Instapmodel maar een landrover none the less

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
N-Rijder

Instapmodel maar een landrover none the less

Berichtdoor N-Rijder » 21 Sep 2021, 21:33

Twaalf jaar geleden haalde ik mijn autorijbewijs en kocht ik een fiets. Een paar jaar later haalde ik mijn motorrijbewijs en kocht ik weer een fiets. Niet vele later kocht ik een motor en vanaf dat moment heb ik altijd motor gereden. Naast het rijden ben ik ook een beetje gaan sleutelen aan motoren en is dat uitgegroeid tot een hobby.

Waar ik normaal groot fan ben van de toch wel japanse JDM (voornamelijk oude modellen, maar ook auto's als Volvo 480 of Saab Turbo) heb ik de afgelopen jaren een voorliefde ontwikkeld voor 4x4. Aangewakkerd door het motorrijden, Dakar en mijn groeiende liefde voor techniek.

Ondanks dat ik nog altijd vrijwel alles op de motor doe, zo'n 130 kilometer per dag, heb ik mijn eerste auto aangeschaft. Niets minder dan het instapmodel Landrover, de Freelander 1.8 softtop uit 2004 met 260.000 kilometer op de teller.

Toen ik mijn zoektocht begon naar mijn eerste auto kwam ik al snel bij landrover uit. Hoe meer ik begon te lezen over de freelander, onder andere op dit forum, hoe meer verbazing ik kreeg over de lijst met problemen. Er zijn inmiddels meer problemen gedeeld dan er onderdelen op de auto zitten. Wat toch wel een prestatie op zich is. Het vreemde is wel dat hoe meer problemen ik tegenkwam hoe groter mijn interesse voor de auto is geworden. Mijn verstand vertelde mij om het niet te doen, zoals het op veel plekken geschetst wordt is het een tikkende tijdbom, maar elke keer dat ik een Freelander zag rijden (of dit nu een 1.8, TD4 of V6) moest ik denken aan de uitspraak: Liever 1 keer in het bezit dan 20 keer zien rijden.

Ik kan er niet blijer mee zijn en ik kan niet wachten tot ik kan mopperen en tieren over alles wat stuk gaat. Voor mij is het duidelijk dat dit een auto voor een liefhebber is. En volgens mij..... ben ik een liefhebber.

Kevin.

ps tot zo ver gaat het goed:
Dag 1: Reed iemand tegen mijn spiegel aan
Dag 3: Sterretje in mijn voorruit
Dag 7: Raampje stopt met werken (en ik was nog wel zo gewaarschuwd haha)

Coen83

Re: Instapmodel maar een landrover none the less

Berichtdoor Coen83 » 22 Sep 2021, 11:27

haha briljant, mooi geschreven en welkom. Het virus heeft je te pakken :D
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

trix G4

Berichtdoor trix G4 » 22 Sep 2021, 14:06

welkom.......nu is geen weg meer terug ;)

N-Rijder

Berichtdoor N-Rijder » 25 Sep 2021, 01:35

Yes dankjewel Trix en Coen. Ik ben iniedergeval al helemaal all in. De eerste 2000 kilometer zitten er inmiddels op en de eerste kwaaltjes zijn ook al naar boven gekomen. Teveel speling in de stabilisatorstang en rubbers, wat oude olie op het motorblok en een kleine knak in het koppelingspedaal. Dus dat wordt even een dagje sleutelen .

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 26 Sep 2021, 10:52

heerlijk! Je voelt je onsterfelijk als je het zelf kunt fixen. Olie verversen lijkt me goed te doen. Een knak in de koppeling uitsluiten lijkt me lastiger: ik zou beginnen met het open maken van het huis waar je master cylinder zit, hoewel ik niet precies weet hoe dat bij een freelander. Misschien dat daar bij het scharnierpunt iets niet lekker loopt? Als het in je koppeling zelf zit wordt het een grotere operatie.
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

paul k

Berichtdoor paul k » 27 Sep 2021, 08:37

Het wordt inmiddels een technisch topic ;)

Bij een FL1 is het ( zover ik mij dat kan herinneren) 1 set; master/slave/leiding.
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)

N-Rijder

Berichtdoor N-Rijder » 04 Okt 2021, 00:58

Haha ik probeer het bewust geen technisch topic te maken. Meer mijn globale ervaring tot nu toe. Inmiddels heb ik ook door dat die kraak die ik af en toe in mijn koppelingspedaal voel als de motor warm is te voorkomen is door terug te schakelen bij iets meer toeren of onder een heel klein beetje gasrespons/onder werkload het pedaal in te duwen. Over een half jaartje ga ik preventief de master/slave/leiding vervangen en nog wat ander grut wat ik nu tegenkom.

Voor nu verbaas ik mij oprecht over hoe fijn de auto te rijden is. 60 en 80 wegen vind ik echt een feest om te rijden. Kan mij voorstellen dat het nog veel beter wordt als de rubbers en stabilisator stangen gefixt zijn.

Terug naar “Nieuw op het forum”