Eerste Laro - Nieuw bij de LRCH

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
jbladel

Re: Eerste Laro - Nieuw bij de LRCH

Berichtdoor jbladel » 12 Apr 2022, 14:16

Mooi plaatje hoor! Flinke berg modder om weg te schrobben :lol:

Ron63 schreef:Ik zou overigens ook kijken wat de prijzen down under zijn, soms goedkoper.

Zeker als we het hebben over een bullbar is dit waar. Maar ik wel denk ik een goede 90% wel hier geregeld hebben, ook met het oog op alles testen voordat die op de boot gaat enz.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 05 Jun 2022, 15:00

jbladel schreef:Vandaag de eerste LaRo gekocht, een Defender TD5 uit 2004.
Plan is om de komende 11 maanden alle zaken te toe te voegen en te leren die nodig zijn om een jaar lang naar 'down under' te vertrekken.

Waarom een Defender? Toyota's zijn veel beter.
Kennissen met een boerderij in Zuid Afrika, gek van Land Rovers, zijn van hun geloof afgevallen en zijn overgestapt op Toyota's. Hun Defenders rammelden uit elkaar. Die Toyota's houden het wel vol, zeiden ze.
Andere kennissen die al zo'n 4 jaar rondtrekken in Zuid Amerika hebben destijds specifiek een Toyota gekocht. Ze waren al eens op de fiets in Zuid Amerika geweest en Toyota's reden daar het meest rond. Dus voldoende kennis en onderdelen daar.
Ook in Australie is Toyota marktleider, niet voor niks denk ik.

Groet,

Erik.

p.s. Ik wil geen Toyota (of andere Japanners). De Defender heeft permanente 4x4. Die Japanners doorgaans alleen inschakelbare voorwielaandrijving.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

jbladel

Berichtdoor jbladel » 05 Jun 2022, 15:07

Erik Peters schreef:Waarom een Defender? Toyota's zijn veel beter.
Kennissen met een boerderij in Zuid Afrika, gek van Land Rovers, zijn van hun geloof afgevallen en zijn overgestapt op Toyota's. Hun Defenders rammelden uit elkaar. Die Toyota's houden het wel vol, zeiden ze.

Zeker geen gekke vraag!

Ik heb wel even gezocht, maar het viel me op dat de 70/80/105 series allemaal een stuk duurder en minder verkrijgbaar waren dan de laro's (hier in NL dan), en dat er een hoop meer km's op stonden.

Verder zijn een hoop van de europese toyota's en nissan's niet uitgevoerd (of tenminste nog minder goed verkrijgbaar) met de motoren die ze zo legendarisch maakte. Denk aan de LC diesel v8 en de nissan TD42.

Maar goed, misschien ook niet heel lang gezocht, de 130 tikte voor mij alle vinkjes, en ziet er natuurlijk ook gewoon beter uit ;)

Als ik het geld had gehad, was een nieuwe troopcarrier misschien wel een goede optie geweest, maar gelukkig heb ik niet het luxeprobleem dat ik mezelf die vraag hoef te stellen :lol:
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Jun 2022, 18:47

Erik Peters schreef:Ook in Australie is Toyota marktleider, niet voor niks denk ik.

Groet,

Erik.

Toyota's zijn goede wagens en wellicht betrouwbaarder dan LaRo's. Maar de belangrijkste reden dat ze zo populair zijn is dat de onderdelenvoorziening 100x beter is dan die van andere merken. Dáár hebben ze jaren geleden de slag mee gewonnen en dat is eigenlijk nog steeds zo. Het prijsverschil in onderdelen is daar dan ook andersom dan hier; Rijstwafeldelen kosten minder dan LaRo parts.

Plus dat Toyota, Mitsubishi, Nissan, etc nog utilitaire modellen, lees gewoon een saaie basis pick-up leveren waar JLR op de luxe toer is gegaan.

Hier is dat niet anders: een Ford Ranger, Toyota Hi-lux, Nissan Pathfinder, etc is betaalbaar en rendabel in te zetten. Een Defender, Discovery 5 etc kosten allemaal minimaal een 30% meer.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 05 Jun 2022, 19:28

En volgens mij staat (Of stond) de fabriek van Toyota ook in Australië

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Jun 2022, 19:33

Edward schreef:
Erik Peters schreef:Ook in Australie is Toyota marktleider, niet voor niks denk ik.

Toyota's zijn goede wagens en wellicht betrouwbaarder dan LaRo's. Maar de belangrijkste reden dat ze zo populair zijn is dat de onderdelenvoorziening 100x beter is dan die van andere merken. Dáár hebben ze jaren geleden de slag mee gewonnen en dat is eigenlijk nog steeds zo. Het prijsverschil in onderdelen is daar dan ook andersom dan hier; Rijstwafeldelen kosten minder dan LaRo parts.

Plus dat Toyota, Mitsubishi, Nissan, etc nog utilitaire modellen, lees gewoon een saaie basis pick-up leveren waar JLR op de luxe toer is gegaan.

Hier is dat niet anders: een Ford Ranger, Toyota Hi-lux, Nissan Pathfinder, etc is betaalbaar en rendabel in te zetten. Een Defender, Discovery 5 etc kosten allemaal minimaal een 30% meer.

't Denk ik ook een kwestie van wat je wilt ... en natuurlijk die onderdelen-positie.
In Spanje kwamen in de loop van de 80er jaren een aantal Japanners (onder Spaanse licentie) op de markt. Deze japanners kenden heel snel een groot succes ... en zijn ook weer heel snel verdwenen. De oude Santana's zie je evenwel nog steeds (wel steeds minder) en daarnaast Defenders. Kennelijk is de onderhouds-infrastructuur wel op de LandRover afgestemd en niet op de Japanners.

Hier in Nederland kocht je tegen een acceptabel bedrag een Defender. Wilde je een Japanner met permanent 4x4 en met een laadbak van het formaat van een 110 of groter dan betaalde je misschien wel het dubbele. Dan kan je heel wat "onbetrouwbaarheid" op de koop toenemen ... nog afgezien van het feit dat een goed onderhouden Defender beslist niet zo onbetrouwbaar hoeft te zijn ... ze zijn zelfs uiterst betrouwbaar op het punt van beroerde afwerking af-fabriek, da's gewoon de spoedcursus "hoe overleef ik met een Defender".
Ik denk dat een belangrijk deel van de onbetrouwbaarheid veroorzaakt wordt door de eigenaren die menen dat het een "rugged" voertuig is en dat gerammel normaal is ... met die basishouding wordt het heel snel normaal, en kort daarna zit alles los of valt het ervan af.

Groeten MarcS

Terug naar “Nieuw op het forum”