Even voorstellen

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
ReneR
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 Mei 2022, 11:09

Even voorstellen

Berichtdoor ReneR » 10 Mei 2022, 11:42

Hallo Land Rover liefhebbers,

Mijn naam is René en ik ben 43 jaar en kom het meeste in het zuiden van het land (Brabant/Limburg).
Ik ben eigenlijk altijd al gefascineerd geweest van "hoekige" Land Rovers. Echter door een aangeboren handicap aan mijn rechter arm waren de series en de defenders tot nu toe eigenlijk altijd buiten mijn reikwijdte (letterlijk zelfs ;) ). Door deze handicap ben ik genoodzaakt om automaat met stuurbekrachtiging te rijden. En deze opties zijn nou niet bepaald de meest voorkomende opties voor de Land Rovers die ik mooi vind.

Dus eigenlijk had ik deze droom al uit mijn hoofd gezet, tot dat ik een tijd geleden in eens per toeval een Serie III met automaat tegen kwam op marktplaats. Na wat onderzoek bleek dat deze omgebouwd was, en toen dacht ik waarom ook niet.
Dat moet bij een modulair systeem als een Series toch best te doen zijn. Dat gaat mijn nieuwe project worden !

Ik ben lang heel actief geweest op het VWpassat forum en daar deden we ook vaak dingen die stealers euh ik bedoel dealers ;) als notitie opschreven om zelf aan klanten te adviseren.
Dus mijn ervaring is dat de meeste praktijk kennis meestal op forums te vinden is. Daarom heb ik mij dan ook hier aangemeld heb om voordat ik echt een Land Rover ga aanschaffen en ombouwen, eerst zoveel mogelijk kennis wil opdoen.

En natuurlijk is het ook de bedoeling om het project, als het ook echt van de grond komt, hier als een project bij te houden.
Zodat ik op die manier ook mijn steentje kan bij dragen aan kennisdeling.

Met vriendelijke groet
RenéR

PS.: Als men tips heeft hoor ik het graag. Als men denkt dat ik een klap van de molen gehad heb met mijn plan hoor ik het ook graag, maar dan ook graag waarom ;)

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Edward » 10 Mei 2022, 13:40

Welkom René. Nee hoor, dat is geen gek plan. Sterker nog, het is al erg vaak gedaan in zowel een Defender als in een Serie.

Afhankelijk van je budget, voorkeur en beperking is het een afweging of je voor een Serie of Def gaat. Een 90,110,127 en later Defender heeft al stuurbekrachtiging dus dat is iets minder werk. Het rijdt ook iets minder beroerd.

Verder is het simpel want je kunt de complete aandrijflijn uit een Range Rover, Discovery (van de juiste bouwjaren uiteraard) met automaat pakken en dat past zowat 1 op 1.

Al zou ik persoonlijk een VW blok met DSG nemen want dat is veel leuker. Ingewikkelder maar ook leuker rijden als het klaar is. :lol: :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

ReneR
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 Mei 2022, 11:09

Re: Even voorstellen

Berichtdoor ReneR » 11 Mei 2022, 14:10

Ik was aan een series 2a of 3 aan het denken. Dan kan ik met een oldtimer een beetje voor de brandstof prijzen compenseren ;)
En als ik me goed heb laten informeren kan ik dan toch met een diesel de milieu zones in.
Daarbij ben ik ook niet vies van wat restauratie werk

Stuurbekrachtiging maak ik me nog niet al te veel zorgen over. Hier zijn wel wat after-market oplossingen voor.

Het aansluiten van de aandrijflijn zie ik meer problemen in.
Goede tip om de aandrijflijn van Discovery of Range Rover over te zetten. Ik denk dat dit voor iemand met weinig Land Rover ervaring de beste optie is.
Maar dan neem je dus motor, bak, assen en difs mee ?

Een VW dieselblok met bak zou ook kunnen maar ik weet dan even niet hoe ik de overbrenging aan elkaar moet knopen en of er dan ook nog iets aan de overbreng verhouding moet gebeuren.

Ik ben nu marktplaats/gaspedaal in de gaten aan het houden. Maar zijn er misschien nog tips waar ik nog meer kan kijken ? Misschien verkoop / import bedrijven waar men hier goede ervaringen mee heeft ?

Alvast bedankt !

Groetjes René

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Edward » 11 Mei 2022, 15:32

Het simpelst is een Serie in de lange versie. Dus een 109 maakt het nog net wat makkelijker dan een 88.

Daar een 300TDI blok met automaat en tussenbak uit een Disco 1 in lepelen. dat is recht toe recht aan. Donor in UK kopen scheelt veel geld. Als je ook de assen meeneemt is het helemaal simpel al wordt de wagen dan wel breder en heb je spatbord randen nodig. Ik vind het zonde van een Serie maar de assen aanpassen is wel een dure optie in vergelijk met twee assen uit een sloper monteren. Dat vraagt alleen wat laswerk aan de assen om van schroefveer naar bladveer bevestiging te gaan. (of het chassis aanpassen naar schroefveren.

Stuurhuis van een P38 Range Rover aan het chassis monteren en je hebt stuurbekrachtiging daar het Discoblok al een oliepomp heeft.

V8 uit een D1,2 of RRC kan ook. Td5 diesel met aandrijflijn kan ook. Achter iedere bak is wel een tussenbak te meubelen dus ieder blok en bak is een optie maar bij jonger spul moet je wel een stand alone ecu regelen. En vaak 1 voor het blok en 1 voor de bak. Dus analoog is simpeler en goedkoper.

Verdiep je even in de Rdw regels. factuur is nodig voor de aandrijflijn. Bij aanpassen chassis best eerst het ding laten schouwen, etc, etc.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

ReneR
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 Mei 2022, 11:09

Re: Even voorstellen

Berichtdoor ReneR » 12 Mei 2022, 11:19

Ah, bedankt voor de tips !

Zijn er nog specifieke bedrijven waar men hier goede ervaringen mee heeft waar ik terecht kan voor een goede land rover en/of onderdelen ?
Bijv. goede ervaringen met een bepaalde sloop die gespecialiseerd is in land rovers ?

Alvast bedankt !

Groetjes René

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Edward » 12 Mei 2022, 19:27

Jansen in Udenhout sloopt Land Rovers. Maanrover restaureert Series en verkoopt NOS en sloop onderdelen. Arend van Jeeps & Landies sloopt en verkoopt onderdelen. Verder zijn er legio bedrijven maar het aanbod in Series is niet geweldig groot.

Het is zoeken, zoeken, zoeken en nog meer teleurstelling. Er is gruwelijk veel bagger te koop.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Landmarcs » 12 Mei 2022, 19:57

Edward schreef:Het is zoeken, zoeken, zoeken en nog meer teleurstelling. Er is gruwelijk veel bagger te koop.

En die bagger is ook nog eens duur. Wellicht is het slim om de gok te wagen, dwz de gok dat de 40 jaar Old-Timer-regeling blijft bestaan en naast de Series ook de oudere One-Ten (dus de 110 Defender die nog niet Defender heet) in het zoekplaatje mee te nemen. De oudste One-Ten is over een jaar al belastingvrij. Zeker als je nog enige tijd aan het zoeken en sleutelen bent kan je beter met een breder zoek-plaatje beginnen.
Echter ... die oudere One-Ten is ook niet makkelijk te vinden en de verkoper denk goud te verkopen (zelfs al is het oud roest).

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Edward » 12 Mei 2022, 20:03

Paul van One Ten heeft een mooie 110 pick up te koop voor een nette prijs.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Bartolomeus
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 Mei 2022, 09:08

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Bartolomeus » 28 Mei 2022, 20:50

Hallo rovers,
Mijn naam Bart ben 71 jaar heb vorig jaar een landrover defender bj 1987 gekocht met Bmw e39 6 cilinder benzine motor.
Complete draaiboom onderweg van verkoper naar huis verbrand,
Ik ben geen auto monteur maar heb wel het een en ander uit gezocht echter het grootste probleem is het aansluiten op de draaiboom van de Bmw .
Hopenlijk heeft iemand een schema of kan vertellen wat ik moet doen.

Migr. Bart,
Emailadres verwijderd door forumbeheer: niet toegestaan.
Bijv dank


Terug naar “Nieuw op het forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten