Het is zover!

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Landmarcs

Re: Het is zover!

Berichtdoor Landmarcs » 16 Aug 2021, 17:18

Traveller schreef:.... denk je ook aan het gewicht? Met een daktent bovenop,roofrack en ook nog jerrycans op het dak wordt de auto snel topzwaar. Je zal niet de eerste zijn die omgaat.

Je kan een deel van de "topzwaarheid" compenseren met stabilisatorstangen (anti-roll-bars), maar alles wat je vooraf kan vermijden aan duikelaarsgewicht is meegenomen.

Ik heb zelf een 110 zonder roofrack etc. en heb de stabilisatorstang achter af kunnen nemen waardoor comfort en weggedrag verbeterden.
Een Duitse 90 met roof-rack en daktent - die ik in de bergen zag - had wel beide stabilisatorstangen en de eigenaars zeiden dat het daarmee goed ging ... de auto is dan wel wat stugger en de articulatie wordt minder.

Groeten MarcS

PS   Mocht de stabilisatorstang van een 110 passen dan heb ik er eentje in de aanbieding.
       NB.  Niet met alleen een stabilisatorstang achter op pad gaan, dat geeft een onbetrouwbaar weggedrag.

roeljansen69

Berichtdoor roeljansen69 » 16 Aug 2021, 18:30

Bedankt voor de tips! Ik zal beter op het gewicht gaan letten en me verdiepen in stabilisatorstangen. Is het wellicht beter om een 2e onderbouw tank te plaatsen? Lijkt me beter voor het zwaartepunt.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Aug 2021, 20:11

roeljansen69 schreef:Ik zal beter op het gewicht gaan letten en me verdiepen in stabilisatorstangen. Is het wellicht beter om een 2e onderbouw tank te plaatsen? Lijkt me beter voor het zwaartepunt.

Bij een 90 is het gewicht nog weer eerder een "dingetje". De auto is zelf lichter, maar ook de vering is lichter, en de kortere wielbasis maakt de auto gevoeliger voor allerlei ongewenste bewegingen. De kortere auto is natuurlijk makkelijker manoeuvreerbaar maar je verliest ook eerder de noodzakelijke tractie. Een onderbouw brandstoftank is dan dus een goede optie, de kortere wielbasis brengt daarbij weer een bonus: die korte wielbasis maakt dat zo'n onderbouw-tank niet snel in de klem komt.

Aardig voorbeeldje: Ik reed twee weken terug in de bergen het verkeerde pad in, het handigst was om even achteruit een steilere passage af te rijden (dat scheelde onderaan een 180º actie). Nu bleek het afritje zo steil dat de voorwielen gemakkelijk blokkeerden en daarmee dus alle grip verloren (ik kon niet anders als met de voetrem de auto beetje bij beetje terug laten rollen) de voorwielen schoven daarbij door gebrek aan gewicht naar eigen inzicht in een foute richting. Diff-Lock deed de truuk: de voorwielen bleven draaien ook al was de tractie beperkt -- overigens was er omhoog nog wel (net) genoeg tractie. Dit alles was dus bij een 110. Bij een 90 heb je in dergelijke omstandigheden een veel groter verschil in wieldruk, en met extra daklast krijg je dit probleem alleen maar versterkt op je bordje.

Ofwel met andere woorden: Je wilt niet dat het van "Het is zover!" tot "Hij ligt omver!" verwordt.

Groeten MarcS

Terug naar “Nieuw op het forum”