 02 Jun 2022, 12:53

verwijdert

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Jun 2022, 14:32

jbladel schreef:....
Liggen de 'minima' qua bandendruk voor beide banden op hetzelfde punt, of kun je een brede band verder leeg laten lopen dan een smalle?

In dat laatste geval kun je weer af gaan wegen of het iets grotere oppervlak van de bredere band (bij bijvoorbeeld 0.4 bar tegenover de 0.6 bar van de smalle band), opweegt tegen de grotere rolweerstand (met name in zand dus), van de brede band.

Hoever je de band kan laten aflopen is van de band (en de velg) afhankelijk, maar reken er maar op dat het moeilijker is om de smalle band een net zo grote voetafdruk te geven: de lengte is immers de beperkende factor ... er moet een minimale wang-hoogte / hoogte tussen velg en loopvlak overblijven. Hierbovenop komt dan ook nog eens het wringen van het loopvlak: bij een smalle band met weinig lucht wringt het loopvlak veel meer.
Bij een gelijke lengte is het de breedte die je kan beïnvloeden. Wil je nog verder dan heb je een hogere band nodig (die overigens per definitie ook weer beter door - dwz over - het zand wil lopen.

En dan qua rolweerstand: De rolweerstand wordt pas echt hoog als de floatation te kort schiet, dus als de band niet meer oppervlakkig over het zand rolt maar het zand "breekt".   Dat is wat ik eerder al schreef: Bij zand moet je óver het zand rollen, en dat gaat dus langer goed met een lagere druk per cm2.   Met een beetje pech kom je niet meer weg zodra het zand "gebroken" is, en moet je aan de gang met zandladders in de hoop dat je snel weer steviger zand onder de wielen hebt.   Zolang je over het zand rolt is er niet of nauwelijks sprake van de "boeggolf" die in het schetsje nog weer wat hoger genoemd wordt. Zo'n boeggolf heb je wel in bijv. een moerassig weiland: die boeggolf is dan hoger bij een hogere druk (per cm2) en dus hoger bij de smallere band ... dit is dus het "floatation-verhaal".

Maar goed, je kan natuurlijk ook gewoon om je heen kijken: Hetzij iedereen die beroepsmatig met dikke banden rondrijdt is gek, danwel zit er kennelijk ergens "winst" in die brede band.   Alleen is die brede band niet altijd en overal zaligmakend vandaar dat bijna iedereen met een compromis rondrijdt.

Groeten MarcS

jbladel

Berichtdoor jbladel » 02 Jun 2022, 15:03

verwijdert

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 02 Jun 2022, 15:41

Ik denk dat Tom maar een cd-tje heeft opgezet :lol:

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Jun 2022, 16:09

jbladel schreef:Hier gaan weer wat dingen door elkaar heen geloof ik...
Landmarcs schreef:Hoever je de band kan laten aflopen is van de band (en de velg) afhankelijk, maar reken er maar op dat het moeilijker is om de smalle band een net zo grote voetafdruk te geven: de lengte is immers de beperkende factor ... er moet een minimale wang-hoogte / hoogte tussen velg en loopvlak overblijven.

Een 255/85r16 en 285/75r16 zijn in diameter, en daarmee de wang-hoogte nageloeg gelijk. Het verschil in wang-hoogte zal het hem dus niet doen in dit geval. Een 255 moet dus wel een langer profiel geven dan de 285 om dezelfde oppervlakte te genereren, dus is het niet onlogisch om te denken dat je een smalle band minder ver kan laten leeglopen dan een brede band.

De conclusie zou dan kunnen zijn dat een smalle band sneller hoogte verliest dan een brede band als je de druk verlaagt. Het is mij alleen niet duidelijk of de ondergrens voor de druk verschillend is voor brede en smalle banden, misschien kan iemand met meer ervaring hier wat informatie over delen

Nog een keertje voordat ik aan de rozebottelthee ga.

De wanghoogte is ± gelijk bij 7.5x16, 235/85x16, 245/75x16 265/70x16 om er een paar te noemen die ± standaard op de Defender passen.
Aangenomen dat de wangen allemaal even soepel zijn (wat minstens bij de 7.5x16 niet vanzelfsprekend is), en aangezien er een 16 inch velg in de band zit is na maximaal aflaten de voet-afdruk-lengte ± gelijk.
Door een bredere band te kiezen kan je op basis van deze theoretische benadering een lagere druk en dus een grotere voetafdruk halen.

Verder, zoals ik al meermaals zei over het zand: als je daar óverheen rijdt zonder het oppervlak te breken is er geen (of naauwelijks) sprake van een "boeggolf". Wat ik nog niet zei: Als het meters diep mul zand is dan is zand bijna net zo erg als meters diep moeras zodra je door het oppervlak gaat (bij moeras is dat oppervlak dan de wortelmat).

Voor de rest ga ik me niet herhalen, een CDtje op repeat gaat ook vervelen.

Groeten MarcS

Terug naar “Nieuw op het forum”