Kennismaking met een vraag

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Erik Peters

Re: Kennismaking met een vraag

Berichtdoor Erik Peters » 29 Dec 2021, 08:11

Ja, maar die 6 cilinder lijn motor is een benzine (zijklepper) motor en hier betreft het een diesel.
De series III kan natuurlijk wel omgebouwd zijn naar diesel, maar dan is e.e.a. niet meer origineel, zelfs niet met een 2.25 liter diesel blokje van Land Rover.
De transmissie en dieselmotor zijn, door Land Rover, verder naar voren in de auto geplaatst (ten opzichte van de 6 cilinder benzine) en nog ligt het dieselblokje bijna tegen het schutbord aan.
Landmarcs schreef:Wellicht moet de motor juist wat naar voren en past dan de standaard 58 cm propshaft wel goed, wellicht zit dan de propshaft naar achter ook beter ?
In dit geval heb je vermoedelijk ook een andere achterste propshaft nodig.... Die zit nu misschien wel aan het eind van zijn speling.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Zelda01

Berichtdoor Zelda01 » 29 Dec 2021, 18:23

Er ligt een 2.5 diesel in, er heeft iemand na gekeken en die zegt dat het erop lijkt dat er een 6cil blok in heeft gelegen
Ik kan daar nergens iets van terug vinden ,de auto is van fabriek af geleverd met een diesel blok meer staat er niet over.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 30 Dec 2021, 01:01

Een 2,5 liter diesel is niet origineel. De 2,5 liter diesel is geleverd in de 90 en 110 in de jaren 1984, 1985 en 1986, waarna er een 2,5 liter turbo diesel in geplaatst werd.

Ik heb vroeger eens een 2,25 liter diesel (met 3 x gelagerde krukas) vervangen voor een 2,5 liter diesel (5 x gelagerde krukas) uit een 110 (van 1984).
Dat vergde wel wat aanpassingen aan mijn 109 Series III uit 1973. Ik kan mij nog herinneren dat ik een (originele) motorsteun op twee plaatsen op het blok kon schroeven met zo'n 3 cm afstand van elkaar (links van de motor) en rechts moest er voor de motorsteun, die onder de inspuitpomp door liep, een steun aan het chassis gelast worden (bestaande gebruiken, zoals aan de andere kant, kon niet).
Zo'n 2,5 liter heeft een naast het blok liggende roterende Bosch inspuitpomp alsmede een (getande) distributieriem (die af en toe vervangen dient te worden).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Nieuw op het forum”